Skip to main content

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi,
Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball Bu. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa.


Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä elämäpalkista. Vasta täysin tyrmätty vastustaja on pois pelistä. Hauskasti tyrmätyt tyypit leijuvat pikku enkeleinä ruudusta ulos. A syöttää ja B heittää, A+B hyppää ja tuplanäpäytys suuntaan juoksee. Puolustaessa A kyykistyy ja B yrittää napata kopin ilmasta ja nostaa pallon maasta. Kontrolit ovat siis samat kun useimmissa muissakin sarjan peleissä. 


Samoin kuin jalkapallossa ja jääkiekossa mukana on myös superheittoja, jotka tekevät paljon normaalia enemmän vauriota ja ne ovat vaikrampi ottaa kopiksi. Vain sisäkentän pääjehut heittävät supereita, ulkokentän jäbät joutuvat tyytymään perusheittoihin. Vastustajat vaihtelevat nopeista ja vikkelistä (Japani, Intia) isoihin mörssäreishin (Islanti, Neuvostoliitto) ja myös pelialusta vaikuttaa miten hahmot ja pallo käyttäytyy. Mikään hirveän syvällinen peli tämä ei ole, vaan pikemminkin pick up and play-tyyppinen. Pieniä stratseja ja nyansseja sekä ajoituksia kyllä löytyy.


Ulkoasu on taattua Technos Japania, samat ilmeikkäät ja humoristiset hahmot löytyvät tästäkin. Samoin musiikki on menevää, kuten on totuttu. Täytyy sanoa, että Punaisella Torilla polttopallon peluu Neuvostoliittoa vastaan Katjuskan soidessa oli omalla tavallaan tunnelmallista. :D Peli ei ole mitenkään erityisen vaikea, perustason tekoäly oli voitettu about tunnissa. Tosin, tiesin muutaman jipon jo aloittaessa.


Nekketsu Koukou Dodge Ball on simppeli, mutta hauska urheilupeli, sanoisin että ihan Nekketsu Hokille ei pärjätä, koska se on monipuolisempi vaihdettavine peliasuineen sun muineen, mutta se on ymmärrettävää, koska tämä on muutaman vuoden vanhempi ja sarjan ensimmäinen urheilupeli. Silti parhaasta päästä Famicomin urheilutarjontaa.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun