Skip to main content

Kiukkusoturit

Moi,
Figublogin jälkeen palaamme taas Famicomin pariin. Tällä kertaa vuorossa on SNK:n vuoden 1986 kolikkopelistä Ikari Warriors 2: Victory Road 1988 julkaistu kotikonsoliversio. Käännöksestä vastaa (valitettavasti) sama pulju kuin ykkösenkin osalta, Micronics.



Moni lukija saattaa muistaa Ikari Warriors ykkösen, tuon aivan järkyttävän vaikean ylöspäin scrollaavan sotilasammuskelun, jossa kaksi Rambon näköistä tyyppiä etenee ampuen vihollisia viidakkomaisemissa. Tai yrittää edetä, kuolema korjaa usein parin minuutin sisällä ja ainoa keino päästä mihinkään oli spämmätä huijaiskoodia “ABBA”. No, kakkonen jatkuu käytännössä välittömästi ykkösen jälkeen, jossa lähes naurettavan hitaasti scrollaavan tekstin edetessä joku armeija kapiainen kaulailee hemmojen kanssa hyvin suoritetun tehtävän jälkeen. Paluumatkalla Ralphin ja Clarkin (Jep, niillä on nimetkin. Kaikki King of Fighterseja pelanneet tietävät)  koneen kaappaa kuitenkin joku muukalaisbossi, joka pakottaa kaverukset taas ylöspäin scrollaavaan taistelutehtävään vieraalla planeetalla. Täytyy myöntää, että en odottanut tämän sortin käännettä. Pelikasetin artwörkissä olevat animetyypit eivät tosin muistuta yhtään niitä King of Fightersin jannuja.



Peli toimii pääosin samalla lailla kuin ykkönen: B ampuu pyssyllä A heittää kranuja. Tällä kertaa mukana on kuitenkin hieman monipuolisuutta tuova pyssyjen upgrade-systeemi, josas aseilla on neljä voimatasoa. Pyssyjä on muutenkin useampi kappale vaihdellen perus konekivääristä sinkoon ja sen sellaisiin tämän genren perusjuttuihin. Erikoisempana valintana kuitenkin löytyy bumerangi, joka vaikutti heittämällä (heh) parhaalta aseelta. Sen ammukset ovat isoja ja palaavat takaisin, joten joka laukauksella on ikäänkuin mahikset saada kaksi osumaa. Likäksi bumerangit ovat isoja, joten niilä on laaja vaikutusalue. Mukan on myös power uppeja, kuten ruudun tyhjentävä pommi ja haarniska. Hahmoilla on 5 hit pointsia, joka on hyvä juttu. Huonona juttuna mitään contuneja ei ole ja henkiä on vain yksi. Parannuspulloja löytyy ja ne tulevat tarpeeseen. Continue-koodi löytyy, mutta se on aivan naurettavan pitkä, koska se pitää syöttää tarkasti oikealla rytmillä muutaman sekunnin ikkunassa kuoleman jälkeen, mutta ennen Game Overia. “ABBAAAAABA” jep, tämän ottaa jo puhtaana vinoiluna kehittäjien puolelta.


Hämmentävästi kentissä on myös muukalaisten pitämiä Baareja, suoraan Mos Eisleysta, joista voi ostaa tavaroita vihollisilta putoavilla sydämillä power uppeja tai uhkapelata sydämistä kaksintaistelussa baarissa hengaavaa palkkionmetsästäjää vastaan.

Kentät eivät ole erityisen pitkiä mutta jokaisen lopussa odottelee muukalaisolento bossitaisteluna. Mukana on jonkin verran jemmattuja reittejä ja salaisuuksia, ei tosin kovin runsain mitoin. Luulisin että pääsin jonkin verran puolta väliä pidemmälle, mutta en loppuun saakka. Naurettavaa continuea en alentunut käyttämään.


Audiovisuaalisella puolella peli ei erityisesti hivele silmiä: Värit vaihtelevat harmaista sellaiseen vauvan vaipoista löytyvän sävyyn ja paletti on ankeahko. Itse päähahmot ovat kuitenkin ainakin meikäläisen silmään ihan hyvän näköisiä, viholliset ovat sanotaanko “vaihtelevasti” onnistuneita.
Soundtrackilta löytyy pari mukavan menevää biisiä. Pelissä on myös puhesampleja, kukin koittakoon miettiä mitä ne rätisevät murahtelut meinaavat.


Ikari Warriors 2 kärsii pitkälle samoista ongelmista kuin ykkönenkin. Porttaus ei ole kummoinen, joka näkyy yleisenä bugisuuden tunteena ja sellaisena purkalla kasassa pysyvältä vaikuttavalta tekniseltä toteutukselta kaikin puolin. Vilkkuvia spriteja, hidas ruudunpäivitys, ynnä muuta tämän aikakauden perusmurheita. Toinen ja isoin ongelma on vaikeustaso ja oikean continuen tai lisäelämien puute. Peli menee saman kohdan hinkkaukseksi ja vaatii paljon kärsivällisyyttä, mitä ei tue yleinen kankeus ja heikko tekninen toteutus. Jotenkin aina on tunne, että taistelee vihollisten lisäksi myös kehnoa porttausta vastaan. Tämä on sääli, koska Ikari Warriors 2:sta tuntee koko ajan pinnan alla olevan tosi hyvän pelin potentiaalin, mutta se ei koskaan pääse esiin typerän continueratkaisun ja teknisten ongelmien takia. 


Siinä kaikki tällä kertaa, kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun