Skip to main content

Atlaksen Pystytys, Osa 2

 Moi,

Viime viikko oli sen verran kiireinen, että blogi ilmestyy vasta nyt, mutta ei anneta sen häiritä. Luvassa on pitkästä aikaa askartelua, tarkemmin sanottuna Gundam-pienoismallin rakennusta, joten käydään saman tien asiaan. Tämä on siis tarkalleen High Grade RX-78AL Atlas Gundam.

RX-78AL, eli tuttavallisemmin Atlas Gundam on helposti yksi suosikkimallejani valtavasta määrästä tarjolla olevia erilaisia Gundam-variaatioita. Se on merkittävästi esillä Mangassa Mobile Suit Gundam Thunderbolt, jossa Atlas Gundam on sarjan toisen protagonistin, federaation pilottiässän Io Flemingin menopelinä. Sarja on tällä hetkellä menossa pokkarissa numero #21, joka lienee pisimpään jatkunut yhtenäinen Gundam-tarina mangan puolella. Pari OVA-leffaakin löytyy, nimeltään December Sky ja Bandit Flower, jotka käsittelevät osapuilleen mangan osat 1-7. 

Tämä on toinen kerta kun rakennan Atlaksen, joten tavoitteena oli oppia virheistä ja hoonata malli pykälän paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Lootassa on yllättävän vähän tavaraa ottaen huomioon, että Atlaksen “sub arm”-systeemi, eli varsien päässä olevat banaanin muotoiset moottorit antavat tälle mallille lisää kokoa ja näköä verrattuna perus Gundamiin. Näiden tarkoituksena on antaa lisää työntövoimaa ja parantaa liikkuvuutta maan painovoimassa, sillä tämä on sarjan maailmassa varhaisia prototyyppejä, joka oli suunniteltu sekä Maan pinnalle että vedenalaiseen käyttöön, eikä edes Amuron "The Gundam" pystynyt lentämään vapaasti Maan painovoimassa pitkiä matkoja.

Edelliseen verrattuna päätin etukäteen kaksi asiaa: Sub-Armien varsiin tulee valkoista väriä ja koska ne on valettu yksivärisestä muovista, ne pitää siis maalata itse. Toinen juttu oli Rail Gunin “raide” josta tuli grafiitinharmaa, mikä sopii koko Atlaksen väriskaalaan ja näyttää aidommalta kuin keltainen sisus. Suunnittelin sen verran etukäteen että maalasin osat jo valurangassa ennen kokoamista, mikä teki hommasta helpompaa. 

Kokoaminen oli toisella kertaa suoraviivaista ja Atlas meni kasaan melko nopeasti, kaikkineen kahden illan aikana, mukaan lukien kaikki irrotukset (Japanista tuliaisina tuodut God Hand-merkkiset sivuleikkurit ovat todella hyvät, niiden jälki on niin tarkkaa ja terävää, että hionnat ja pikku nypyjen poistot jäävät aivan minimiin), hionnat ynnä muut. Sitten toisena iltana laitoin vielä siirtokuvat ja viimeistelin joitain osia parilla erilaisella Gundam-marker tussilla. Mietin vielä kuvien ottamisen hetkellä, että lisäänkö pariin kohtaan vielä siirtokuvat, vai annanko olla ja suhautan vähän lakkaa päälle, että kaikki maali ja merkinnät pysyvät paikoillaan.  


Gundam-pienoismallin kasaaminen on sellaista, että aina jää jotain parannettavaa. Tällä kertaa tosin vähemmän kuin viimeksi, joten kehitys kehityy ja myös välineet olivat paremmat kuin viimeksi. Voisin sanoa, että olen tyytyväinen, mutta seuraavan hion taas hieman paremmaksi. Pari Japanin tuliaista odottaa jo vuoroaan..


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!    

-jarmo

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv