Skip to main content

Nipponvania

Hei,
Tällä kertaa katsauksessa on peli, joka on yllättävän vähän tunnettu, vaikka edellytykset olisi ollut suurempaankin menestykseen. Vuorossa on Konamin vuonna 1987 Famicomille julkaisema Getsu Fuuma Den. Tämä pelisarja on vilahtanut aiemmassa blogissa, nimittäin Fūma pyörähti Wai Wai World Team-up pelissä. Jos peliä pitäisi kuvailla lyhyesti, niin lähimpänä on varmaan “Castlevania Japanin mytologialla”. Päähahmo ottaa inspiraatiota ilmeisesti tunnetusta semihistoriallisesta ninjasta Kotaro Fuumasta. Tulkinta on tosin hyvin, sanotaanko että vapaa.



Kyllä vain, tässä on perus pelattavuuden puolesta paljon yhtäläisyyksiä saman ajankohdan muihin Konamin peleihin: Grafiikka, äänimaailma ja tuntuma on ikäänkuin yhdistelmä Castlevaniaa ja Turtles ykköstä. Erojakin löytyy, pelissä on nimittäin paljon Zelda kakkosta muistuttava kartta, jossa itse kenttiin kuljetaan. Kartalta löytyy myös mökkejä, joissa on mm. Kauppoja sekä vinkkejä antavan noidan mökkejä. Tavoitteena on kerätä neljä Fuuman veljille kuulunutta maagista miekkaa, joilla sitten voitetaan, jälleen kerran, maailmaa uhkaava jonku sortin manalan herra. Tai oikeastaan löytää tarvitsee vain kolme, sillä yksi on jo mukana. 


Kartalla kuljetaan etsien näitä miekkoja ja samalla läpäisten kenttiä, joista kertyy rahaa sekä miekkailukokemusta, joka vaikuttaa aseen vaurioon. Kyllä vain, Castlevaniasta poiketen tässä käytetään miekkaa. Kertakäyttöisiä parannus, haavoittumattomuus, ynnä muita esineitä on kanssa syytä kantaa mukana, vaikka kuolemasta ei rankaistakaan kovin pahasti. Loputon continue löytyy, mukana olleet rahat vain puolittuvat. Myös salasana löytyy, joten seikkailuun voi palata myöhemmin. Tämä on hyvä, sillä peli on Famicom-mittapuulla varsin pitkä ja monipuolinen. Kartan ja sidescroller-kenttien lisäksi mukana on tietty pomotaisteluita sekä 1st person dungeonit, joissa mennään selvittämään sokkeloa Fuuman selän takaa kuvatussa näkymässä. Tämä on kunnianhimoinen, joskin hieman kömpelö yritys, josta kuitenkin pidin. Se tekee pelistä omaperäisemmän. 


Peli on ulkonäön ja äänimaailman puolesta Konamin taattua laatua. Spritet ovat yksityiskohtaisia, usein kookkaita ja hyvin suunniteltuja, taustat näyttäviä, musiikki oikein mainiota. Äänistä tunnistaa selvästi joitain Castlevaniassa ja Turtlesissa käytettyjä efektejä. En myöskään pitäisi tätä erityisen vaikeana, vaikka tällä hetkellä plakkarissa onkin vasta kaksi neljästä miekasta. Armelias continue ja salasana pitää huolen, että tässä kyllä etenee, vaikkei olisikaan mikään superpelaaja. Jos pelistä pitäisi löytää joku selkeä ongelma, niin se on hieman suurpiirteiset hitboxit. Niissä on tiettyä epätarkkuutta, joka tuntuu täsmälleen samalta kun Turtles ykkösessä. Sitä pelanneet tietävät välittömästi,. Mitä tarkoitan. 


Getsu Fuuma Den maistui erittäin hyvin. Sanoisin, että tämä menee aivan sinne Famicomin kärkeen Goemonin kanssa. Täytyy sanoa, että 1987-1989 Konami oli kyllä kunnon god tier-julkaisija: Mahdoton määrä huipputason pelejä yksi toisensa jälkeen ja osaa ei edes julkaistu Japanin ulkopuolella. Nämä ilmeisesti vähän liian Aasiaan kulttuurillisesti sidotut saivat tyytyä vain kotimaan yleisöön. Yksi parhaista tänä vuonna pelaamistani peleistä, riippumatta siitä, onko kyseessä uusi vai vanha julkaisu.

Siinä kaikki tällä kertaa, kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun