Skip to main content

Geometriaa, toverit!

 Moi,

Tänä sunnuntaina vuorossa on peli, joka ei varmasti paljon esittelyjä kaipaa. Nyt katsastetaan nimittäin Tetris, tuo Neuvostoliiton ylivertaisen insinööritaidon näyte. Pelin kehitti alunperin Aleksei Pajitnov vuonna 1984 ja Nintendon pelikonsoleille Tetris löysi tiensä 1987. 

Kuten alussa sanoin, Tetris ei paljon esittelyjä kaipaa. No, miksi sitten sitä tässä esittelen? Sen takia, että huomasin Famicomin Tetriksen olevan erilainen kun NESin, mikä johti melkoiseen järkytykseen, sekä sitä kautta tähän blogipostaukseen. 

Meikäläisille tutuin Tetris taitaa olla kolmen pelin bundlekasetilla ollut versio, joka oli Nintendo World Cupin ja Marion seurassa. Tämä famicomin tetris muistuttaa NEsin versiota yllättävän vähän: Ensinnäkin jo alkuruutu ja väripaletti ovat tyystin erilaiset. Siinä missä hallitsevana teemana NESillä oli harmaata, Famicomilla on ruskeaa. Myös musiikki on hieman erilaista, vaikka molemmilta Venäläistä kansanrallia löytyykin. Pienellä tutkimuksella selvisi, että Famicomin tetris perustuu Japanilaisille tietokoneille käännettyyn versioon.

Ulkonäköä suurempi järkytys liittyy kuitenkin pelattavuuteen. Jostain käsittämättömästä syystä kontrollit toimivat siten, että ALASPÄIN EI PUDOTA PALIKKAA, VAAN KÄÄNTÄÄ SITÄ!? A-NAPPI PUOLESTAAN PUDOTTAA PALIKAN!?? Aivot nyrjähtivät väkisin paikoiltaan ja mokia tuli jatkuvasti. Vertaisin, että Super Mariossa vaihdettaisiin yllättäen A ja B-nappien paikkaa. Hämmenys oli pohjaton. 

Famicomin Tetrikseen voi suhtautua kahdella tavalla: Jännänä aivotreeninä, jossa pitää oppia pois 30-vuotta vanhasta lihasmuistista tai sitten pelikelvottomana tekeleenä, jonka voi samantien unohtaa. En ole ihan varma kumpaa mieltä itse olen, mutta jotain kertoo se, että missään myöhemmissä Teriksen versiossa nappulat eivät ole näin.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Hahah, ehdin jo varautua siihen että siellä on käytössä POIKKEAVAN MUOTOINEN palikka! Kai Kulkukauppias soi tässäkin?
Snou
Malone said…
Ei sentään niin järkyttävää muutosta. Pelkkä nappuloiden vaihto aiheutti jo sydämentykytyksiä. Kyllä tästä sekin biisi löytyy, yksi kolmesta vaihtoehdosta.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun