Skip to main content

Klassikkohahmon Seikkailuja

Hei,

Elokuun viimeisessä blogissa esiintyy klassinen hahmo, joka tosin ei ole juurikaan tunnettu videopelien puolelta, eikä nauti samanlaista statusta meillä päin kuin kotimaassaan: Katsauksessa on Konamin julkaisema vuoden 1988 Famicom-peli Tetsuwan Atom, tai tutummin: Astro Boy.



Astro Boy on mangan “isän” Osamu Tezukan tunnetuin hahmo ja alkuperäistä sarjista julkasitiin vuosina 1952-1968. Ideana on, että “Tiedeministeriön” tohtori Tenma rakentaa nuoren pojan näköisen sankarirobotin, joka oikaisee milloin mitäkin vääryyksiä. Kuulostaa Mega Manilta. Tezuka perusti Astro Boyn ulkonäön vahvasti Mikki Hiireen, joka tuli tuohon aikaan tunnetuksi  miehitetyssä Japanissa ja Tezuka halusi antaa lapsille jotain ilon aiheita sodan pahasti runtelemassa maassa, joten hän ryhtyi piirtämään sarjakuvia. Ne hiustyylin kaksi töyhtöä kieltämättä tuovat mieleen heti Mikin korvat. Myöhemmin mukaan tuli myös animaatiosarjojen tuotantoa. Tezukaa pidetään ikäänkuin Japanin Walt Disneyna.




Famicom-peli on perusteiltaan simppeli tasoloikka, mutta hommassa on pari juttua, jotka erottavat Astro Boyn vaikka Mariosta: A-nappi hyppää, B-on lyönti, mutta mukana on myös lento, joka tapahtuu Mario 64:n tapaan ottamalla vauhtia kolmella loikalla ja viimeinen lähettää hahmon lentoon. Mukana on myös energiamittari, joka toimii samalla aikana. Energian loppuessa se on nirri pois. Tohtorin voi tosin kutsua lataaman Astro Boyn energian, mutta se maksaa vihollisilta putoavia kolikoita.



Astro Boyn vaikeustaso on melko armoton, henki lähtee yhdestä tai kahdesta osumasta ja käytössä on kolme elämää, sitten se on takaisin alkuun. Kentät ovat myös suhteellisen laajoja ja sisältävät salaisuuksia, jotka on ilmeisesti pakko löytää edetäkseen. Myös joitain kryptisiä tilanteita tuli eteen, joiden ymmärtäminen varmasti vaatisi vähän parempaa Astro Boyn hahmon ja maailman tuntemusta. En päässyt lähellekään loppua yhdessä illassa. Voihan se tosin olla, että peli on lyhyt, mutta jotenkin ei tuntunut siltä. Varmaan pitäisi kaivaa joku FAQ jotta ymmärtäisi pelin kaikki tilanteet ja mekaniikat. Joka tapauksessa, vaikea oli. Grafiikat ja äänet ovat Famicomin mittapuulla ihan hyvät, mutta eivät loistavat. Hahmojen spritet ovat kuitenkin hauskan näköiset: Astropoika näyttää hyvältä ja isonenäiset viholliset pyllähtävät hauskasti kumoon kun niitä kumauttaa.




Jotenkin sitä on tottunut tämän ajan Konamilta niin timanttiseen tarjontaan, että hieman riman alta mentiin kaikin puolin. Ei tämä mikään täysi susi ole, mutta olen pelannut viime aikoina paljon parempiakin Famicom-loikkia Konamilta, kuten Goemonia. Jos peli olisi helpompi, niin olisin nauttinut enemmän, nyt meni alun hinkkaamiseksi uudelleen ja uudelleen. Super Famicomin jatko-osa näytti siltä, että siinä on parannettu kaikin puolin, joten suosittelen ensimmäiseksi Astro Boy pelikokemukseksi mielummin sitä. 



Astro boy on muuten justiinsa nyt muutenkin ajankohtainen: Tampereen taidemuseossa avataan syyskuussa Osamu Tezuka-näyttely ja lisäksi näillä näppäimillä ilmestyy suomennettu Astro Boy- sarjakuvakokoelma. Kannattaa tsekata molemmat. Kiitoksia taas kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan! 

-malone







Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun