Skip to main content

Castlevanian verenperintöä

Moi,

Tällä kertaa vuorossa on perinteikkään Konamin pelisarjan hengenheimolainen, joka tuli mahdolliseksi vieläpä ikään kuin sattumalta. Inti Createsin vuoden 2018 tasoloikka Castlev.. äh, eikun Bloodstained: Curse of the Moon. Kyseessä on Castlevaniaveteraanin Koji Igarashin kickstarterprojektin oheistuote, tämä ei nimittäin ollut edes se varsinainen Kickstarter, vaan pelkkä stretch-goal, jos rahat sattuvat riittämään. Varsinainen peli, Bloodstained: Ritual of the Night on PS1:n Symphony of the Nightin hengellinen jatko-osa, eli siis kansankielellä Igavania. Tämä Curse of the Moon on NESin Castlevanioiden tyylinen lineaarisempi tasoloikka, joka toimii samalla prequel-tarinana.


 Tarinassa kirottu demoneja metsästävä miekkamies Zangetsu loikkii ja sivaltaa läpi kohdeksan kentän, tavaten matkan varrella liittolaisia, joilla on kaikilla ominaiset erikoiskykynsä. Toisin kuin NESillä, hahmoa voi ja pitää tässä vaihtaa lennosta ja kaikilla on oma elämäpalkkinsa.

- Miriam, jolla on aseena ruoska, eli ulottuvuutta sekä kyky liukua kuin Mega Man, kolmosesta alkaen. Miriam myös hyppää korkeammalle kuin muut.
- Alfred on alkemisti ja velho, joka on muuten heikko, mutta Alfredin erikoiskykynä olevat loitsut ovat todella tehokkaita
- Gebel on puolivampyyri, joka voi muuttua lepakoksi ja lentää



Castlevanioista hyvin perillä olevat huomaavat jo varmasti tässä kohtaa yhtymäkohtia NESin Castlevania kolmoseen. Voisin sanoa, että tämä on käytännössä täysin yksi yhteen tehty moderni näkemys CV 3.n kanssa, samalla lailla kun Mega man 9 & 10. Kyseessä on sama firma, joten siltäkin osin yhtäläisyyksiä löytyy. Toki tässä jo joitain moderneja juttuja, joita NESillä ei olisi voinut toteuttaa, mutta estetiikka on vahvasti 8-bit retroa hyvällä maulla toteutettuna.



Perinteistä kaavaa hämmennetään hieman kentistä löytyvillä pysyvillä bonuksilla: Sydämet pidentävät health-palkkia, ruukut antavat lisää magiapisteitä erikoiskykyjen käyttöön, mukana on myös ainakin haarniska, joka pienen tää vauriota, sekä rautahansikas, joka nostaa vauriota. Nuo löysin ekalla pelikerralla. Nimeomaan ekalla, sillä peli on NES-tyyliin lyhyehkö, minulla meni CV-veteraanina kolmisen tuntia koko hommaan alusta loppuun, veteran vaikeustasolla, eli knockback aktivoituna ja rajoitetuilla lisäelämillä. Myös beginner löytyy, mutta ei Castlevaniaa kuulu pelata ilman rotkoihin pudottavaa knockbäkkiä. Kentissä on runsaasti haarautuvia reittejä, joihin usein tarvitsee jonkun hahmon erkoiskykyä, joten kaikkiiin paikkoihin ei edes pääse ekalla pelikerralla. Muutenkin Vaihtoehtoisia loppuratkaisuja on useampi, sillä kamuja ei ole pakko ottaa mukaan ja ne voi jopa kylmästi tappaa tavattaessa. Loppuja on kuulemma kuusi erilaista.



Ulkoasu on mainio, jos pitää pikseligrafiikasta. Kaikki on näyttävää ja hyvällä maulla toteutettua gootikauhuhommaa, musiikki hyvää, vaan ei aivan Castlevanian parhaimpien biisien tasoa. Sanoisin, että Messengerin kanssa viime aikojen parasta 8-bit imitaatiota, mitä on tullut nähtyä.



Bloodstained: Curse of the Moon on perinteisestä tasoloikka-Castlevaniasta pitävälle pakollinen hankinta. Tämä jatkaa NESin sarjan kunniakasta perinnettä tyylillä. Minä pidän nimenomaan näistä, en niinkään lämpene Igavanioiden edestakaisin haahuilulle, vaikka SotN ja pari DS:n peliä on tullutkin pelattua ja ihan hyviä nekin ovat. Sitä uutta Igavania-Bloodstainedia en kuitenkaan ole vielä hankkinut.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan, ellei lämpöhalvaus vie mennessään! 

-malone



Comments

Juho said…
Kiva teksti! Kuvat tekivät oikeutta pelille tässä blogauksessa erityisesti, kyl tuo 8bittistä jäljittelevä tyyli vaan on muikean näköistä. Itellä metroidvaniat jääneet vähemmälle vaikka periaatteessa kiintoisa genre oliskin. Vähän aattelinkin kun tästä prequelista kuulin aikanaan, että tää kuulostaa ihan sellaselta sun jutulta :D
Malone said…
Joo, aika miellyttävä tapaus. Kiva todeta, että tämmösiä vielä tehdään ihan alkuperäisten maistereiden toimesta, eikä pelkkinä faniprojekteina nyrkkipajoissa.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun