Skip to main content

Idän ja lännen geenejä

Terve taas! Päätin laittaa tulemaan uuden pällistelyblogauksen, kun seuraavan pelin pelaaminen venähti ja halusin kirjoitella kuitenkin jotain mukavia.  En voi varsinaisesti kutsua unboksaukseksi, koska tämä on ollut minulla jo viitisen vuotta, mutta tuskin kukaan näitä lukeva on sitä vielä nähnyt. Suoritetaan siis sukellus hieman syvemmälle meikäläisen kokoelmiin.

Olen blogeissa varmasti profiloitunut vahvasti Japanilaisen popkulttuurin ystäväksi. Se ei kuitenkaan ole ainoa intohimojeni kohde, vaan kuvailisin itseäni enemmänkin yleisnörtiksi, toisin sanoen monenlainen genre kiinnostaa. :D 

Yksi pisimpään mukana olleista harrasteista on sarjikset. Kaikenlaiset, mutta etenkin trikoissa kulkevat, lihaksikkaat miehet ja epäluonnollisen kurvikkaat daamit. Meinaan siis supersankareita. Olin mukula 80-luvulla, ja tuohon aikaan Suomessakin julkaistiin reippaasti Marvelin ja DC:n sarjiksia. Näistä yksi suosikeistani oli ehdottomasti Ryhmä-X, eli X-Men. X-Menin tarinat olivat aina dynaamsia ja keskittyivät yhtä paljon, ellei jopa enemmän hahmojen välisiin suhteisiin ja ongelmiin kuin supervoimamukilointiin. Keskeisenä teemana oli erilaisuus ja ennakkoluulot, koska tarinoissa mutanttehin suhtauduttiin aina vähintään epäluuloisesti tai usein avoimen rasistisesti. Meininki oli myös paikoin kuin saippuasarjoissa. Pidän myös X-Menin kansainvälisestä ka progressiivisesta tyylistä: Normaalin patrioottisen amerikkalaisporukan sijaan tiimissä olivat mm. Kolossi Neuvostoliitosta, Painajainen Saksasta, Storm oli jostain P-afrikasta ja Wolverine Kanadasta. Tämä vaihteleva tausta myös näkyi selvästi hahmoissa. Nykyään leffapuolella supersankareita tulee joka tuutista lähes kyllästymiseen asti, mutta minä olen ollut aina enemmän sarjisten ystävä. On se kuitenkin ihan mielenkiintoista todeta, kuinka vanhat sarjakuvasankarit ja tarinat on onnistuttu siirtämään järkyttävän budjetin elokuvapläjäyksiksi.  

Scott Summers -koodinimeltään “Kyklooppi” on Prof. Xavierin ensimmäinen oppilas ja 60-luvulta lähtien Ryhmä-X:n johtajan virkaa pisimpään toimittanut hahmo. Kykloopin mutanttivoimana on, että hänen kehonsa imee ilmakehästä ja avaruudesta uv-säteilyä, jonka hän kanavoi silmistään lähtevänä säteenä. Ongelmana vain on, että säteet eivät ole hallinnassa, vaan Scottin on joko oltava silmänsä suljettuna, tai pidettävä rubiinikvartsista valmistettuja linssejä, jotka blokkaavat säteet. Nuorempana pidin ja ilmeisesti moni pitää vieläkin Kyklooppia jostain syystä tylsänä ja tiukkapipoisena tyyppinä, mutta vanhemmiten sitä alkaa arvostaa järkevää, vastuuntuntoista ja rationaalista johtajaa enemmän kun impulsiivisia, teinin tavoin kapinoivia “cooleja” tyyppejä. 
Lisäksi (uskomattoman monimutkaisissa ja ties miten monta rinnakkaistidellisuutta ja aikajanaa käsittävissä) X-Menin ja Marvelin mutanttien tarinoissa Scottin ja Jean Greyn (Feenix) lapset ja jälkeläiset tuntuvat olevan aina kaikkein tärkeimmät henkilöt mutanttien rodun selviytymisen kannalta. 

Viime aikoina Kykloopista on samalla leivottu enemmän mutanttien Che Guevara-tyyppistä johtajahahmoa, joka ei enää pelaa ihmiskunnan mutantteja alistavien sääntöjen mukaan, vaan ottaa enemmän militantin keulakuvan roolin ja haistattaa samalla pitkät mm. Kapteeni Amerikalle ja Kostajille. Rajansa kaikella, menihän siinä lähes 60 vuotta, ennenkuin partiopoikakin kypsyy. 


Arvostan tätä uutta tyyliä. Supersankarista vapaustaistelijaksi.



Nyt kun historian luento on taas pidetty, niin katsotaan, mitä hyllystä löytyy.

Kotobukiyan Fine Art Statue -sarjan Danger Room Sessions Cyclops on Japanilaisen, aikasemmista blogeista tutun figuvalmistajan ⅙ -mittakaavan patsas ja näyttävimpiä esineitä, mitä minulta löytyy. Kotobukiya tekee japanilaisvalmistajista ehkä eniten myös länsimaisia hahmoja. Tämän sarjan patsaat ovat Kotobukiyan high-end osastoa, mutta kuitenkin vielä jossain määrin hintatasoltaan järjen rajoissa, toisin kuin jotkut nykyään valmistettavat keräilyesineet. 



Näiden ideana on Professori Xavierin Lahjakkaiden Nuorten Koulun kellarista löytyvän superscifi-treenisimulaattorin, Vaarahuoneen skenaario, jossa Ryhmä-X treenaa, tässä tapauksessa mutantteja ahdistelemaan kehitettyjen Sentinel-robottien romutusta. Hahmojen ulkonäkö on Jim Leen 90-luvun alulla uudistanutta tyyliä, tämä kyseinen selvästi mukailee X-Men vol. 2 #1:n kansikuvaa.

Lootassa on numerointi, sama toivon mukaan löytyy myös jalustan pohjasta. Pelikotelo mittakaavan takia.


Ensimmäisenä silmään osuu melko massiivinen paketti, muistan vieläkin kun raahasin tätä viisi vuotta sitten talvella postista himaan. Onneksi asuin sillon konttorin lähellä. Pysti ei myöskään ole aivan kevyt, tämä on valettu hartsista ja painaa about 2,5 kiloa. Jalusta on muhkea Sentinel-robotin mukiloitu nuppi, joka ehdottomasti lisää näyttävyyttä. Itse hahmo on erittäin tarkasti piirretyn esikuvansa näköinen, maalaus on kokonaisuudessaan tarkka ja hienona silauksena visiirin kvartsilinssi on kiiltävää materiaalia, joka on upotettu valun sisään, jolla saadaan aikaan lasinen vaikutelma.






Jalustassa on itse maestron signeeraus. Patsaan on suunnitellut ja toteuttanut Erick Sosa.




Hintaluokassaan erinomainen pysti, lisäksi 1000:een rajattu valmistuserä tekee hyvää keräilyarvon kannalta. Netissä näkeekin tämän sarjan patsaista aika hurjia pyyntöjä, etenkin alkupään, jo pitkän aikaa sitten myynnistä poistuneista, kuten justiina tästä ja esim. Kolossista. 

Siinä oli vähän katsausta, mitä on aikojen saatossa tarttunut haaviin, palaan taas pian asiaan jonkin fiilistelyn merkeissä.

Kiitokset taas kaikille lukijoille!

-malone

Comments

Juho said…
No nyt on pystillä kokoa! Itekin itseasias omistan pari pienempää Kotobukiyaa, mutten mitään tämänkokoista. Komia.

Viittamiesten edesottamukset ovat jääneet tällaiselle myöhäismillenniaalille vieraammaksi. Muistan, kuinka ala-asteellamme oli käymässä luokanopettajaksi opiskeleva työharjoittelija, joka esitteli meille muksuille Marvel Heroclix-harrastustaan. Kiinnostuneet sai tältä jonkin common-figun ihan omaksikin, ja mulla on tyypiltä saamani Iron Man-ukko jossain kotopuolessa tallessa vieläkin. Mulle tuo onkin nollaluvun Marvel-leffoja lukuunottamatta ainoaksi jäänyt kosketus supersankareihin. Niin no, Batmania ei sovi unohtaa, 60-luvun sarjasta aina myöhempiin leffoihin. Arska on *viilein* Batman-pahis!

Ysärisarjiksia voisi joskus tsekkailla, mutta nykypäivän Marveliin on ymmärtääkseni pesiytynyt vähän sellaista poliittista lieveilmiötä, jollaista en oikein välittäisi lukea trikootarinoissa.
Malone said…
Aika monella taitaa olla Batman se kosketus trikoosankareihin, jos sarjikset ei ole muuten tuttuja. Sarjikset on aina olleet tietyllä tapaa poliittisia, mutta lopulta aika pieni osa tarinoista lopulta alleviivaten julistaa mitään suuntaan tai toiseen, siinä mielessä ei kannata juuri vältellä mitään. Yllättäen netissä kaikesta vaan saadaan väännettyä valtavalta tuntuva ongelma.
Jos jotain vanhempaa pitäisi suositella, niin mitä vaan suomessa julkaistua Marvelia väliltä 1985-1991 ja DC:ltä ainakin Frank Millerin Batman.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun