Skip to main content

Manan Majoilla

 Moi,

Vuoden ensimmäinen retropeli on jossain määrin entuudestaan tuttu, mutta erot tämänkertaiseen ovat varsin suuret. Katsotaan, miltä vaikutti Genpei Toma Den PC Enginelle. Pelin on julkaissut Namco vuonna 1990 ja se perustuu saman nimiseen kolikkopeliin, joka julkaistiin 1986. Genpei Toma Den on tuttu muutaman vuoden takaa, jolloin pelasin Famicom-versiota. Se on pikemminkin konsolille sovitettu lautapeli kuin kolikkopeli, joten ero tämän kertaiseen on suuri. 

Pelin tarina ja asetelma on kutakuinkin tämä: Genpei-sodan (1180-1185) hävinneen osapuolen tunnetuin sankari, Taira no Kagekiyo palaa manalan herran, Enman pakeilta kostamaan voittoisalle Minamoton klaanille epäkuolleena soturina. Tarinan alun kertojana toimii Kurosawan Seittien Linnasta (ja sittemmin monesta muustakin) tuttu noita. Hahmot perustuvat historiasta kertovaan Heike Monogatari-kirjaan, jota pidetään maailman ensimmäisenä romaanina joka ei ole runokokoelman muotoon kirjoitettu. 

Peli on jaettu kolmeen eri osioon. Kaikille yhteistä on kuitenkin Torii-portti, joka johtaa seuraavaan kenttään. Portteja on useampi ja valitusta portista riippuu, mihin Kagekiyon matka johtaa seuraavaksi. Tavoite on kulkea läpi Japanin läänien, kohti pohjoista ja Edoa, jossa Minamoto no Yoritomo pitää hoviaan. Ensimmäinen osio on ylhäältä päin kuvattu labyrintti, tai “kaupunki” ja toinen perinteinen sivulta päin kuvattu tasoloikka. Kolmas osio on pelin erikoisin, sillä se on toimintakenttä, jossa hahmot ovat suuria ja pelityyli on enemmän beat ‘em upin tyylistä taistelua kun tasoloikkaa. Tässä “big modessa” on luvassa myös pomotaisteluita ja vastustajina esiintyvät esimerkiksi tarinan inspiraationa toimivasta romaanista, sekä myöhemmin lukemattomista popkulttuuriesiintymisistä tutut Minamoto no Yoshitsune ja tämän best bro, Benkei-munkki. Matka haarautuu eri lääneihin kartalla valitun portin mukaan ja läänistä riippuu, millainen kenttä on seuraavaksi luvassa.

Kaikille näille yhteistä on kuitenkin se, että vaikeustaso on armoton. Pelissä on toki loputtomat continuet, mutta se ei välttämättä auta mitään, sillä hahmoa pitää myös kehittää keräämällä eri värisiä kristallipalloja, jotka kasvattavat mm. miekan tehoa ja kestoa. Kuolema nollaa kerätyt bonukset, mika saattaa tehdä etenemisestä mahdotonta. Jos joku nyt luulee, että taidolla voi toki korvata puuttuvat bonukset, koska kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan tasoloikka, niin ei aivan: Tässä pelissä on aivan uskomattoman paljon hektistä ja satunnaista rähmintää ja osumia on paikoitellen mahdoton välttää, riippumatta millainen fakiiri on ohjaimissa. Tämä yhdistyy reippaaseen knock backiin ja olemattomaan haavoittumattomuuteen osuman jälkeen, joten hahmon elinvoima imetään toisinaan tehokkaasti parissa sekunnissa ympärillä vilistävien rng-monstereiden toimiesta, joista jokainen on vielä todella nopea. Kentät on opeteltava ulkoa, jotta kaikki yllättävät ja äkkikuolemaan johtavat tilanteet voi ennakoida, eikä se sittenkään ole varmaa. 


Ulkoasu on varsin näyttävä ja tyylikäs. Spritet ovat hyvin suunniteltuja ja pelissä on aivan omanlaisensa tunnelma, jota on vaikea kuvailla. Maisemat ovat mielenkiintoisia kuvauksia mytologiasta ja mukana on myös äänisampleja, jotka kaikessa karuudessaan vahvistavat pelin omalaatuista fiilistä.  

Genpei Toma Den on PC Enginellä huomattavasti lähempanä kolikkopeliesikuvaansa kuin Famicomin lautapeli, mutta on vain hyvä asia, että tästä aiheesta löytyy kaksi niin eri tyyppistä näkemystä. Onko tämä sitten hyvä peli? Ei sinne päinkään, sanoisin, että kyseessä on turhauttava ja teknisesti kömpelö räpellys, jonka vaikeustaso on hiuksianostattava. Kuitenkin, pelin erikoinen rakenne, omaperäinen tyyli ja vahva tunnelma tekevät tästä mielenkiintoisen tapauksen, josta haluaa pitää kaikista ongelmista huolimatta. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv