Skip to main content

Saturnuksen Robottivarikko

Hei, 

Tällä kertaa katsauksessa on jälleen yksi hieman tuntemattomampi peli. Meillä oli kaverin kanssa taas pelailu-ilta ja tällä kertaa konsolina oli Sega Saturn. Minulta ei moista masiinaa löydy, joten kamu toi konsolin mukanaan. Saturniin liittyy nostalgisia muistoja, tämä nimittäin on sama vehje, jota pelasimme tuossa jonkun matkan päässä tien toisen puolella jo yli 20 vuotta sitten. Suosikkipelejä konsolille oli ehdottomasti aikaansa nähden lähes uskomattomalta vaikuttanut Virtua Fighter 2 ja tämän blogin aihe, Robo Pit.



Että mikä? Jep, Robo Pit on varmasti suurelle osalle pelaajista tyystin tuntematon suruus, varsinkin kun otetaan vielä huomioon, että tämä oli Saturnille, jota moni ei omistanut. Pelistä tosin löytyy myös PS1-versio. Robo Pitin on kehittänyt hauskasti nimetty Kokopeli vuonna 1996. Mitään muita pelejä en ole tältä firmalta nähnyt, ennen tai jälkeen. Robo Pitin idea on simppeli: alussa kootaan oma robotti about paristakymmenestä eri runkovaihoehdosta, ensin pää/yläkroppa ja sitten alakroppa. Tarjolla on hassuja palleroita ja jaloiksi mm. Telaketjut, auto, jouset, propelli tai hämähäkin jalat, muutamia mainitakseni. Värit saa kustomoida ja lopuksi lärviin laitetaan silmät yleisilmettä antamaan. 




Jokaisella robotilla on myös kaksi kättä, joihin on ideana kiinnittää eri aseita, joita myös löytyy melko kattava valikoima: Miekkoja, nuijia, laserpyssy, jousi, bumerangi, imukuppeja ja ties mitä. Jos luopuu aseesta, saa pitää käden jolla voi lyönnin lisäksi poimia kentältä objekteja ja heittää niitä.  Kaikilla runko/alusta/asekombinaatioilla on statsit, kuten paino, vaurio, haarniskointi jne. Nämä alustan kanssa vaikuttavat nopeuteen kääntymiseen hypyn korkeuteen, kestoon ja niinpoispäin. Isolla nuijalla varustettu tankkimainen botti ei välttämättä kulje ja hyppää paljon, kun taas kevyt propellialustainen leijuu pitkiä matkoja ilmassa, mutta ei kestä niin paljon. Yhdistelmiä on runsaasti ja robotin voi kasta mieltymyksensä mukaan. 



Kun botti on valmis on aika siirtyä taisteluareenalle. Pelissä on puolen tusinaa karttaa, jotka vaihtelevat hieman teemoiltaan ja layouteiltaan. Kaikki ovat ilmassa leijuvia tasoja ja pelin voi vähitä joko keston loppuessa tai ring outilla. Robottia ohjataan kolmen napin ja ristiohjaimen yhdistelmällä, lisäksi päätynapeissa on strafe sivuille. Molempien käsien aseet on omassa napissaan ja kolmas on hyppy. Kontrollit ovat simmpelit, eikä mitään erikoisempia liikkeitä tarvitse opetella. Ainoana speciaalina on kuritukeseta täyttyvä mittari, jonka täytyttyä voi tehdä voimakkaamman erikoishyökkäyksen. Aseilal on tietty omat animaationsa tyypin mukaan ja keskimäärin monikaan vehje ei ole kovin nopea tai ketterä, joten oikeaan paikkaan manööveeraus on avain voittoon. 



Voittaja saa kokemuspisteitä käyttämiinsä asetyyppeihin, sekä rankingpisteitä, häviäjä menettää aseensa voittajalle ja saa penaltia pisteisiin. Pelissä on siis joka matsissa panos, koska tappio tietää parhaiden aseiden menetystä. Sitten joutuu joko vaihtamaan vehkeitä tai metsästämään vastustajaa, jolta voisi voittaa aseet takaisin. Ranking moden lisäksi löytyy myös VS mode, joka on perinteisiä 1 vs1 tappeluja. Meikäläisen paras sijoitus ranking modessa taitaa olla tällä hetkellä #12/100 robotilla “Autobot”. Autobot on auton alustalla oleva robotti, jolla suosin laserpyssy/keskikokoinen nyrkki -yhdistelmää.



Robo Pit ei ole perinteisellä mittapuulla mikään mestariteos, vaan simppeli areenatappelu keskinertaisella ulkoasulla. Peli on kuitenkin erittäin sympaattinen ja tämä yhdistettynä 20 vuoden takaiseen nostalgiaan tuotti varsin mukavia pelihetkiä. Saatan jopa metsästää itselleni PS1 version jostakin.

Sellainen peli tällä kertaa, kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone 

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv