Skip to main content

Tsemppiä, Goemon!

Huhtikuun viimeisessä blogissa palaamme jälleen Famicomin pariin. Tällä kertaa peliksi valikoitui Konamin Ganbare Goemon! Karakuri Dōchū. Peliä voisi kuvata parhaiten ikäänkuin ensimmäisen Zelda tyyppiseksi toimintaseikkailuksi, mutta tässä on mukana myös hyppelyä ja maailma ei ole avoin, vaan jaettuna kenttiin. Goemon on Japanissa tunnettu Konamin maskotti,  ja saanut lukuisia pelejä vuosien varrella, mutta täällä melko tuntematon hahmo, joka muistetaan ehkä parhaiten SNESin “Legend of Mystical Ninja” -pelistä. Goemon kuitenkin perustuu ihan oikeaan historialliseen henkilöön, nyt seuraa historiikkiosuus:



Ishikawa Goemon, Elokuu 24, 1558 – Lokakuu 8, 1594 oli tunnettu varas, joka rosvosi rikkaita samuraita ja kauppiaita ja jakoi saaliinsa köyhille, ikäänkuin Japanin Robin Hood. Heppu tosin koki melko karun kohtalon, yritettyään salamurhata silloisen Shogunin, Hideyoshi Toyotomin ja keitettiin padassa. Myöhemmin Goemonista tuli kuitenkin eräänlainen kansallissankari ja on sittemmin ollut suosittu kohde muunmuassa näytelmissä, leffoissa ja peleissä. 

Millainen peli tästä asetelmasta saatin aikaiseksi? Sanoisin, että aika hyvä: Ideana on, että Goemonin pitää kerätä joka kentästä kolme passia, joilla pääsee läpi tarkastuspisteen portista seuraavaan tapahtumapaikkaan ja lopuksi kohti lääninherran linnaa, jossa on luvassa viimeinen koitos. Yhden illan pelailuilla läpäisin ehkä ⅔ pelistä, ainakin kartan mukaan. Pelattavuus muodostuu lähinna liikkumisesta ja loikkimisesta useammasta ruudusta koostuvissa tasoissa, monesti kylissä ja kaupungeissa, mutta mukana on myös maaseutua.  Goemonin aseistuksena on piippu, jolla voi kumauttaa vihollisia, power uppina on ritsa, jolla ampuillaan kolikoita. Raha näyttelee muutenkin melko tärkeää osaa, kylät ovat väärälään kauppiaita, joilta voi ostaa lisävarusteita, kuten haarniskan, pannusjuomia, sapuskaa tai hotelli, johon voi jäädä latailemaan akkuja. Näistä kaikista joutuu luonnollisesti maksamaan, joten kentistä on syytä kerätä reippaasti rahnaa. Kukkaro karttuu myös vihollisia körmyttämällä. Viholliset vaihtelevat vihaisista kyläläisistä poliiseihin, rosvoihin samuraihin ja jopa Ogreihin sun muihin mörriäisiin.



Pelissä on mukana myös hieman vanhan ajan kryptisyyttä, nimittäin passit ja tärkeät rahakirstut on toinsinaan piilotettu maanalaisiin käytäväviin, jotka eivät ole heti näkyvissä, vaan ne pitä löytää hyppäämällä sopivassa paikassa niiden läheisyydessä. Kuvetta kaivamalla saa tosin kynttilän, joka paljastaa salakäytävien paikat. Lisäksi vähintään yksi passi on aina labyrintissa, joka on toteutettu ensimmäisen persoonan näkymästä ja siinä edetään ruuduissa samoin kuin vanhoissa tietokoneroolipeleissä. Nämä eivät kuitenkaan olleet koskaan erityisen hankalia, joten lähinnä sanoisin labyrintteja mukavaksi vaihteluksi.



Muutenkin pelattavuus on varsin mukava, kontrollit ovat tarkat ja grafiikka mukavan ilmeikästä, mukaanlukien persoonallisen näköiset hahmot. Vaikeustaso tuntui kohtuulliselta, tosin tuntui kiristyvän loppua kohden. Ei missään tapauksessa kuitenkaan mikään turhauttava peli, varsinkaan jos käyttää continuea (A+B+Start) joka kerrotaan manuaalissa. 



Kaikenkaikkiaan sanoisin Goemonia erääksi parhaista Famicomin peleistä, joita on tullut pelattua ja ehdottomasti kokeilemisen arvoiseksi, jos vaikka eka Zelda maistuu. Palaan vielä varmasti tämän pelin pariin uudestaan. 

Sellaista peliä tällä kertaa, kiitokset taas kaikille lukijoille ja palaan pian asiaan!

-malone 

Comments

Anonymous said…
Tää tyyppi. Olen törmännyt ennenkin. Game Over -ruudussa olisi voinut olla poriseva pata!
- Snou
Malone said…
Joo. Goemon on varmaan sellanen, että moni on törmännyt ohimennen, muttei ole varsinaisesti perillä kuka ja mistä se tulee.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv