Skip to main content

Tuuttipäiden tukkapöllyt

Tällä kertaa tutustumme peliin, joka on ajankohtainen sillä tavoin, että ensi kuussa ilmestyy kokoelma, joka sisältää peräti 15 kappaletta sarjan pelejä, 18 jos laskee mukaan saman tiimin kolme muutakin. Ei, ei ole Final Fantasy, Mega Manitkin on justiinsa julkaistu ja suurin osa nykyajan pelisarjoista ei voi edes haaveilla 18:sta osasta. Kyseessä on Kunio -kun Nekketsu -sarja. 



Että mikä!? Kuuluu tässä vaiheessa varmaan useammankin näytön toiselta puolen. Tämä ei ole ihme, sillä pelisarja on ollut viimeksi ajankohtainen suuren yleisön silmissä lähes 30 vuotta sitten: NESille ilmestyi aikoinaan sellaiset pelit kuin Nintendo World Cup -jalkapallopeli sekä River City Ransom -mätkintäpeli. Molemmat kuuluvat samaan sarjaan, mutta valkopesu oli etenkin jalkapallon osalta niin vahvaa, että sitä oli mahdoton tunnistaa, varsinkin internetittömään aikaan. 

Nekketsu Kouha Kunio-kun (suunnilleen: kuumakalle kovis Kunio) on Technos Japanin (nyt Arc System Works) hahmo ja pelisarja, joka alkoi Famicomilla 1986 perinteisieen tyylisenä sivulle scrollaavana mätkintäpelinä ja sittemmin laajentui ties mihin aiheisiin ja usealle alustalle. Keskeisenä aiheena ja hahmona on kuitenkin aina lukiopoika Kunio, joka on koulun kovis, muttei kuitenkaan sellaella douché-tavalla ja Kunion kaverit ja vihuliaset. Pelien ideat kuitenkin vaihtelivat mätkinnästä urheiluun ja jopa historialliseen näytelmäkerhoon. Nämä kaikki kuitenkin oli toteutettu samanlaisella humoristisella graafisella tyylillä, jossa ilmeikkäät hahmot vilistivät ja hutkivat toisiaan ties millä tavoin. Se hahmojen tyyli oli ehdottomasti sarjan tunnusmerkki ja asia, josta pelit ovat voineet jäädä joillekin mieleen. Euroopassa tosin emme saaneet kuin kaksi edellä mainittua ja jenkeille ilmaantui jokunen enemmän, mukaanlukien sarjan eka osa nimellä “Renegade”.

Kunio-kunin ideaa on hankala ymmärtää, ellei tiedä, mistä tämä ajatus toisiaan mätkivistä lukiolaisista alunperin tulee, varsinkin, kun Euroopassa vain yksi peli liittyi aiheeseen, koska jalkapallo muutettiin normaaleiksi maajoukkueiksi. 

Banchot, Bosozokut ja Sukebanit

Idea tulee Japanin 50, 60 ja 70 -lukujen oikeista lukio, tyttö- ja moottoripyöräjengeistä. Näillä on hyvin omintakeinen ja tunnistettava tyyli, joka on sittemmin otettu käyttöön mangassa, leffoissa ja animeissa vaikka millä mitalla. 

Bosozoku (kanjien perusteella about väkivaltainen vauhtiheimo) on termi näille pojille, jotka ajelivat moottoripyörillä ja olivat muutenkin raggareita, moni apinoi yliammutun amerikkaialisen greaser-lookin (yankii) ja kun se yhdistää siihen, että japanissa on pidettävä koulupukua, niin tuloksena oli vähintäänkin mielenkiintoisia viritelmiä, varsinkin niillä, jotka vielä olivat koulussa, eikä drop-outteja. Bancho on taas puolestaan nimitys “nuorisorikolliselle”




Sukeban  on termi jengitytöille, jotka ottivat usein koulupukunsa ja tuunasivat siihen logoja, tekstejä, sun muuta. 





Nämä ovat ne esikuvat, joista Kunio-kun ottaa aihepiirinsä. Kun kummalta tuntuvia mätkinnän ja urheilun yhdistelmiä tarkastelee tämä simälläpitäen, niin hommaan alkaa tulla järkeä, nämä raggarit ovat lukionsa kerhoissa pelaamassa ja touhuamassa ties mitä milloinkin.

Nyt, kun historialuento on ohi, niin katsellaan tämän kerran peliä: River City Melee Battle Royal Special. Nimet vain pitenee. :D



Tämä on nimensä mukaan tappelupeli, johon on ympätty aika pitkälle jokainen hahmo, joka sarjassa on esiintynyt, takakansi mainostaa että 150. Pugilisteja on vaikka millä mitalla ja teemalla, mm. Gangstereita, Tiger Mask-wrestlinkimiehiä, jopa cheerleaderit osallistuvat. Hauskasti joistain hahmoista on eri versiot, esim. Kuniosta on normaali ja Historiallisen Draaman -versiot, joilla on eri liikkeet. Peli itse on aika simppeli mäiskintä, joka muistuttaa ehkä eniten Smash Brosia: Hahmoilla on eri kyvyt, kestopisteet ja ominaisuudet, muttei mitään monia liikkeitä tai vaikeita comboja. Kaikilla on vain muutama oma erikoisliikeensä ja kaikki hoituu parin napin voimin, niinkuin NES-ajan peleissäkin.





Kentistä löytyy kättä pidempää, joita voi ja kannattaa poimia aseeksi, varsinkin niillä, joiden erikoisliikeet vaativat vaikkapa kepin käteen tai kiven heitettäväksi. Kentissä on toisinaan hauskoja gimmikkejä, kuten jaliskentällä potkaisemalla pallo maaliin kaikki muut kentällä olevat ottavat osuman. Matseissa on tarkoituksena mukiloida vastustajat ja lopuksi jaetaan pisteet. Eniten pisteitä saanut tiimi voittaa. Jännästi matsin voi voittaa, vaikka joutuu tyrmätyksi, jos vain on riittävän menestyksekäs enennenkuin on kanttuvei. Tämä estää parhaan pelaajan gang-up kiusaamisen, joka on etenkin saman sohvan moninpeliin hyvä keksintö. Moninpelinä tämä onkin parhaimmillaan. Yhtä aikaa toisiaan telomaan pääsee neljä raggaria.  






Peli on riittävän simppeli, että kuka vain pääsee jyvälle muutamassa minuutissa ja hauskan näköiset Technosin trademark-hahmot ovat edelleen vielä nykyäänkin hauskoja ja ilmeikkäitä. Toisaalta syvyyttä ei löydy mahdottomiin, joten tämä onkin ehdottomasti parhaimmillaan partypelinä tai pienissä annoksissa. Tappeluille on pieni viitekehys-tarina, joka etenee NES-pelien tapaan puhekuplien avustuksella. Kaikilla tiimeillä on oma tarinansa, mutta nämä eivät ole mitään pitkiä, vaan pikemminkin perintesitä tappelupelin tasoa ja mittaa.




Lopuksi vinkki: Kuten alussa mainostin, Joulukuun 20.päivä ilmestyy Technosin 18 pelin Kunio-kun ja Double Dragon kokoelma. Pelistä on fyysinen versio sekä PS4:lle että Switchille ja sen Aasialaisessa versiossa on englaninkieliset tekstit ja menut. Hintaa noin 35€. Retropelien ystävälle sanoisin, että suorastaan puoli-ilmainen, varsinkin kun kokoelma sisältää useamman pelin, joiden kasettien hinnat pyörivät monen kympin ja yli satasen välillä. Minä ainakin importtaan välittömästi, ellei mikään kotimainen pulju tätä valikoimaansa ota.


Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan asiaan taas pian!
-Malone

Comments

Anonymous said…
No nyt selvisi miksi siinä NES:in jalkapallossa pystyi taklaamaan vastustajalta melkein suolet ulos : D Ja Länsi-Saksa onkin ollu alkujaan lukiolaisjoukkue! Kerrassaan kiehtovaa, taas kerran.
- Snou
Anonymous said…
Unohtui sanoa että nuo nuoret kuumakallet koulupuvuissaan oli varsin, noh, katu-uskottavan näköisiä!
Malone said…
Hehe, joo. Se tyyppien melko kovakourainen pelityyli oli sillon aikoinaan huvittava erikoisuus. Sitten jälkeenpäin mulle selvis syy siihen. :D Se sama touhu kääntyy aika hyvin melkein mihin vaan. Kaikki tän sarjan pelit toimii yllättävän samalla lailla.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun