Skip to main content

Astrologiaa

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa toinen taannoin kaapin perukoilta löytämästäni Nintendo DS:n peleistä, vuonna 2005 julkaistu Q Entertainmentin kehittämä ja alueesta riippuen, joko Nintendon tai Bandai Namcon julkaisema Meteos. Pelin taustalta löytyvät Sega-veteraani Tetsuya mizuguchi sekä Kirbysta ja Smash Brosista tunnettu Masahiro Sakurai. Pelin inspiraatioiksi herrat mainitsevat Missile Commandin sekä hieman vähemmän ilmeiset vaihtoehdot, elokuvan The Matrix ja TV-sarjan 24.

Meteos on puzzlepeli, jossa on ideana tyhjentää kenttää ylhäältä putoavista palikoista, Metoseista, jotka uhkaavat useita (32 kpl) planeettoja, joilla asuu rauhaa rakastavia olentoja. Tästä meteorimyrskystä on vastuussa pahisplaneetta Meteo, joka pitää päihittää tarinamoden lopuksi. 

Käytännössä homma toimii niin, että styluksella siirretään palikoita kolmen tai enemmän saman värin ryhmiin, joko rinnakkain tai päällekkäin, jonka jälkeen ne nousevat raketin lailla yläilmoihin ja jos palikka yltää ruudun yläosaan, eli kiertoradalle, se katoaa. Samalla nousevat myös kaikki mahdollisesti näiden “rakettipalikoiden” päällä olevat palikat, mutta samalla painolasti kasvaa. Nostovoimaa lisää rakettipalikoiden määrä, joten toisinaan kannattaa yrittää saada riviin neljä, tai jopa enemmän palikoita. Nostovoimaan ja palikoiden putamisnopeuteen vaikuttavat myös planeettojen yksilllliset piirteet, kuten painovoima ja joillain planeetoilla pystyrivit nousevat tehokkaammin kuin vaakarivit, tai päinvastoin. Planeetoilla on toisinaan myös ominaispiirre, joka vaikuttaa meteosien väriin, esimerkiksi vesiplaneetalla putoaa enemmän sinisiä palikoita suhteessa muihin. Tämä tuo hommaan mukavasti vaihtelua. 

Vaihtelua tuovat myös eri planeettojen yläruudulla näkyvät teemat ja olennot, jotka ovat hauskoja möllyköitä sekä se, että meteoriittien ulkonäkö vaihtelee planeetan mukaan. Ulkoasu on pirteä ja miellyttää silmää. 

Meteos on kaiken kaikkiaan yksi parhaista, ellei jopa paras pelaamistani puzzlepeleistä, eikä sen viehätys ole heikentynyt sitten viime näkemän. Kova kilpailu Dr. Marion kanssa kaikkien aikojen hauskimman “putoavat palikat” -tyylin pelin tittelistä. Erittäin vahva suositus. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv