Skip to main content

Jättimäisiä Vihollisrapuja Etsimässä

 Moi,

Otsikosta huolimatta tämänkertainen peli ei sisällä yhtään jättiläisrapua, vaikka pelisarja on jostain syystä tunnetuin vanhasta meemistä. Tällä kertaa vuorossa on vuonna 2005 julkaistu Playstation 2:n yksinoikeus Genji.

Genji, myöhemmin tunnettu “Giant Enemy Crab” -pelinä on Sonyn pelisarja (jos kahta peliä voi sarjaksi kutsua) jonka kehittäjä oli Game Republic ja se oli ikäänkuin sonyn korkean profiilin Japanilaisia projekteja 2000-luvun puolivälissä. Tämä ensimmäinen peli jäi melko tuntemattomaksi, varmasti osittain siitä syystä, että se oli myöhäinen PS2:lle ilmestynyt peli, Xbox 360 oli jo julkaistu ja toisekseen se on aiheeltaan todella kulttuurisidonnainen. Lisäksi se julkaistiin juuri siihen aikaan, kun Japanin pelisuunnittelu alkoi laahata teknisiltä ominaisuuksiltaan länsimaiden perässä varhaisena HD Unreal dudebro-aikana ja kun amerikkalaisista, ylimielisistä mulku..*köh* siis, indie ja youtube-tyypeistä alkoi tulla julkkiksia.Tämän blogauksen tarkoituksena on kertoa, miksi Genji on oikeastaan aika hyvä peli ja mikä on koko homman nimi. 

Genji on toinen lausumismoto nimelle Miyamoto, joka on siis pelin päähahmo Minamoto no Yoshitsunen nimi ja peli perustuu 1100- luvun lopulla käytyyn Genpei-sotaan, joka oli samalla ikäänkuin lähtölaukaus samuraille, sellaisena kuin ne nykyään tunnetaan. Pelin viholliset ovat Heiken (toiselta luku tavaltaan Taira) klaanista. Näiden kahden mahtisuvun välienselvittelystä on kirjoitettu kirja, luultavasti maailman ensimmäinen proosa romaani Heike Monogatari “Tale of Heike”, joka on suositeltavaa lukemista aiheesta kiinnostuneille. Pidä vain huoli, että otat sen kunnollisen, yli 700 sivuisen version, eikä pilalle editoituja lyhennelmiä. Tämä peli on fantasiafiltterin läpi vedetty versio osasta tätä tarinaa, jossa Yoshitsune etsii maagisia Tamahagane-kiviä, joiden taikavoimalla voi hallita maailmaa. Mukaan lyöttäytyy toinen historiallisessa tarinassa esiintyvä hahmo, soturimunkki Musashibo Benkei, joka on Yoshitsunen paras kamu ja bromance-hahmo.

Hieman perinteisempi näkemys hahmoista.

Peli on, kuten arvata saattaa, kolmannen persoonan toimintaseikkailu, jossa painopiste on taistelulla höystettynä kevyellä tutkimisella ja hahmon sekä aseiden päivityksellä. Yoshitsune on kahta miekkaa käyttävä ketterä hahmo ja Benkei on vahva, mutta hitaampi iso körmy jolla on joko naginata tai tetsubo. Pelin erikoisuus on Kamui-mittari, jolla voi laukaista aikaa hidastavan erikoisliikkeen, jossa ympärillä olevat viholliset hidastuvat, ryntäävät yksi toisensa jälkeen pelaajaa kohta ja ajoittamalla napin painalluksia pelaaja voi sipaista miekallaan kaikki hengiltä yhdellä iskulla. Liikkeet ovat sulavia ja tyylikkäitä ja muistaakseni luin aikoinaan jostain, että niissä on konsultoitu oikeita kenjutsu-eksperttejä liikkeiden todenmukaisuuden tavoittamiseksi. 

Pelin miljööt ovat vaihtelevia. Vuoristopuroja, puistoja, temppeleitä ja palatseja ja kokonaisuudessa on sellainen tarun- ja unenomainen tunnelma, joka kieltämättä sopii lähes tuhat vuotta vanhaan tarinaan. Ympäristöt ovat PS2-mittapuulla näyttäviä ja etenkin värejä on käytetty hyvällä maulla ja asiaan kuuluvasti. Pelin viholliset ovat myös puhdasta kansantarua ja fantasiaa. Mukana on (hieman outoja) Tairan sotureita, mutta hyvin pian kohdataan tarinoiden petoja, kummituksia ja demoneja.Tästä ilmeisesti johtuu se meemittely, kun tarinan konteksti ja kulttuurillinen merkitys ei mene perille, jos katsoja/kuulija ei tiedä, mihin tämä perustuu. Lopputulos ei ole lopulta sen erikoisempi kuin mikään scifi/militääripyssyttely, jossa hahmot ja pahikset ovat yhtälailla fantasiaa ja överiksi vedettyä kuin tässäkin, mutta vaan tutumpaa kuvastoa. 

Tom Clancy-touhut on hyvä esimerkki vastaavasta pelistä, mutta eri teemalla. Clancylla on keskiössä joku superase, Genjissä vihollisbossina on Nue. Kumpaakaan ei ole olemassa, mutta ne ovat johdannaisia tarinoista ja kulttuurista, johon ne pohjautuvat. Myös esimerkiksi God of War on paljon enemmän fantasiaa kuin Genji, Zeusta, Aresta ja Olympos-vuoren jumalia ei ole koskaan ollut olemassa mutta Yoshitsune ja Benkei olivat oikeita henkilöitä ja Genpein sota oli todellinen tapahtuma.

Myös audiopuolella ollaan asianmukaisella tyylillä liikkeellä, joskin jotain mieleenpainuvampaa olisi ehkä kaivannut mukaan. Tunnelma on silti hyvä ja äänet tukevat ulkoasua. 

Pelin vaikeustaso on toimintapelien keskikastia. Aivan helppo peli ei ole ja etenkin loppupuolella kontrollit ja kamui-tekniikka on syytä olla hyvin hallussa mutta ei tämä ole kuitenkaan mikään Ninja Gaiden. Uudelleenpeluuarvoa on jonkin verran, sillä Yoshitsunen ja Benkein reitit eroavat hieman toisistaan. 


Genji on kaiken kaikkiaan PS2:n kärkipään toimintaseikkailuja, eikä häviä kun aivan kirkkaimmalle kärjelle, kuten Devil May Cry 3:lle. Jos pelin historiallinen teema kiinnostaa (ja kiinnostaahan se) niin se lisää entisestään pelin tenhoa aika reippaasti. Nostaisin Genjin vähän samaan sarjaan kuin Capcomin God Handin, jälkijunan PS2-toimintapelejä, jotka ovat molemmat aikansa pelisivustojen ja arvostelijoiden uhreja. Jos jostain pitää jupista, niin ei tämä ole aivan yhtä hiottu kun genren parhaimmat edustajat nykyään, joten mitään Platinumin huippupelien tasoista menoa ei kannata odottaa. Vuonna 2021 tätä haluaa pelata sen lähes ainutlaatuisen asetelman ja parin omaperäisen oivalluksen takia. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun