Moi,
Pidin viime viikon taukoa blogien kirjoittamisesta kipeän ranteen vuoksi, mutta nyt ollaan taas valmiina katsastamaan retropelihommia. Tai, se on vähän kiikun kaakun, laskenko Nintendo DS:n varsinaisesti retroksi, mutta sitä on kuitenkin tarjolla. Tämänviikkoinen peli valikoitui vahingossa, sillä kohdalle osui viimeisen muuton jälkeisen laatikon purkuhommissa DS:n Electroplankton, Toshio Iwain erikoinen viritelmä vuodelta 2005.
Electroplankton on melkeinpä enemmän musiikin ympärille rakennettu tekniikkademo/kokeellinen projekti kuin varsinainen videopeli, sillä siinä ei ole oikeastaan mitään tavoitetta, muuta kuin kokeilla erilaisilla minipeleillä, millaista audiota planktoneista sattuu irtoamaan. Planktoneita on 10 erilaista ja kaikilla on oma kikkansa, kuinka ne toimivat, mutta yhteistä kaikille on että niistä ohjataan pääosin styluksella. Alanäytöön tökitään ja sivellään kynällä, ylänäyttö yleensä zoomaa kohdalle, mitä siellä kynän kohdalla tapahtuu. Käytössä on myös mikrofoni, joka tunnistaa pelaajan ääntä.
Pelaamista on vaikea kuvailla sanoin, mutta helpompaa on sanoa, että pelin fiilis ja tunnelma on hyvin omintakeinen ja poikkeuksellisen rentouttava, verrattuna lähes mihin tahansa muuhun peliin verrattuna. Joillakin planktoneilla voi teoriassa säveltää ihan oikeaa musiikkia, mutta se ei ole varsinaisesti mikään tavoite, vaan enemmänkin kyse on kokeilusta ja lyhyestä rentoutumishetkestä. En aivan ymmärtänyt Electroplankronin ideaa silloin julkaisun aikoihin, vaan pidin sitä ihan näppäränä tekniikkademona, kun se näin jälkikäteen ajateltuna on enemmänkin performanssitaidetta tai rentoutumista.
Planktonit itsessään on kekseliäästi suunniteltu, kaikilla on oma juttunsa ja ne näyttävät hauskan sympaattisilta. DS:n kaiuttimilla äänenlaatu on osastoa “peruna” mutta kuulokkeilla äänet ovat merkittävästi kirkkaammat.
Electroplanktonia on hankala arvioida pelinä, enkä ole vieläkään aivan varma, mitä siitä sanoisin, muuta kuin että pidän ajatuksesta ja arvostan sitä, että on olemassa videopelejä, joissa toteutuu yhden suunnittelijan visio, ilman laskelmointia, rahastusta ja kompromisseja. Tänä päivänä vastaavaa peliä on erittäin vaikea löytää, ainakin minkään yhtään isomman julkaisijan katalogista.
Loppuun vielä ilmoitusluontoinen asia. Blogeihin tulee pieni kesäloma tästä eteenpäin, sillä ensi viikonloppuna olen Lahdessa Desuconissa ja siitä eteenpäin kolmisen viikkoa Japanissa kesälomalla. Palaan blogien pariin Heinäkuun puolivälin paikkeilla. Hyvää kesää kaikille lukijoille ja nähdään taas noin kuukauden kuluttua!
-jarmo
Comments