Skip to main content

Chibisaurus

Moi,

Syyskuun ensimmäisenä pelinä on luvassa jälleen Famicomia. Vuorossa Namcom 1990 julkaisema Wagan Land 2. Peli on Tasoloikka, jossa pini mekaaninen dinosaurus päihittää Dr. Devilin maailmanvalloitusaikeet. Wagan Land on melko pitkäikäinen Namcom sarja, vaikka yhtään peliä ei ole päätynyt lokalisoituna tänne päin (myöhemmin selviää, miksi). Sarjan viimeisin osa tuli DS:lle. 




Ensimmäisenä silmään pistää Ulkoasu, joka muistuttaa ainakin meikäläisen silmään vahvasti Hudsonin Adventure Islandia. Jokin hahmoissa, väreissä ja muodoissa on hyvin saman tyyppistä. Alkudemossa paljastuu muuten hämmentävä yksityiskohta Herra Waganista: Se voi lentää kuin helikopteri ruuvaamalla päätään ympäri kun propellia. O.o Itse kasetti on muuten kanssa jännä: Ulkomuoto ei ole standardi Famicomin peli, vaan tuollainen isompi. Arvostan näitä pieniä erikoisuuksia, joita vakio länsi-NESillä ei näe.



Meno on muuten hyvin standardia tasoloikkaa: A hyppää, B hyökkää. Hyökkäyksenä on huuto, josta kirjaimellisesti lentää tekstiä vihulaisia päin. Möykkää voi boostata bonusesineillä kolme pykälää isommaksi, neljännellä saa Marion “tähti” -tyylisen haavoittumattomuuden hetkeksi aikaa. Äänihyökkäys tosin ei tapa vihollisia, vaan jähmettää ne hetkeksi paikoilleen, jolloin niitä voi käyttää astinlautoina. Kontrollit ovat artkat ja mukavan responsiiviset, siltä osin ollaan ihan A-ryhmässä. Kentät ovat suht lyhyitä ja niissä liikutaan Mario 3:n tyylisellä maailmankartalla. 



Jokaisen kentän lopussa on pomo ja tässä vaiheessa pelin erikoisuus astuu kuvaan: Pomot eivät ole niinkään tappeluita, vaan minipelejä. Tarjolla on numeroiden löytämistä järjestyksessä, muistipeliä kuvilla, kivi/paperi/saksia ja japanilaisten oma “shiritori” -sanapeli, jossa pitää jatkaa edellistä sanaa valitsemalla esineen kuva, joka alkaa kahdella samalla kirjaimella kun edellinen päättyy.  Tässä tuleekin se tenkkapoo, tätä peliä ei voi kääntää sellaisenaan ja peli myöskin vaatii Japanin kielen tuntemusta ainakin kohtuullisella tasolla, tai meno tyssää. Meikäläisen skillseillä oli ainakin vaikeuksia. Vaikka osaisin lukea mitä siinä screenillä sanotaan, niin en välttämättä tiedä, mikä se seuraava on: säilykepurkki, norsu, jakkara tai suihkun se suihkutusosa eivät kuulu ihan ensimmäisiin ja tärkeimpiin opittaviin sanoihin. Ekan shiritorin pääsin vielä, mutta meno tyssäsi toiseen, vaikeampaan, jossa on vähemmän aikaa. Olin oletettavasti parin kentän päässä lopusta. Näin ollen voin sanoa, että ellet osaa japania, niin jätä suosiolla pelaamatta tai etsi joku fanikäännös, jos sellaista sattuu olemaan. Muuten peli on aika helppo ja suunnattu selvästi vähän nuorempien makuun.



Grafiikat, äänet ja musat ovat oikein mukavat, kuten voi olettaa myöhäisemmiltä Famicomin peleiltä.

Wagan Land on oikein mainio tasoloikka, tai olisi, ellei kielitaito olisi välttämätön. Tämä seikka kampittaa kaikki muut, paitsi natiivit ja hyvin pienen osan muista pelaajista, joten en voi suositella kuin suurella varauksella.

Siiinä kaikki tällä kertaa ja kiitoksia kaikille lukijoille, palaan pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun