Skip to main content

Kung Fu Taistelee

Moi,
“Kuka pelätyn Kung Fun Taitaa, voi esteet kaikki voittaa” totesi jo Frederik. Tällä kertaa tutustumme itämaisten taistelulajien maailmaan Konamin vuoden 1985 klassikkopelissa Yie Ar Kung-fu. Tämä on tuttuun tapaan Famicom-versio saman nimisestä kolikkopelistä. Tämä peli portattiin myös useammalle kotitietokoneelle etupäässä Britanniassa, mukaan lukien Kuusnepalle.


Idea on simppeleistä simppelein. Pelaajan hahmo Lee (Alunperin Oolong), siis toisin sanoen Bruce Lee taistelee viittä vastustajaa vastaan, lopuksi kumauttaa viimeisen kentän gongia ja sitten alkaa uusi luuppi. Perinteinen 80-luvun kolikkopelin kaava siis kyseessä. Välissä on bonustaso, jossa pitää mätkiä ilmassa lentäviä esineitä pisteiden toivossa. Samankaltainen systeemi oli mm. C64:n International Karatessa. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kun tehty, jokaisella vastustajalla on joku gimmick, joka täytyy voittaa, että homma hoituu. Sitten siirrytään seuraavaan vastustajaan kun Bruce Leen Game of Deathissa ikään.  


- Ensimmäisenä on Wang, kepillä taisteleva tyyppi
- Toisena Tao, heppu, joka puhaltaa tulipalloja
- Kolmantena Chen, ketjulla ja painolla varustettu tyyppi
- Neljäs on Lang, naistaistelija, jolla on heittotähtiä. Lang muistuttaa habitukseltaan paljon Street      Fighterin Chun Li:tä, inspiraationa toimi kuulemma Taiwanilainen näyttelijätär Angela Mao
- Viimeinen vastustaja on Mu. Iso heppu, joka liitää Teräsmiehen tavoin vaakatasossa ilmassa 


Kolikkopeliversioissa vastustajat olivat eri nimisiä ja niitä oli enemmän. Lieneekö vielä varhaisten Famicom -kasettien rajoituksia?


Kontrollit ovat yksinkertaiset, mutta toimivat: A-nappi on lyönti, B on potku ja näihin yhdistetään muutama ristiohjaimen suunta, loogisesti alas ja potku on esimerkiksi jalkapyyhkäisy ja hyppy yhdistettynä potkuun on hyppypotku. Kontrollit ovat muuten poikkeuksellisen sulavan ja smoothin tuntuiset tämän ajan pelille, tässä ei ole minkään sortin kankeutta kuten vaikka Kuusnepan vastaavissa tai NESin kehnoimmissa esityksissä samasta aiheesta. Juuri tämä sulavuus tekee Yie Ar Kung-Fusta pelattavan vielä nykypäivänäkin, peli on toki erittäin yksinkertainen ja lyhyt kun vertaa nykyajan tappeluihin, mutta jokin viehätys tästä löytyi ja peliä tulikin pelattua parina iltana ihan reippaasti. 


Ulkoasu on varsin hyvä vuoden 1985 Famicom-peliksi, etenkin hahmot ovat mieleenpainuvia ja omaperäisen näköisiä. Animaatioissa on mukavasti huumoria mukana, esimerkiksi voitettu vastustaja pyllähtää hauskasti maahan koivet pystyssä. Mikään erityisen näyttävä peli ei kuitenkaan ole kyseessä.


Yie Ar Kung-Fu on jonkin sortin kulttiklassikko, jonka viehätyksen voi tuntea vielä nykyäänkin, mutta mitään kovin pitkää tai syvällistä kokemusta ei kannata odottaa. Kontrollien sulavuuden ansiosta pelimekaniikoissa on kuitenkin nyansseja, joita harvasta tämän ajan tappelusta löytyy. Parhaimmillaan pienissä annoksissa.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Anonymous said…
Tiesitkö, että Reetu luuli kung-fu -kipaleensa kertovan jostain karatekaäijästä nimeltä Kung Fu, ja sen takia nimi on tuollanen? : D Mainittakoon, että sorruin itsekin aikoinaan aivan samaan olettamukseen. Kung Fu on ultimaattinen boss, jonka voitettuasi pystyt mihin vaan.

8-bittinen Lee näyttää pullerolta!

Snou

Malone said…
Aijjaa! :'D No, se, joka teki biisin sanat kuitenkin tuntui tietävän, mitä aihe koskee, vaikka Reetulle ei ehkä avautunutkaan. Tuo Brucen pulleampi habitus johtuu varmaan siitä, että tämä peli on tehty treenikauden ulkopuolella.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun