Skip to main content

Työmies Lomailee

Morjens,

Luvassa on lisää Famicomin pelitarjontaa, aurinkoisen viikon inspiroimana katsastamme Namcon vuoden 1986 Famicom-version 1985 julkaistusta kolikkopelistä Dig Dug 2: Trouble in Paradise. Jep, klassisen kolikkopelin jatko-osa, joka on varmasti paljon tuntemattomampi kuin edeltäjänsä. 



Moni varmaan tietää alkuperäisen Dig Dugin, missä pieni valkoiseen haalariin pukeutunut ukko kaivaa tunnelia aseenaan pumppu, jolla poksautetaan viholliset, kuin liian täyteen pumpattu ilmapallo. Tätä peliä tutkaillessa ilmeni, että se ukko on työmies Taizo Hori. Aina sitä oppii jotain uutta. Dig Dug 2 monipuolistaa kaavaa. Tällä kertaa toiminta kuvataan ylävinkkelistä saarilla, jotka on tarkoitus tyhjentää vihollisista, joita on kahta sorttia: Punaisia sukelluslasit päässä käveleviä palloja (Pooka) ja chibi-lohikäärmeitä (Fygar) henki menee, jos ne pääsevät koskemaan ja lohikäärmeet myös puhaltavat tulta. 



Hahmolla on käytössä ykkösestä tuttu pumppu (B-nappi) jolla voi pumpata viholliset palloksi, joka poksahtaa ennen pitkää, sekä uutena ja koko pelin punaisena lankana toimiva pora (A-nappi), jolla voi porata saarien “heikkoihin kohtiin” tai murtumiin. Jos murtuma yltää saaren osan reunasta reunaan, niin murtuman kohdasta katsottuna pienempi puolisko rysähtää mereen. Tietysti tällä puoliskolla olevat hahmot menevät perässä, joten ideana on porata taktisesti ajoittamalla, jotta mahdollisimman moni vihollinen jää mereen putoavalle osalle. Usean vihollisen yhtäaikaisesta pudottamisesta saa myös paljon pisteitä. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, koska vihulaiset seuraavat hellittämättä ja porata voi vain tietyissä kohtaa. On myös otettava huomioon mihin suuntaa pitää ja mistä kohtaa pitää porata halutun efektin saavuttamiseksi. Pumppu toimii ikäänkuin hätävarana tiukkojen paikkojen selvittämiseen. Poraaminen ja etenkin fiksusti on todella tyydyttävää. Kun onnistuu pudottamaan koko kentän pahikset jordaaniaan yhdellä taktisesti suunnitellulla porauksella, niin tunne on mahtava. Ei uskoisi, että näin simppeli idea kääntyy näin hyvin toimintapuzzleksi.



Vaikeusaste on aluksi maltillinen, mutta kohoaa varsin kinkkiseksi myöhemmin. Porauksessa on myös sellainen juttu, että jokainen pudotettu pala pienentää saarta ja jättää vähemmän tilaa välttää vihollisia, joten on harkittava, mikä on kannattavaa ja mikä ei. Saarissa olevat murtumat myös hidastavat vihollisia merkittävästi, joten niitä voi käyttää hyväkseen liikkumisessa. Continue löytyy ja yrityksiä on loputtomasti, mikä on hyvä homma, koska saaria on paljon, ainakin päälle 50. En päässyt koskaan loppuun saakka. 



Ulkoasu on simppeli, mutta toimiva ja meininki on kaikin puolin Namcon vanhojen kolikkopelien tuntuista, ääniä myöten. Pac Mania pelanneet tuntevat olonsa kotoisaksi. Eikä ihme, sillä Dig Dug pyöri samalla piirisarjalla kuin Pac Man. 



Yllätyin Dig Dug 2:n koukuttavuudesta ja miten hyvältä poraaminen tuntui. Suosittelen ehdottomasti testaamaan, jos vanhat kolikkopelit maistuvat. Dig Dug 2 on erittäin hyvä kolikkopelikäännös ja valtavasti parempi pelikokemus kun ykkönen näin modernina aikana.

Siinä oli kaikki tältä erää, kiitoksia lukijoille ja palataan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun