Skip to main content

Ysärin X-Maniaa

 Moi,

Seuraavan kuukauden aikana blogissa on luvassa Marvel-mania, koska Disney julkaisi trailerin tulevasta X-Men ‘97 -animaatiosarjastaan ja samalla paljastui, että sen julkaisupäivä on 20. Maaliskuuta, eli kuukauden kuluttua. Tarjolla on siis kuukauden ajan erilaisia Marvel- ja etenkin X-Men pelejä. Lukuisista sarjakuvien supersankariporukoista Ryhmä-X on aina ollut ehdoton suosikkini ja ysärin animaatiosarja oli reippaasti parempi, mitä sen ajan lauantai-aamujen animaatioilta oli lupa odottaa, joten nostalgia on korkealla.

Sarjan aloittaa ensimmäinen kunnollinen X-Men lisenssipeli, Sega Mega Driven vuonna 1993 ilmestynyt X-Men. Pelin tarina on suoraviivainen: Magneto on jälleen juoninut suunnitelman Ryhmä-X:n päänmenoksi, tällä kertaa ideana oli tartuttaa Professori Xavierin koulun harjoitustilaan, Vaarahuoneeseen virus, joka muuttaa Ryhmä-X:n treenisession astetta totisemmaksi taistoksi. Näin saadaan syy käydä useassa sarjakuvista tutussa paikassa pelin melko lyhyen keston aikana. Jim Leen vuonna 1991 alkanut X-Men -sarja on toiminut esikuvan ehkä useimmille hahmojen videopeliesiintymisille, mikä ei ole sinänsä ihme, sillä rebootattu X-Men #1 on edelleen kaikkien aikojen eniten myynyt supersankarisarjis, yli 8 mijoonan kappaleen myynneillä. (Myös toiseksi myydyin on X-meniin sidoksissa, nimittäin Rob Liefeldin X-Force #1, niin ikään vuodelta 1991, joka myi päälle 5 miljoonaa). 


Valittavia hahmoja on maltillisesti neljä kappaletta: Kyklooppi, Gambit, Painajainen ja tietysti Wolverine. Jokaisella on oma erikoiskykynsä, kuten olettaa sopii, mutta muuten kolmen napin systeemi on kaikille sama: hyppy, hyökkäys ja mittaria käyttävä erikoiskyky. Välinäytöksissä ja “avustus hyökkäyksenä” vilahtaa muitakin hahmoja, mutta tähän hätään rahkeet riittivät vain neljään pelattavaan hahmoon, jotka todennäköisesti valittiin sen hetkisen suosion ja toimintatasoloikassa toteuttamisen helppouden perusteella.


Pelattavuus on odotetun suoraviivaista. Kentissä hypitään ja loikitaan, sekä mätkitään vastustajia kumoon, lopuksi on vuorossa pomotaistelu. Mikä sen sijaan ei ole ihan niin suoraviivaista kuin voisi olettaa on kenttäsuunnittelu. Ei tämä mikään Metroidvania ole, mutta kentät eivät myöskään ole putkia, vaan niissä on jonkin verran tutkittavaa ja oikea reitti pitää usein löytää kokeilemalla. Tätä voi pitää joko hyvänä tai huonona asiana, mutta kun ottaa huomioon, että pelin kesto on noin 45 minuuttia, niin kenttien suunnittelu lisää hieman uudelleenpeluuarvoa. Kontrolleissa ei ole varsinaisesti mitään valittamista, mutta ne voisivat olla myös aavistuksen tarkemmat. Tämä asia korjattiin muistaakseni jatko-osassa.

Vaikeustaso on “Mega Drive”, eli aluksi peli tuntuu vaikealta, mutta pienellä kärsivällisyydellä homma alkaa sujua, kunhan hoksaa, mitä peli vaatii pelaajalta. Tässä ei olla lähelläkään Contran kaltaista, masokismia hipovaa sormiakrobatiaa. 

Ulkoasu on tyylikäs ja alkupään Mega Driven parempaa osastoa. Kaikki hahmot tunnistaa välittömästi ja animaatiot, vaikka ovatkin melko yksinkertaiset, kaikki tukevat hahmojen fiilistä ja ovat kunkin hahmon taistelu- ja liikkumistyyliin sopivat. Tässä on myös muutama todella menevä ralli taustamusiikkina. 

X-Men Mega Drivelle on Konamin kolikkopeli beat ‘em upin ohella ensimmäisiä kunnon X-Men pelejä ja hyvä ensimmäinen esitys 16-bittisillä konsoleilla 8-bittisen ajan räpellyksien jälkeen. Oma muistikuvani on, että kakkososa parantaa vielä kaikilla osa-alueilla, mutta se jääköön toiseen kertaan.

  

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv