Skip to main content

Kummia Miehiä

Hei,
Jo toinen unboksaus lyhyeen aikaan, edellisestä ei ole kuin parisen viikkoa! No, mitä lootasta paljastuu tällä kertaa? Jo toinen irtiotto roboteista, nimittäin: Bandain Tamashii Nations-brändin Meisho Manga Realization Kabukimono Deadpool. Siinä on sanomista äkkinäiselle. 


Suurin osa varmasti tietää Deadpoolin ainakin nimeltä, ovat tehneet jopa pari aika hyvin menestynyttä leffaakin hahmosta (Kakkonen varsinkin on oikeasti hyvä ja hauska) joka esiteltiin alunperin pahiksena vuonna 1991 New Mutantsin numerossa #98. Sittemmin hahmo on koukannut X-Forcen, porukan joka sisältää vähän karumpia tyyppejä kun perus sankarit kautta enemmän neljättä seinää rikkovan tragikoomisen antisankarin rooliin. Varmasti nykyään myös yhdeksi Marvelin suosituimmista hahmoista. 


Meikäläisen blogeja enemmän lukeneet varmaan muistavat alkuvuoden puolelta edellisen saman sarjan figuni, samurai-Hämähäkkimiehen. Ideana on siis, että sarja ottaa tunnetun Marvel tai Star Wars-hahmon ja “samuroi” siitä sengoku-ajan soturin. Deadpoolille osui sopivasti “kabukimonon” lisänimi, joka meinaa vapaasti kääntäen “kummaa tai epäsovinnaista tyyppiä”.  Aiheesta on ollut puhetta ennenkin, mutta lisätään nyt vielä, että historiallisista hahmoista Oda Nobunagaa (mm. käytti eurooppalaisia vaatteita osana asuaan), Keiji Maedaa (oli prototyyppi-huoleton maankiertäjä-hanttapuli ja runoilija, vaikka oli korkea-arvoista ateliissukua ja jopa menetti klaanin perimisasemansa sen takia) ja Sasaki Kojiroa (Miyamoto Musashin tunnetuin vastustaja, joka meikkasi ja piti toisinaan naisten kimonoa) pidetään ensimmäisinä tunnettuina tämän tyylin edustajina. Omintakeinen Deadpool osuu tähän muottiin kun nyrkki silmään.


Loota on samalla teemalla kuin hämiskin ja luo paksuine pahveineen laadukkaan tuntuman heti kättelyssä. Syytä onkin, ei nimittäin ole ihan halpoja figuja ja sarjan tarkoituskin on varmasti profiloitua “premiumiksi”. Mukana tulee taas satsi vaihtokäsiä, kaksi miekkaa, kaksi mustaruutipistoolia ja satsi vaihtoehtoisia, ..tuota, “silmälappuja” joilla voi luoda ilmettä muuten kokonaan naamioituihin kasvoihin. Hauskasti hahmoon kuuluen mukana sydämet ja ukkospilvet. Hauska idea. 


Tuntuma on kaikin puolin hyvä, on painoa, on erittäin laadukas maalaus, on tarkka kaiverrus ja paljon yksityiskohtia. Tästä huomaa, että se on pari vuotta uudempi kuin Hämis, koska rakennetta, niveliä ja liikkuvuutta on parannettu ja viety eteenpäin. Näitä tulee vain pari vuodessa, joten valmistajalla on aikaa kehitellä juttujaan rauhassa. Joitain niveliä on vaihdettu liikkuvampiin Revoltechin tyylisiin palloihin ja ylipäänsä niveliä on enemmän ilman kompromisseja muodon eheydessä. Ainoana ongelmana reisien päälle tulevat “haidatet” irtoavat helposti. Pystyn elämään sen kanssa. Detaileja ei ole säästelty, etenkin aidosti “nahkamaisen” tunnelman luovat osat ovat vaikuttavia ja polvi/säärisuojien kaiverrus oli myös yllätys ja sellaista, jota harvoin näkee. 


Jos ajatus Deadpoolista samuraina viehättää, niin silloin viehättää tämä figuurikin. Sarja on tämän, tai oikeastaan minkään hetken tarjonnassa täysin uniikki teemaltaan, joten kilpailua ei juuri ole, mutta vaikea nähdä, että tässä koko- ja hintaluokassa kukaan alkaisi valmistaa vastaavia lähiaikoina. Normi Marvel-Deadpool ei juuri kiinnostaisi, tämä kiinnosti pakko-ostoksen verran, joten Tamashii Nationsin Meisho-saja on selvästi löytänyt oman kohdeyleisönsä perus supersankarifigujen ulkopuolelta. Toivon jatkoa ja menestystä, tulen varmasti hankkimaan lisää, kunhan makuuni sopivia hahmoja julkaistaan.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun