Skip to main content

Seikkailujen Saari

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on taas tuttua Famicomia, mutta peli voi olla joillekin tuttu muiltakin alustoilta. Katsotaan, millainen on Hudson Softin vuonna 1986 julkaisema Adventure Island (Takahashi Meijin No Boukenjima).

Hudson soft lienee parhaiten tunnettu Bombermanista, mutta 80 ja 90-luvuilla Hudsonilla oli toinenkin keulakuvahhamo, nimittäin Takahashi Meijin. “Ai kuka?” kuluu todennäköisesti tällä hetkellä useamman ruudun äärestä. No, Toshiyuki Takahashi, lempinimeltään Takahashi Meijin (Mestari Takahashi) on Hudsonin vanha hype- ja keulakuvahahmo, joka tuli tunnetuksi siitä, että heebo pystyi rämpyttämään Star Soldierissa tulitusnappia 16 kertaa sekunnissa. Sittemmin Takahashi Meijin on esiintynyt sarjakuvissa ja tietysti lukemattomissa promotapahtumissa. Itse bongasin Meijinin Gamecenter CX-jaksosta. Takahashi Meijin työskenteli Hudson softilla vuoteen 2011 saakka.

Ai miten tämä liittyy Adventure Islandiin? No, sillä tavalla että Adventure Islandin päähahmo on Takahashi Meijin, eikä mikään “Higgins” niinkuin valkopesty NES-versio väittää. Tässä on kyseessä taas yksi “Syö nyt kiltisti hampurilaisesi, Apollo” -keissi. Alunperin peli juoni siis menee näin: Takahashi Meijin matkustaa Tyynenmeren saarelle pelastamaan prinsessaa noidan kynsistä. 


Luennon jälkeen päästään itse peliin. Tarjolla on perinteistä tasoloikkaa, joka muistuttaa paljon Mariota, mutta pienellä ohjaustuntuman erolla. Adventure Islandin meno on liukkaampaa ja vauhti/momentti kasvaa eri tavalla, vaikka molemmista löytyy samat juoksunapit ja hypyt. Meijin on myös hieman laiskempi hyppääjä. Power uppeina löytyy heitettäviä kivikirveitä ja skeittilauta. Erona marioon pelissä on yhdistetty aika ja elämäpalkki, joka kuluu tasaisesti. Plakki kuluu myös kivin kompasteluista ja esimerkiksi munakoison poimimisesta. Munakoisot ovat jostain syystä aina pahiksia. Tähden virkaa toimitttaa mehiläiskeiju. Suurin osa vihollisista kuitenkin ottaa nirrin pois kertaosumalla, joten palkki on lähinnä aikamittari. Power upit poimitaan dinosaurusten munien sisältä yllärinä. 


Siihen ne samankaltaisuudet Marioon sitten loppuvatkin. Adventure Island on nimittäin huomattavasti armottomampi. Vaikeustaso pompsahtaa jo jossain kolmosmaailman kohdilla ja Game Over tulee tutuksi. Onneksi löytyy continue. Ja nimenomaan löytyy, se nimittäin pitää poimia piilotettuna power uppina 1-4 kentästä. Ilman continuea en suosittele kokeilemaan, luvassa on vain itkua ja hammasten kiristystä. Vaikeus tulee pitkälle hankalasta vihollisten sijoittelusta, joka kannustaa hyppäämään ansaan joka käänteessä ja toisinaan aikarajasta kentissä, joissa ei ole poimittavia hedelmiä palkkia palauttamaan.

Ulkonäkö on kunnossa. Meno on 1986 mittapuulla hyvän näköistä tasoloikkaa ja vihollistyyppejä on paljon Värikäs maailma on myös plussaa. Musapuolella ei uhkailla Marion tunnareita, mutta ihan hyvää renkutusta on luvassa. Bosseissa olisi kaivannut vaihtelua. Ne kaikki ovat sama tyyppi vaihtopäällä. 

Adventure Island on Keskitasoa parempi Famicom-tasoloikka, joka on kieltämättä haastava, jopa loppua kohden sadistiselta tuntuva peli mutta kuitenkin ansaitsee aseman klassikkoloikkien joukossa.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv