Skip to main content

Haamujengi

Morjens, blogia taas! Tällä kertaa siirrymme takaisin tuttuun ja turvalliseen Famicomiin PS3-scifiseikkailun jälkeen. Vuorossa on Bandain 1986 julkaisema Gegege no Kitaro Yokai Daimakyo. Peli julkaistiin myös Pohjois-Amerikassa nimellä “Ninja Kid” ja tuttuun tapaan pyritty lokalisoimaan vesitetyksi ja geneeriseksi versioksi, josta liiat kulttuurisidonnaiset viittaukset oli yritetty karsia. Sinänsä huvittavaa, sillä tässä ei oikein juuri muuta kun kulttuurisidonnaisuutta olekaan.



Gegege no Kitaro on 1960-luvulta peräisin oleva manga- ja animesarja jossa, käsittääkseni, Kitaro, eriskummallisen haamuheimonsa viimeinen jäsen seikkailee ja taistelee muita eriskummallisia henkimaailman olentoja ja hirviöitä vastaan. Tuttuun tapaan, koska kyseessä on Aasialaiset henkiolennot, niin mukana on melko kummallista matskua. Sarja on yhä voimissaan ja saanut vuosien varrella useita animaatiosarjoja, joista viimeisin muuten alkoi juuri viime kuussa. Jos asia kiinnostaa, niin tuoretta materiaalia on siis tarjolla. Katsoin yleissivistyksen vuoksi jakson uutta animaatiota, joten en todellakaan ole sarjan asiantuntija. Anteeksi siis, jos tulee puhuttua puuta heinää johonkin sarjan yksityiskohtaan liittyen.




Tämänkertaisen, pakollisen historiikkiosion teema on nämä kamishibai (kirjaimellisesti paperinäytelmä) -nimellä kulkevat lasten ja nuorten jännitystarinat ylipäänsä, niillä on nimittäin melko mielenkiintoinen alkuperä: Varhaisimmat esi-isät nimittäin löytyvät jo 1000-luvun paikkeilta Buddhalaisista temppeleistä, joissa munkit maalasivat tarinoita pitkiksi kirjakääröiksi, joita luettiin rullaamalla kääröä auki sitä mukaa, kun tarina eteni. Näissä oli sekä maalattuja kuvia, että kirjoitettuja kuvatekstejä, siis eräänlaisia proto-sarjakuvia. Edo-kaudella nämä jänskätystarinat löysivät tiensä kaupunkien huvittelukortteleihin ja toreille, joilla tarinankertojat esittivät juttujaan ukiyo-e puupiirrosten avulla. Kamishibain kultakausi oli 1930-luvulla ja 2. Maailmansodan jälkeisen jälleenrakennusvaiheen aikoihin, jolloin harvoilla oli varaa televisioon tai oikeaan teatteriin. Tarinaniskijät esittivät paperista taiteiltuja näytelmiä, ikäänkuin nukketeatteria ohikulkijoille. Gegege no Kitaro ammentaa tästä perinteestä.





Mites sitten se peli? No, peli on pohjimmiltaan simppeli tasoloikka, jossa ensin valitaan kartalta kenttä, johon halutaan mennä. Usein nämä linnan kaltaiset objektit myös tukkivat tien kartan pomovastustajan luokse. Kentän läpäistyään Kitaro voi jatkaa matkaansa sortuneen linna ohi. 
Kenttien tehtävätyypit vaihtelevat muutaman erilaisen kesken: Tarjolla on perus “tapa näin monta vihulaista”, josta on myös shoot ‘em up -lentelyvariaatio, jossa Kitaro ratsastaa oletettavasti posessoidulla obi-vyöllä, yhdessä sytytetään kentän kaikki kynttilät perässä seuraavan pienen liekin avulla ja mukana on myös haamujen/sielujen keräämistä vaativia variaatioita. Kun tehtävä on suoritettu, esiin ilmestyy kristallipallo, joka avaa kaksi ovea, toienn johtaa takaisin karttaan, toinen minibossin luokse. Kun näitä on hoidettu riittävän paljon, tie aukeaa kentän varsinaisen pomon tykö, ja tämän voittamalla seuraavaan karttaan.



Kitaro hyökkää ampumalla emo-kampauksensa hiuksia (jep). Tämän lisäksi tarjolla on power-uppeja kuten tehokaampaa laukausta, liikenopeutta nostavat snadaalit ja jokunen muu tämäntyyppisten pelien perusesine. Kontrollit ovat hieman liukkaat, mutta kuitenkin riittävän tarkat tämäntyyppiselle pelille. Vaikeustaso on kipakka, koska peli on “yksi osuma ja vainaa” -koulukunnan teoksia. Minun eväät loppuivat kolmanen kartan loppupomon paikkeilla. Varmaan reippaasti tahkoamalla menisi paljon pidemällekin. Koko pelin pituudesta ei ole harmainta aavistustakaan. Pelin hahmodesign ja viholliset tuovat mieleen muutama viikko sitten katsastetun Youkai Douchuukin, mikä lienee luonnollista, sillä pelit käyttävät pohjana pitkälti samaa tarustoa: Löytyy haamuja, Ogreja, Oneja, kummia silmäpalloja sun muita Itä-Aasian mytologioiden olentoja. Jopa manalan herraa, Enmaa vastaan taistellaan. Kitarossa on tosin bonuksena muitakin hirviöitä, bongasin ainakin Frankensteinin hirviön ja ihmissuden. Grafiikat ovat simppelit, mutta ajavat täysin asiansa pitkälti omituisten otusten kantamana.



Gegege no Kitaro on loppujen lopuksi melko perus tasoloikka, jonka mielenkiinto on pitkälti sidottu siihen miten paljon hahmo ja aihepiiri miellyttää. Minua miellyttää paljonkin, joten nostan tämän pelin keskinkertaisten yläpuolelle nimenomaan mieleenpainuvan teeman vuoksi.

Sellaista tuli pelailtua tällä viikolla, kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv