Skip to main content

Feodaalihahmot Avaruudessa

 Moi,

Tällä viikolla on aika palata takaisin Famicomin pariin ja samalla ottaa katsasteluun jo toinen ninja-aiheinen peli lyhyen ajan sisään. Vuorossa on Jalecon vuonna 1991 julkaisema Ninja Jajamaru-kun Ginga Daisakusen (Ninja Jajamaru Great Galaxy Operation).  Jajamaru on tuttu hahmo aiemmista blogauksista, sillä pieni punainen ninja on esiintynyt jo muutamaan otteeseen sarjan aiemmissa peleissä. Tämä on sarjassa viides ja viimeinen Famicomille julkaistu peli. Tätä peliä valmisteltiin jopa lokalisointia varten, mutta homma jäi puolitiehen, eikä Daisakusenia nähty koskaan Japanin ulkopuolella.



Viidenteen osaan mennessä Jajamaru on ehtinyt esiintyä perinteisessä yhden ruudun arcadepelissä, tasoloikissa ja jopa parissa Dragon Quest-kloonissa, joten oli aika keksiä jotain uutta. Se uusi oli Super Mario Bros.3, josta tämä peli lainaa melkoisesti. Graafinen tyyli on kehittynyt Marion suuntaan ja jopa kenttien suunnittelu muistuttaa jossain määrin Nintendon superhittiä. Valittavissa on kaksi pelattavaa hahmoa, Jajamaru ja Sakurahime. Sekkailu alkaa kun Jajamaru on Sakuran kanssa romanttisilla tähtitaivaankatselutreffeillä ja kesken kaikien taivalta putoaa UFO, mukanaan avunpyyntö ulkoavaruudesta. Tällä kertaa siis pitää kellistää avaruuden valloittajia feodaalilordien sijaan. 


Lokalisointiaikeista kertova hahmon valinta.


Toiminta muistuttaa tällä kertaa aiempaa enemmän Mariota ja heittotähdet ovat vaihtuneet nuijaan, joka mahdollistaa vihollisten päälle hyppäämisen, Duck Talesin tapaan. Palikoista löytyviä power uppejakin löytyy, tärkeimpänä avaruuspuku, jolla kestää yhden ylimääräisen osuman. Suurimpana erona Marioon on B-nappi, joka ei ole juoksua varten. Tai tavallaan on, mutta B:tä pohjaan painamalla hahmo alkaa jäpöstää paikallaan, keräten vauhtia pidempään ja korkeamapaan loikkaan. Maksimilautauksella hahmo alkaa keriä volteilla ja voi jyrätä vihollisia. Lalatushyppy on keskeisin mekaniikka ja välttämätön oppia jo ekoissa kentissä, sillä hyvin pian tulee vastaan rotkoja, joiden yli ei pääse perushypyillä. Kentät on jaettu osiin ja lopussa odottaa tietenkin pomotaistelu. Pomot noudattavat perinteistä “hyppää päälle X kertaa” -koulukuntaa. 



Vaikeustaso on aivan alun jälkeen melko kipakka, ainakin reippaasti tiukempi kun Mario kolmosen vastaava, tai sitten se vaan tuntuu siltä, koska Mario on niin tuttu. Elämiä on neljä ja Continueja on kolme, sitten se on alusta. En ole varma, montako maailmaa pelistä löytyy, sillä loppu jäi näkemättä.



Viidennen Jajamarun ulkoasu on mainio. Hahmot ja animaatiot ovat Famicomin kärkipäätä ja musiikkikin menettelee, vaikkei aivan klassikkopeleille pärjääkään. Kentissä ja vihollisissa on vaihtelua, mutta kyllä tästä näkee, että suurin osa on lainattua. 



Jajamaru Ginga Daisakusen on mielenkinitoinen tasoloikka: Vaikkei se pärjää esikuvalleen, on peli silti ehdottomasti pelaamisen arvoinen ja kunniallinen päätös Jajamarulle Famicomilla. Pelin hinta irtokasettina lienee 15€ tietämissä, joten kovin suuri sijoitus ei ole kyseessä. Pitäsisin sitä jopa varsin hyvänä hinta/laatusuhteena, jos erikoiset Import-tasoloikat kiinnostavat. 





Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv