Skip to main content

Tuliset trikoot

Otetaas toinen liiaksi venähtänyt unboksaus. Tämän julkaisu ei aivan osunut Japanin reissulle, joten ei ole virallisesti tuliainen, mutta lasketaan lähes sellaiseksi, koska ilmaantui kustin kyydillä reilu viikko kotiutumisen jälkeen. Paketti on kyllä tilattu sikäläisestä putiikista.

Fire Pro Wrestling World Premium Edition (huh, mikä nimi) on Human Entertainmentin ja nykyään Spike Chunsoftin jo 1989 PC Enginellä alkanut perinteikäs wrestlinkisarja, joita on tullut spinoffeineen ties kuinka monta, mutta silti tuskin koskaan länteen lokalisoitu, Vince Mahonin klaanin monopolisoidessa jopa pelipainin lähes kokonaan. No, nyt tilanne on muuttunut, sekä videopelien, että real life-wrestlingin osalta: 2017 Fire Pron joukkorahoitettu early access-versio löysi tiensä Steamiin ja sai positiivisen vastaanoton. Tammikuussa tänä vuonna Wrestle Kingdom 12:n fanitapahtumassa New Japan Pro Wrestling ja Spike Chunsoft ilmoittivat, että peli julkaistaan myös PS4:lle, nyt täydellä NJPW lisenssillä ja tarinamodella. (Tähän saakka hahmot ovat olleet oikeita painijoita muistuttavia nimiväännöksiä)

Paketti edestä..

..ja takaa..

..hetkinen! "Maid in Japan" :'D


Fire Pro poikkeaa muista nykyajan wrestlingeistä monella tapaa: se on vuonna 2018 edelleen pääosin 2d-peli ja pelaaminen perustuu ajoitettuun napin painallukseen tattien tai rämpytyksen sijaan. Lisäksi se on täysin editoitavissa ja kustomoitavissa. Kyllä muissakin in hahmo/sun muut editorit, mutta tässä voi lähes kaiken muokata, kehän mainoksia, sääntöjä ja tuomareita myöten. Sen päälle pelin nettisivulta voi ladata muiden tekemiä hahmoja ja grafiikoita vapaasti satamäärin. Kyseessä on siis yhtä paljon wrestlinki creator toolbox kuin valmis peli lisenssillä ja tarinalla. Jos on aina halunnut nähdä Ninja Turtles vs Power Rangersin 4 vs 4 Hulk Hoganin tuomaroimana, niin se onnistuu alle viiden minuutin.

Niin, tämä oli tosiaan unboksaus! Tuota..katsotaanpa, mitä Premium Editionista löytyy:

Boksi oli ensinäkemältä yllättävän kompakti, kun tiesin, että mukaan luvattiin t-paita ja pyyhe. Kyllä sieltä kaikki kuitenkin (lopulta) löytyi. Paketin kamikset hyödyntävät NJPW-lisenssiä, joten kaikki olivat meikäläiselle tervetulleita noin niinkun puroresu truu fan street credit -mielessä.

Kerrankin pelin mukana tulee kunnollinen ohjekirja (50 sivua! jossa kerrotaan kaikkien ukkojen liikkeet ja muut statsit.



T-paita on brändätty Los Ingobernables De Japonin tyyliin. Se on tämän hetken suosituin poppoo, joka koostuu sillei coolisti pahiksista tyypeistä, joita johtaa Tetsuya Naito, yksi firman top 5 tyypeistä. Kuten nimestä ja tyylistä voi päätellä, idea on peräisin Meksikosta, tarkemmin CMLL-promootiosta (Consejo Mundial de Lucha Libre), jossa Naito ja useampi muukin porukan jäsen on viettänyt aikaa. Kuvastona tyyppien lookissa lähinnä Dia De Los Muertes. Onpi vaan Japani-L, eli meikäläiselle vähän liian piukka. :’D





Mukana on myös pieniä catchaponeja, nämä on selvä tribuutti 80-luvun Kinnikuman huumori-wrestlinki animelle ja sen aikaisille catchapon-figuille. Länsimaissa kaiketi käyttänyt nimeä M.U.S.C.L.E.  Hahmoiksi on valittu top 4 painijat, vasemmalta oikealle: Hiroshi Tanahashi, Kenny Omega, Tetsuya Naito ja Kazuchika Okada. Näistä oli muuten mahdoton saada kunnollista kuvaa joka suuntaan läpinäkyvän ja heijastavan paketoinnin takia. Niiddä on kuitenkin yksityiskohtia, eivätkä ole purkasta tehtyjä, kuten kuvassa näyttää.

Mut..mut..missäs se pyyhe on? Täällä näkyy vaan tämmönen suklaa-tinapaperia muistuttava lätkä joka on muotoiltu mestaruusvyön näköseks? O.o Tämä vaati ihan oikeasti vähän tutkimista: siellä se kuulemma on, paperin sisällä. “Mitä hemmettiä, eihän se mahu tuonne millään” tuumasin minä. No, selvisi, että tinapaperin sisällä oleva kangasläpyskä on tarkoitus kastella, jolloin se turpoaa ja aukeaa. “Häh!?” oli ensimmäinen reaktio, mutta tartuin tuumasta toimeen, ei se mysteeri muuten selviä. Liitin oheen oikein videon mullistavasta tapahtumasta:



Tuo pakkausmenetelmä on ehkä hämmentävin koskaan näkemäni. Kyllä mä tiedän, että herneet ja pasta turpoaa kun niitä liottaa, mut että tekstiilit? Joka tapauksessa unohtumaton kokemus.

Sellainen tapaus tällä kertaa. Jätän teidät ja itseni ihmettelemään.

-Malone

Comments

Juho said…
Made in China, mutta Maid in Japan :D Päräyttävä loota, tässähän on tuplapotti noissa "hyödyllisissä" oheistavaroissa: sekä paita että pyyhe! Jollain on tätä pakettia sunnitellessa säteillyt, folioperuna-pyyhkeen lisäks nuo gachaponit näyttää just hassuilta. Erinomaisesti teemaan sopivaa muskelitilpehööriä.
Shenmuessa pystyy upottamaan jenejään Sega-aiheisiin krääsäcapsule-maatteihin, ja ostelin pelin aikana niitä ihan apinan raivolla :D onneks koti-Suomessa noissa vastaavissa ei ole mitään kovia brändilisenssejä, retkahtaisin varmaan oikeassakin elämässä samaan.
Malone said…
Joo, nuo capsule-maatit ja ufo catcherit on kyllä melkosia rahasyöppöjä. Vastustaminen on vaikeaa, kun niitä kökötti joka kulmalla. Lopulta niitä jäi haaviin sen verran, että riitti jaettavaks asti. Se oli toisaalta ajatuskin: Jotenkin omalla vaivalla kalastettu tai randomilla napattu tilpehööri tuntuu jollain tapaa paremmalta kun tarkasti laskelmoitu tuliainen. Ei ole samaa sattumaa ja jännitystä mukana.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun