Skip to main content

Goemon pinnistää uudelleen

Hei, Toukokuun viimeinen blogaus jatkaa Famicomin parissa. Vuorossa on jokunen viikko sitten katsastetun Konamin Ganbare Goemonin jatko-osa, Ganbare goemon 2 vuodelta 1989. Ishikawa Goemonista infoa halajavat voivat käväistä lukemassa pienen historiikkipätkän ekan pelin blogauksesta.



Goemon kakkonen muistuttaa hyvin pitkälle ensimmäistä peliä, kyseessä on siis aika paljon Zelda ykköstä muistuttava ylävinkkelistä kuvattu toimintaseikkailu. Goemonissa tosin painopiste on toiminnassa ja toisin kuin Zeldassa, kartat on jaettu kenttiin. Goemon kakkosessa on uutuutena vertikaalisesti scrollaavia tasoloikkaosuuksia, joissa esim. kiivetään linnan torniin, vuoren rinnettä tai pitkiä portaita. Nämä tuovat tervetullutta vaihtelua aiempaan. Ekan persoonan labyrinttiosuudet ovat niinikään edelleen mukana. Esineet, powerupit ja sen sellaiset ovat surrimmaksi osin samat, mutta pari uuttakin löytyy. Näistä tärkeimpänä ehkä uusi ase, ilotulitteet, joka on maassa rullaaava, vihollisiin (vaihtelevalla menestyksellä) hakeutuva  sähikäinen ja hauskana bonuksena jotkin kaupat myyvät Konamin Famicom-kasetteja, jotka muuttavat pelin spritejä. Perusasetelma on edelleen sama, löydä kolme kulkulupaa kentästä, jotta portti seuraavaan aukeaa. Nyt tosin mukana on myös jokunen kenttä, jossa passeja ei tarvita, vaan pointti on vain päästä loppuun saakka. Pelin tarina on, että Goemon on putkassa ja sellikaveri Ebisumaru kertoo Karasun linnan aarteesta. Goemon päätää karata ja keventää linanherran taskuja Ebisumarun avustuksella. Ebisumarusta tuli tästä eteenpäin pelisarjan vakiosidekick. Ebisumarussa on tosin jotain erikoista, jota vihjaillaan mm. Kylpylässä vieraillessa...




Pelistä löytyy siis yhtäaikainen kaksinpeli, jota valitettavasti en ole saanut tilaisuutta testailla. Paperilla kuulostaa erittäin hauskalta meuhkaamiselta. 



Ulkoasu on ottanut, jos nyt ei harppauksen, niin ainakin pari askelta parempaan suuntaan. Spritet ovat entistäkin eläväisempiä, ilmeikkäämpiä ja eri hahmoja ja vihulaisia on lisätty reippaasti. Mukana on myös selvästi pari cameo-esiintymistä, varsinkin lastenvaunuja työntävä samurai vaikuttaa erityisen tutulta… Pomotaistelujakin löytyy. Vastustajat vaihtelevat humoristisista linnanherroista jopa karhuun ja aaveisiin. Mikään näistä ei ollut erityisen vaikea ja muutenkin peli tuntui aavistuksen helpommalta kun ensimmäinen osa. Myös taustat ovat hieman monipuolisemmat ja värikkäämmät. Kokonaisuutena sanoisin, että Goemon 2 on ulkoasunsa puolesta konsolin ehdottomasti parempaa päätä. Myös musiikki on varsin mukavaa ja menevää. No, tämä on Konamin huippuvuosien aikaan julkaistu peli, joten vähempää ei ole lupa odottaakaan. 



Goemon pätkähti muuten läpi saakka yhden illan aikana, joten vaikeasta pelistä ei ole missään nimessä kyse. Tämä on varsin mukavaa vaihtelua melko kovasta vaikeustasostaan tunnetun Konamin tarjonnassa. En tainnut kohdata pelin aikana kun yhden Game Overin. Pari hankalampaa/turhauttavaa kohtaa löytyy, lähinnä suunnistukseen ja oikean reitin löytämisen suhteen. Viimeisen kentän linnassa on täysin epäintuitiivinen ja tarpeettoman kryptinen sokkelo (ei ekan persoonan, ne ovat edelleen tervetullutta vaihtelua), joka meni tuurilla ja jota ilman pärjäisi vallan mainiosti.

Ganbare Goemon 2 meni niinikään mainion ykkösen ohi ja heittämällä Famicomin pelitarjonnan kärkipäähän. Se, ettei tätä peliä koskaan julkaistu NESille on suuri sääli, uskallan nimittäin väittää, että nykyään tämä peli olisi länsimaissakin vähintään kulttiklassikko, ellei jopa kaikkien lämmöllä muistelema suosikki, josta puhutaan samaan hengenvetoon Zeldan, Marion ja Mega Manin kanssa. Kyllä, tämä on niin hyvä, aivan konsolin parhaiden pelien veroinen. 


Otin vielä hädissäni pari surkeaa kuvaa todisteeksi läpäisystä.

Siinä oli tämänkertainen Famicom-katsaus, löysimme ehdan klassikon. Ensi viikolla taas jotain muuta, kiitokset kaikille lukijoille!

-malone





Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv