Skip to main content

Zaku Zammakko

Moi,

Unboksataan välillä figuja, edellisestä on jo aikaa ainakin parisen kuukautta ja unboksaus on aina kivaa.

Mitä lootasta löytyy tällä kertaa? No, yksi suosikkiaiheistani, eli jättiläisrobotti. Bandain Tamashii Nationsin, eli tuon hieman laadukkaampia ja hinnakkaampia figuja valmistavan osaston Robot Spirits MS-06 Zaku II ANIME version. Vieläpä 2500 ensimmäisen kappaleen rajatun painoksen spesiaalilootassa. Ei tässä muuta eroa ole tavalliseen vastaavaan kun tuo kansitaide, joka on kuvakollaasi alkuperäisen sarjan hahmoista. Mikäs se tämä sitten on? Nokkelimmat huomasivat tahi tunnistivat jo varmasti, mutta kyseessä on siis Gundam-sarjan mobile suit, tarkemmin Zeonin armeijan varmasti tunnetuin vempele.



Zaku on mallin tunnettavuudeltaan varmasti kärkipäässä, heti alkuperäisen RX-78:n perässä, itseasiassa alkuperäisessä 1979 Mobile Suit Gundamissa näkyi justiinsa näitä Zakuja ennen itse Gundamia. Siinä missä Gundam oli superkehittynyt prototyyppi, niin Zakut oli suunniteltu perussolttujen asemaan, koska kaikki sankarit tarvitsevat konnia. Erona oli myös ulkonäkö: Gundam on välittömästi tunnistettava Japanilaiseksi Mechaksi, Zakut näyttävät enemmän siltä, miltä armeijan ison robotin luulisi näyttävän, jos sellainen olisi mahdollista rakentaa. Tähän liittyy jännä juttu: aikoinaan kun ensimmäiset pienoismallit Zakusta tulivat myyntiin, niin pienoismalliharrastajat alkoivat rakentaa Zakuja ja käyttää niitä yhdessä normaalien 1/144 armeijamallien kanssa dioraamojen tekoon koska ne sopivat hyvin yhteen. Alkuperäinen hahmosuunnittelija otti Zakun nimenkin toisen inspiraation armeijasta, koska japanilaisten mielestä marssivien sotilaiden ääniefekti on “zaku, zaku” eikä vaikka “tramp, tramp” niinkuin meillä. Toinen merkitys oli huonompilaatuisista kaloista, jotka eivät kelpaa hyviin sushirafloihin käytetty nimitys. Näitä oli siis tarkoitus posautella taivaan tuuliin jatkuvalla syötöllä, minkä Gundam myös tekee. Toki, esim sarjan pääpahis Char Aznable käytti myös Zakuja, mutta vain punaiseksi maalattuna, joten laatu oli myös kuskista kiinni.



Kuitenkin, sarjan maailmassa Zaku II oli nimenomaan Gundamin ilmaantumiseen saakka ylivoimainen vehje verrattuna mihinkään Federaation vekottimiin ja suurin syy siihen, miten resursseiltaan paljon pienenpi kapinoiva Zeon ylipäänsä onnistui laittamaan Federaation ison armeijan niin ahtaalle. Ensimmäistä kertaa, kun Zeon käytti suuremmassa mittakaavassa Zakuja, minkään sortin toimiviin mobile suittehin varautumatonta Federaation laivastoa vastaan, se menetti kymmeniä aluksia ja koko puljun Amiraali ja armeijan isoin pamppu kaapattiin vangiksi.



Siirrytään kuitenkin luento-osuudesta itse asiaan: Mukavan tyylikkäästä lootasta löytyy parinteinen vuovihärpäke mihin nämä pakataan ja siellä töröttää itse Zaku, vaihtohattu, jolla mokusta tehdään upseeri, 120mm pikakivääri, joka muuten muistuttaa meikäläisille talvisodasta erittäin tuttua Neukkuvalmisteista “Emmaa”. Lisäksi Heat Hawk-kirves sekä toiminnassa että säilytysmuodossa, vaihtokäsiä ja tellinki niille käsille, jos sattuu olemaan hyvä hukkaamaan pieniä esineitä. Zaku on kauttaaltaan oliivin ja metsänvihreän värinen, osa on maalattua, osa valmiiksi väriin valettua. Zeonin mechoille tyypillinen mono-eye kääntyy puolelta toiselle, joten Zaku voi mulkoilla katseen suuntaan. 



Tuntuma on jämäkkä ja tarkka, mutta samalla yllättävän kevyt. Nivelet ovat suurelta osin palloniveliä tai tuplasaranoita. Liikkuvuun on hyvä ja mallin aiheuttamia rajoitteita kierretään kätevillä suunnitteluratkaisuilla, kute esim. Jalkaterä, johon saadaan muuten kookkaaseen saappaaseen yksi nivel ja liikkuvuutta lisää siten, että jalkaterän nivel liikkuu kahteen suuntaan: Sen voi ensin vetää ikäänkuin “irti” liitoksestaan, jolloin se liikkuu about millin eteenpäin, jolloin sitten sitä voi kääntää kärjestä vaikka kävelyasentoa varten. Tällaisista pikkujutuista justiinsa pidän erityisen paljon. Myös kaapelit tai "letkut" on mietitty siten, etteivät ne haittaa: kaikki ovat elastisia ja liitetty siten, että ne liikkuvat molemmista päistä hahlossa, jolloin ne eivät jää liian lyhyiksi tai murru rasituksesta.

Kuvissa näkyy pieniä koloja tai “portteja” joissain kohdin. Nämä ovat sekä aseiden sälytyspaikkoja, että paikkoja kokonaan uusille härveleille. Zakuun on saatavilla erillisiä asesettejä, joita voi liittää jo olemassaolevaan figuun. Kaikki näyttää muutenkin ainakin meikäläisen silmään tarkasti siltä, miltä pitääkin. 



Joku voisi olla sitä mieltä (minä mahdollisesti mukaanlukien) että tämä figu hyötyisi aidon intin ajoneuvojen tyylisistä yksikkö-, sun muista merkinnöistä. Tästä on julkaistu versio, jossa nuo merkinnät on maalattu, mutta se maksaa tuplaten, joten unohdin asian. Onneksi rakennussarjojen 1/144 kokoluokan Zeonin siirtokuvat maksavat pari euroa, joten saatan ottaa ja askarrella itse vielä joskus.



Kokonaisuutena Zaku on laadukas ja hintaluokassaan paras figu tästä hahmosta, jota ei tarvitse koota itse. En keksi mitään isompia jupinoita, paitsi ehkä aseistusta olisi saanut pakata lootaan enemmän.

Siinä oli kaikki tällä kertaa, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun