Skip to main content

Puhtoisempi Pari

 Moi,

Tällä viikolla pelinä on kulttimainetta nauttiva Famicomin harvinaisuus, niin ikään kesän Japanin reissun tuliaisia. Katsotaan, millainen peli on bd-SOFTin vuonna 1986 julkaistu Layla.

Layla on selvästi Dirty Pair -mangasta inspiraatiota hakeva scifi-seikkailu, jossa pääosassa ovat nuoret naiset, joiden ulkonäkö on selvästi poikia miellyttävällä tavalla suunniteltu. Ei sillä, että siinä olisi mitään vikaa, mutta asialla on merkitystä myös siltä kantilta että Layla saattaa olla joko toinen tai kolmas tiedossa oleva konsolipeli koskaan, jossa on päähahmoina tyttöjä. Epävarmuus tulee siitä, että Valkyrie No Boken tuli kauppoihin ennemmin, mutta se ehtikö Layla vai SNK:n Athena toiseksi on hieman hämärän peitossa, sillä pelit ilmestyivät niin samaan aikaan ja sellasia juttuja kuin tarkkoja julkaisupäiviä ei tuohon aikaan tunnettu. Samuksen salaisuus oli vielä paljastumatta, vaikka Metroid oli julkaistu Famicom Disk Systemille juuri näitä ennen.

Laylan tarina menee siten, että 17-vuotias Layla on tietenkin aitoon animetyyliin pätevä erikoisjoukkojen agentti ja hänen tehtävänsä on pelastaa aisapari Iris ja samalla laittaa stoppi pahan Dr. Manitokan maailmanvalloitusuunnitelmille. Peli mainostaa olevansa “maze action game” joka enemmän 8-bittisen ajan pelejä pelanneelle saattaa aiheuttaa traumaattisten muistojen nousua pintaan sellaisista tapauksista kuin Simon’s Quest tai Milon’s Secret Castle ja mitä niitä tarpeettoman kryptisiä itse lanseeraamani genren “NES-haahuiluja” nyt olikaan. Nimi on kuitenkin hieman harhaanjohtava, sillä tässä pelissä ei haahuilla edestakaisin, vaikka luolissa ja tunneleissa seikkaillaankin, sillä ruutu scrollaa ekan Marion tapaan vain oikealle. Tämä siis ei ole NES-haahuilu, vaan enemmän toimintatasoloikka. 

Meno on tuttuun tapaan sitä, että A hyppää, B ampuu. Kentässä olevista laatikoista saa uusia pyssyjä, joissa on ammukset, perus pistoolia voi myös päivittää tehokkaammaksi ja siinä on rajattomat kudit. Ammuksia saa reippaasti, joten tiukkaa säännöstelyä ei ole luvassa, vaan kyse on enemmän siitä, että käyttää oikeaa asetta oikeassa paikassa tai pomossa, johon tietty ase tepsii parhaiten. Poimittavat aseet vaihtelevat konepistoolista sinkoon, kranaatteihin, liekinheittimeen, vähän erikoisempaan heittokirveeseen ja mukana on jopa valomiekka, tai ehkä kuitenkin Gundamin Beam Saber. 


Pelissä on 8 asteroidia, joissa on kaksi osuutta, pinta ja tukikohta pinnan alla. Lopussa tietysti pomotaistelu. Jokaisen asteroidin jälkeen saa salasanan, joten peliä ei tarvitse pelata läpi yhdellä istumalla. Kenttien välissä on bonustaso, jossa Layla lentää avaruusprätkällä ja ampuu vihollisia Gradiuksen tyyliin. Vihollisia on useaa tyyppiä ja ne ovat tyypiltään vaihtelevia, melko paljon Metroidin tapaan. Osa tarttuu seiniin, osa lentää, toiset kävelevät kohti jne. Pelissä no energiapalkki, joka kuluu osumasta ja palautuu poimimalla vihollisilta putoavia kakkuja ja jäätelöitä. Elämiä on vain yksi, mutta pelissä voi palata aina viimeisimmän asteroidin alkuun.    

Laylassa on selvästi omanlaisensa tyyli ja tunnelma, joka alkaa jo heti kättelyssä kun alkuruudussa pärähtää käyntiin menevä animetunnari ja hahmojen kuvat. Sama tunnari jatkuu läpi pelin parin muun lyhyen biisiin ohessa, joten mitenkään erityisen vaihteleva musiikkitarjonta ei ole. Tältäkin osin peli muistuttaa Athenaa, jossa tuli mukana tunnaribiisi oikein kasetilla. Hahmot ovat ilmeikkäitä ja söpöjä, kuten asiaan kuuluu. Tässä pelissä, jos missä on selvä kohdeyleisö, mikä on harvinaista, kun miettii millaisia pelit tähän aikaa olivat. Pakko myöntää, että ulkoasu iskee varsin hyvin, kun pitää tämän tyylisestä kasarin estetiikasta. 

Layla on periaatteessa hyvin tavanomainen, mutta toimiva toimintaseikkailu, joka ei tee mitään paremmin kuin vaikka Mega Man tai Contra, taikka ole yhtä monipuolinen seikkailu kuin Metroid, mutta siinä on omanlaisensa tunnelma, joka nojaa vahvasti kasarin animetyyliin. Tämä on todellinen malliesimerkki kulttimainetta nauttivasta pelistä, josta asiaan vihkiytyneet tietävät, mutta suurin osa pelaajista ei ole kuullutkaan. Peli ei ole myöskään ihan halpa, joten sitä on vaikea suositella varauksetta muille kuin minun tyyliselleni erikoisuuksien harrastajalle. Tästä pelistä on olemassa myös ROMhack nimeltään Iris Missions, jossa pelataan toisella tytöllä, Iriksella. 



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo   


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv