Skip to main content

Usvaa putkeen: Pikku-ukkoperjantai #20

 Moi,

Avataan viikonlopun iloksi laatikollinen nostalgiaa. Edellisestä onkin jo aikaa useampi kuukausi, joten on korkea aika katsastaa Transformerseja. Vuorossa on Takara Tomyn Transformers Masterpiece MP-19 Smokescreen. 

Smokescreenin homma on pitää huoli, etteivät Decepticonit pääse oikein koskaan jyvälle, mitä Autobotit touhuavat operaatioiden aikana. Siinä, missä serkkupoika Prowl hoitaa Optimus Primen kakkosmiehen hommia ja Isojen linjojen päätöksiä, Smokescreen miettii enemmän ruohonjuuritason taktiikkaa. Smokescreen on myös eräänlainen politrukki, jonka homma on olla mukava kaikkien kaveri, mutta sitten raportoida heikko moraali tai muut miehistön ongelmat Primelle. Hahmo oli muistikuvani mukaan aina ikään kuin B-listan Autoboteja, mutta pääsi parrasvaloihin parissa kakkoskauden jaksossa, etenkin Devastatoria vastaan.

Smokescreen on kolmas ns. Nissan/Datsun -kolmikosta Prowlin ja Bluestreakin kanssa, jotka kaikki käyttävät runkona samaa Nissan Fairlady 280Z:a. Prowl ja Bluestreak ovat lähes samoja, vain pää ja maalaus on vaihdettu, plus Prowlille asennettu poliisiauton vilkut katolle, mutta Smokescreen poikkeaa serkkupojista enemmän, koska on muokattu kilpa-autoksi: Maalausten ja tarrojen lisäksi mukana on takaspoileri ja edessä keulaa madaltava maski. Hauskasti kaikki sponsoritarrat ovat ulkonäöltään aivan kuin tavallisessa Nissanissa, mutta kaikki teksti on vaihdettu Transformers-kontekstiin. Auton ulkonäkö perustuu ilmeisesti johonkin ihan oikean kisan voittaneeseen pirssiin.

Katsotaan sitten lootaan: Tutusta mustasta paketista löytyvä Pirssi kiinnittää huomion menevällä ja silmää miellyttävällä värityksellään. Punaisen ja sinisen sävyt ovat hyvällä maulla valittuja ja ne erotellaan toisistaan sopivista paikoista valkoisella. Sponsoritarrat sun muut ovat kohdallaan ja virheettömästi painettu. Tilpehöörejä ei ole paljon: Vain ylimääräiset sivupeilit, kivääri ja Smokescreenin trademark-hartiapyssykät. Smokescreenin aseistus oli enimmäkseen EMP-juttuja ja kirjaimellisesti savuverhoja.

Automuodosta robotiksi muuttuminen on täsmälleen sama kuin Prowlillla ja Bluestreakilla, joten sen osalta ei tullut yllätyksiä. Koko homma on simppeli ja sujuva, varsinkin kun vertaa joihinkin uudempiin ja monimutkaisempiin Autoboteihin, esimerkiksi Sunstreakeriin. Tämän Nissan-mallin ainoa heikkous on yksi todella tiukka keskikropan tapin kiinnitys, jota pitää ihan oikeasti painaa aikamiehen voimilla lähes hampaat irvessä paikoilleen ja samalla pelätä kuollakseen, että jokin leviää kirjaimellisesti käsiin. Toinen pikku miinus on takaa “ontot” jalat, kun vertaa muutamaan uudempaan, mutta niissä hintana on paljon monimutkaisempi muuntautuminen ja paljon pieniä, kääntyviä paneeleja peittämään koloja, joka meinaa automuodossa enemmän “saumoja”. Itse en osaa oikein päättää, kumpaa tyyliä suosin, onhan se hieno olla lähes täydellinen ja silti muuttuva robotti, mutta samalla hinta pompsahtaa kolmanneksen ylöspäin.

Tämän Nissan-mallin vahvuus näistä vanhemmista Autoboteista on ehdottomasti hyvä liikkuvuus. Kaikki tarvittavat asennot onnistuvat jopa yllättävän helposti, vaikka iso, ulkoneva keskikroppa ja vähän erikoiset jalat eivät välttämättä siltä näytä. 

Kaiken kaikkiaan Smokescreen on selvästi suosikkini Nissan-kolmikosta. Värit ovat mainiot ja huomiota herättävät, sekä sopivan 80-luvun henkisesti kirkkaat. Huomasin että hyllyllä Smokescreen kerää katseet yhdessä Arceen pinkin ja Sunstreakerin keltaisen kera tehokkaimmin.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!  


-malone  


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun