Skip to main content

Palloa Koloon

 Hei,

Tällä viikolla on tarjolla pitkästä aikaa ihan kotoista NESiä, ilman mitään sen kummempia yllätyksiä. Katsotaan, miltä näyttää vuoden 1991 NES Open Tournament Golf. Pelin nimi oli Japanissa alun perin Mario Open Golf ja pelin länsiversioissa on pieniä muutoksia, mutta nyt pelataan nimenomaan ihan PAL NESillä. Tämä on muuten yksi alkuperäisistä peleistäni, joka on selvinnyt muinaisilta ajoilta tähän päivään saakka.

Edellisestä pelikerrasta on kulunut pitkä aika, mutta päällimmäinen muistikuvani oli, että NES Open on helposti NESin parhaita urheilupelejä ja edelleen ihan pelattava Golfpeli. Katsotaan siis, onko aika kullannut muistoja. 

Ensimmäinen ihmetys löytyy pelin alkuruudusta ja siitä, että pelin paristotallennus toimii edelleen, taulussa nimittäin näkyy pelaajan tallennuksen edistyminen. Vanha elektronikka se vain tehtiin kestämään. Peli itsessään on simppeli, valittavana on kolme rataa, USA, Japani ja Britannia, joissa kaikissa on 18 reikää. Vaihtoehtoina on joko tavallinen lyöntejä laskeva golfturnaus tai 1 vs 1 jokaisella reiällä erikseen. Tässä pelimuodossa voi valita vastustajansa itse. Luigi-parka on muuten helpoin, eli huonoin golffaaja. Tavoitteena on voittaa palkintorahoja turnauksista ja tavoittaa golfmiljonäärin status. Pankkiirina toimii muuten Donkey Kong, sille apinalle en luottaisi rahojani.

Pelaaminen on simppeliä, mutta samalla tämän ajan peliksi yllättävän monipuolista. Lyönti tapahtuu golfpeleistä tutulla mittarilla, jossa nappia painetaan kolmesti: Ensin nuoli liikkeelle, toinen painallus määrittää lyönnin voimakkuuden ja kolmas sen, että kaartaako pallo vasemmalle vaiko oikealle, keskelle merkkiä on suora lyönti. Muuttujia on vielä lisää, kuten Swingin nopeus, joka vaikuttaa mittarin ajoituksen vaikeuteen. Hitaalla ajoitus helpompi, mutta nopealla lentää kauemmas. Mukana on myös tuuli, joka vaikuttaa palloon huomattavasti, kuten myös lyönnin korkeus vaikuttaa siihen, kuinka suuri tuulen vaikutus on, sen voimakkuuden lisäksi. Sitten on tietysti mailavalinta oikeaan tilanteeseen ja vielä kierre palloon, joka vaikuttaa siihen, että alakierre pysähtyy heti pudotessaan, tai jopa kierii takaisin päin, yläpallo jatkaa matkaansa vielä pitkälle maahan osumisen jälkeen. 


Tämä siis edellyttäen, ettei pallo putoa bunkkeriin, veteen tai lennä kokonaan pöpelikköön ulos radalta. Näissäkin on vaihtelua, bunkkerissa olevan pallon syvyyksiä on kolme, aivan pinnalta hädintuskin näkyvissä olevaan ja kerheikon korkeutta on kahta laatua.


Sitten kun pallo on sudittu jollain keinolla viheriölle on aika puttaukselle. Tämä tapahtuu muuten samoin kuin muutkin lyönnit, mutta viheriön kallistukset osoitetaan nuolilla, joita pitäisi osata tulkita oikein, jos meinaa saada pallon lähellekään koloa. Kokonaisuuden kruunaa hieno, animoitu zoomaus palloon, kun se lähestyy reikää. Se on valehtelematta yksi jännittävimpiä videopelihetkiä, kun seuraa, että meneekö pallo sisään, vai niukasti ohi. 


Ulkoasu on mainio. Kaikki on hauskan värikästä, hahmot isoja ja sitten on tietysti se jo yllä mainittu zoomaus, joka näyttää dramaattisen hetken, kun pallo vierii lähellä reikää, tai putoaa bunkkeriin. Muistan olleeni kersana supervaikutunut tästä, eikä efekti ole juuri laimentunut vuosien varrella. Karmaisevimipa pettymyksen hetkiä on kun Hole In One menee plörinäksi vain parin millin päästä, tai pomppaa reikää merkitsevän lipun varresta pois. Myös musiikki on sopivan leppoisaa, eikä käy hermoille loopatessaan. 


NES Open Tournament Golf piti pintansa ja on edelleen NESin parhaita sporttispurtteja sekä edelleen täysin pelattava peli. Golfissa ja Tenniksessä on molemmissa jokin elementti, mikä tekee niistä erittäin hyvin peliiin sopivia, vaikka oikeaa lajia on tylsä katsoa. Tätä on helppo suositella.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan. 


-malone  


Comments

Anonymous said…
"Tavoitteena on voittaa palkintorahoja turnauksista ja tavoittaa golfmiljonäärin status."

Peli on tavoittanut upeasti urheilulajin ytimen 8D

Uskomatonta että oot saanut pahviboksin säilymään. Itkettää kun muistelen miten kohtelin niitä sillon! D:

Snou
Malone said…
Tuo on ehkä mun parhaiten säilynyt yksilö. Onneks olen sentään jokusen onnistunut säästämään, varsinkin kun mun koko NESin olemasaolo oli pimennossa kymmenkunta vuotta ja paljastui sattumalta.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun