Skip to main content

Smaugin Serkkuja

 Moi,

On aika palata parin viikon jälkeen Famicomin pariin. Tällä kertaa vuorossa on jo ennestään tutun pelin hieman erikoisempi jatko-osa, Namcon Dragon Buster 2 vuodelta 1989. 

Vuoden 1984 kolikkopelin käännös katsastettiin jo aikoja sitten, kyseessä oli ehkä ensimmäinen peli koskaan, jossa päähahmolla oli (kankea) tuplahyppy. Jatko-osaa odoteltiin viisi vuotta ja tämä on julkaistu yksinoikeudella vain Famicomille. Pelin tarina antaa ymmärtää, että se on esi-osa ensimmäiselle pelille: Tapahtumat sijoittuvat tuhansia vuosia ennen ykköstä ja pelin sankari Carl (aika tavanomainen nimi näin kunnianhimoiseen high-fantasyyn) etsii Totuuden Miekkaa, jolla tuhota paha Lohikäärme. Ykkösen sankarilla sitten kaiketi oli tämä Carlin löytämä miekka.

Toisin kuin ensimmäinen Dragon Buster, tämä ei ole sidescoller, vaan Zelda 1:n tyylinen ylhäältä kuvattu toimintaseikkailu, joskin kartta on enemmän kuin Zelda kakkosesta. Kartalta valitaan luolasto, johon mennä ja sitten siirrytään ylävinkkelin toimintaan. Luolasto paljastuu vähitellen tutkittaessa ja jokaisessa on yhdellä hirviöllä avain, joka tarvitaan ulospääsyyn ja kartalla etenemiseen. Mukana on muutama esine ja pelin tärkeimmän ominaispiirteen, jousen nuolet löytyvät kanssa luolastoista. Jousesta puheenollen, se on asia, joka tekee tästä pelistä erilaisen ja vähän jännemmän kun keskinkertaisen Zelda-kopion. Ensinnäkin, jousi pääaseena ei ole mikään tyypillisin ratkaisu ja sen lisäksi nuolet ovat ilmaisesti Wilhelm Tell-koulukunnan temppuammuntaa varten, sillä ne kimpoavat seinistä, samalla tavalla kuin pallo. Jos ammut suoraan seinään, se kimpoaa suoraa takaisin, viistosta kohtaa sivulle. Ruudulla voi olla yhtä aikaa vain yksi nuoli, joten laukaus kannattaa tähdätä tarkkaan, muuten ei voi ampua päälle hyökkivää vihollista kun nuoli on kimmokkeen jäljiltä yhä menossa ties minne tai jopa pahimmillaan päätyy ampumaan itseään omalla nuolellaan. Taitavasti ampumalla kimmoketta voi myös käyttää hyväkseen. Tämä on pelin ehdottomasti mielenkiintoisin mekaniikka, enkä ihan heti muista nähneeni toista näin vanhoissa peleissä. Carlilla ei ole elämäpalkkia, vaan hän kestää viisi osumaa ja jokaista osoittaa nutun vaihtuva väri, vihreästä punaiseen. Peli on myös melko pitkä ja kartat suurenevat jokaisen uuden landian myötä, joita lienee kahdeksan. Onneksi löytyy salasana.


Mikään erityisen näyttävä peli ei ole, mutta ulkoasu ajaa asiansa. Carl ja pari isompaa vihollista ovat ihan näyttäviä, mutta luolastot kaipaisivat reippaasti lisää detaljia ja vaihtelua. Musiikista ei juuri voi puhua, sillä kartan rallatusta lukuunottamatta, mitään biisejä ei ole, vain muutama hirviöiden urahdus ja aseen kilahdus.  

Dragon Buster 2 on erikoinen ja jännä Zeldan tyyppinen toimintaseikkailu, tai olisi, ellei peli olisi niin perhanan pitkä ja puuduttava. Kunnon musiikki, hiema enemmän tempoa ja vaihtelua luolastoihin, sekä lyhyemmät kartat tekisi tästä varsin mainion pelin. Nyt kyseessä on vain kuriositeetti ja ainakin meikäläinen kyllästyi jauhamaan samalta näyttäviä luolastoja maailmassa 3. Salasana antaa mahdollisuuden palata lohikäärmeen metsästykseen, mutta saa nähdä, kuinka lopulta käy. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun