Skip to main content

Kamurochon Kadut Ovat Pikseliset

 Hei,

Tällä kertaa kerron poikkeuksellisesti aivan uunituoreesta pelistä. Steamiin ilmaantui 17.10 eli eilen peli nimeltä Streets of Kamurocho, joka on osa Segan 60-vuotis juhlallisuuksia. Melkoisen pitkä pätkä videopelifirmalle, vaikka Nintendon ikiä ei olla lähelläkään. Segan tapauksessa ollaan kuitenkin aina oltu jonkin sortin pelihalliviihteen parissa, sillä firman ensimmäiset masiinat olivat perinteisiä yksikätisiä rosvoja ja varhaisia pachinkoja. Videopeleihin Sega laajenti 70-luvulla. Minulle Sega on aina ollut mukana peliharrastuksessa ainakin jossain muodossa, mutta ehkä vahvimmin 90-luvulla pelihallien ja Mega Drive/Saturn-yhdistelmän ansiosta. Sitten oli vähän hiljaisempaa 2000-luvulla, kunnes ilmestyi eräs pelisarja nimeltä Yakuza (Ryu Ga Gotoku). 

Yakuzasta muodostui Metal Gearin tilalle se tärkein vielä jatkuva moderni pelisarja, joka vieläpä etenee reaaliajassa ja hahmojen annettiin vanheta tai siirtyä eläkkeelle uskottavan tuntuisesti. Mieleenpainuvat hahmot, hauskat sivujuonet ja todelliselta tuntuvat kaupungit, sekä paikoitellen riipaiseva draama loivat oman elävän, hengittävän maailmansa, johon on helppo kiintyä. Ryu Ga Gotoku-studiolla on muuten yhteys Segan kulta aikaan 90-luvulla: Toshihiro Nagoshi, Yakuzan tuottaja ja pääjehu sekä useat tiimin tyypit ovat entisiä Sega AM2-studion jäseniä, joka siis teki käytännössä kaikki firman pelihallihitit Virtua Fightereista Sega Rallyyn.

Niin, mikäs tämä Streets of Kamurocho on? No, se on käytännössä simppeli Streets of Rage 2:n päälle rakenettu hacki, jossa spritet ja kentät on vaihdettu Yakuza-teemaisiksi. Peli on ikäänkuin pieni kädenojennus ja fiilistelyn pätkä faneille ja samalla sopiva tilaisuus virittäytyä tunnelmaan Yakuza 7:n julkaisua varten, joka on marraskuun puolivälissä. Streets of Kamurocho ei maksa mitään ja sen voi ladata Steamista, mutta vain tämän viikonlopun ajan. Sitten se on poissa. 

Peli on lyhyt, vain neljän kentän mittainen pätkä, jonka pelaa vartissa, sitten se looppaa alusta vaikeampana. Alkuperäinen SoR oli toki pidempi. Kaverukset Kiryu ja Majima murjovat tuttuun tyyliin gangstereita ja päihittävät pari bossia, sitten aukeaa kolmas pelattava hahmo, jota ei ole ajankohtaan nähden vaikea arvata: Seiskan uusi päähenkilö Ichiban. 

Tämä oli mukava ja blogin arvoinen ylläri pappaikäiseltä Segalta, joka varmasti sykähdyttää vain ja ainoastaan riittävän suurta fania. Minä olen justiinsa sopivaa kohderyhmää. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan.

-malone



Comments

Anonymous said…
Siskon miehen kanssa on tullu co-opina hakattua Streets of Rage 2:sta ja Yakuza -pelisarjasta on tullut kans äkkiä yksi mun lemppari pelisarjoista nyt kun Metal Gear istuu jäähyllä, joten tää oli aika miellyttävä ylläri. Harmi lyhyestä kestosta ja 16-bittisiä Yakuza renkutuksia olis voinu kuulua enemmänkin.

Yakuza 7:aan kosken vasta kun Kiryu saaga on pelattu pakettiin ja siihen perään varmaan vielä Judgment, joten en ihan hetkeen...


-SilentwarriorX
Malone said…
Jep, ihan kiva ylläri, vaikka lyhykäinen onkin.
Innolla odottelen seiskaa.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun