Skip to main content

Junnukongi

Moi,
Otetaanpa tarkasteluun taas Famicomin tarjontaa. Tällä kertaa vuorossa jatko-osa jo aiemmin katsastuksessa olleelle kolikkopeliklassikolle, Nintendon vuonna 1982 pelihalleihin ilmestynyt Donkey Kong Jr. Famicom-versio tosin ei voi olla vuodelta ´82, koska Family Computer julkaistiin Japanissa kesällä 1983. Pelikasetista ei löytnyt sen enempää osviittaa, siinäkin töröttää vain alkuperäinen 1982. Valaiskoon asiaa, ken tietää.


Pelin konsepti ei kovin suurta esittelyä kaipaa: Tällä kertaa asetelmat ovat vaihtuneet: Mario on napannut Donkey Kongin nalkkiin ja Juniori lähtee pelastustehtäviin loikkien ja kiipeillen läpi neljän kentän, avaa lopuksi Isä-Kongin häkin lukot ja sitten koko homma toistetaan uudelleen, niin kauan kun rahkeet riittävät. Hauskana yksityiskohtana King of Kong dokkarin “hyvis” Steve Wiebellä oli myös DK Jr:n maailmanennätys sen kuvauksen aikoihin. Nykyään sekin ennätys on jo ohitettu moneen kertaan.  


Muuten! Koin melkoisen shokin pelin neljänne kentän lopussa: Mariolta lähtee nirri tässä pelissä!? D: Voittoscreenia kun katsoo tarkemmin, niin Jr pitelee Senioria ilmassa ja Mario rötköttää vasemmassa alareunassa ketarat ojossa. Lisäksi pään päällä komeilee sädekehä! Ei siis tähtiä tyrmäyksen merkiksi,vaan se on henki pois, the end.


Vaikeustaso on arcademaisen kipakka, tosin ei aivan yhtä karu heti kättelyssä kuin alkuperäinen DK. Suurin vaikeus tulee suurikokoisesta spritestä, se on poikkeuksellisesti leveämpi kuin korkea, mikä ei ole ollenkaan tyypillistä videopelihahmoille. Tämä vaikeuttaa arviointia hypyissä ja osumakohdissa. Kiipeämismekaniikka on mielenkiintoinen: Yhdessä narussa roikkumalla on enemmän turvassa korokotiillelta mutta kiipeää hitaammin kun pitämällä molemmin käsin vierekkäisistä kiinni. Tällöin tosin hahmon osumakohta on isoimmillaan ja molemmat kädet ovat vaarassa. 



DK Jr. näyttää varhaiseksi Famicom “black box” peliksi varsin mukavalta, varsinkin hahmon sprite on kookas ja ilmeikäs. Ulkoasu on parhaasta päästä näitä vanhoja. 


Donkey Kong Jr. on varsin mukava ja erilainen jatko-osa alkuperäselle, tosin samanlaista klassikkojen klassikko statusta tämä ei nauti. Johtuneeko helpommasta vaikeustasosta, hieman epämääräisestä pelihahmon osumakohdasta, vaiko ihan vaan tuurista? Vaikea sanoa, mutta pakko tässä on todeta, että alkuperäisessä on enemmän “sitä jotain”. Ei se silti tästä huonoa tee.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv