Skip to main content

Rautaa kiertoradalle

Moi,
Otetaanpa taas figuuri-unboksuas päivää piristämään. Olen pitänyt tätä ikäänkuin jemmassa pahan päivän varalle, jos joskus sattuisi olemaan pitkä kuiva kausi unboksausrintamalla. No, nyt tuntuu olevan sopiva hetki esitellä Bandain Tamashii Nations Metal Robot Spirits Destiny Gundam. 


Jep, kyseessä siis yksi lukuisista Mobile Suit Gundam-sarjojen hahmoista. Tämä esiintyy sarjassa Gundam Seed Destiny ja pilottina toimi Shinn Asuka. En ole päässyt animaatioiden kanssa vielä tähän sarjaan saakka, mutta aika angstiselta moniongelmaiselta teiniltä vaikutti. Figuuri on siis ostettu täysin ulkoisten seikkojen perusteella. Mutta mutta, mitä nimilitanian takaa paljastuu? Metal Robot Spirits on normi Robot Spirits-sarjan rinnakkaistuoteperhe, joka on samassa 1/144 mittakaavassa ja perustuu siihen, että näissä on runkona metallivalu-osat ja kaikki merkinnät ja logot on maalattu täysin alkuperäistä vastaaviksi. Super-premiumia siis, nykyaikana hyvin harvalle valmistajalle tulisi edes mieleen käyttää metalliosia lelusarjassa, se kun on kallista. 

Mitä sillä sitten saavutetaan? No, ensinnäkin paino. Nämä tuntuvat kokoon nähden painavilta, joka on omiaan luomaan laadun tuntua. Toinen juttu on, että metalliset nivelet ovat täsmälliset, pitävät asennon käytännössä loputtomiin, eivätkä löysty. Ero on helppo huomata, kun vertaa vastaavaan, jossa metalliosia ei ole.


Katsotaanpa siis, mitä laatikosta löytyy. Ensimmäinen toteamus on, että paljon, pelejä ja pensseleitä, sekä tilpehöörejä on niin maan perusteellisesti. Käytännössä jokainen ase ja varuste, jolla tämä vekotin oon varustettu laitettiin mukaan, perhosen siipiä muistuttavaa valoefektiä lukuunottamatta. Se on tuloillaan erillsenä lisäosana ensi kuussa. Wikistä löytyi tietoa näistä härpäkkeistä:
ZGMF-X42S Destiny Gundamin ideana oli tehdä superpuku, joka voi hoitaa kaikki roolit lähitäistelusta pitkän matkan tulitukeen itsekseen. Siksi mukaan on mätetty kaikki kuviteltavissa oleva aseistus. Seuraava luettelo on wikistä:

MMI-GAU26 17.5mm CIWS
Mounted in the head, the pair of CIWS are unable to damage PS armor, but are suitable for anti-personnel use and to intercept missiles, enemy units, etc.

MA-BAR73/S High-Energy Beam Rifle
Developed based on the ZGMF-X56S Impulse Gundam's beam rifle, it is the Destiny Gundam's main mid-ranged weapon. As the beam rifle is powered by the suit's Hyper-Deuterion Engine, it has superior firepower and rate of fire. When not in use, it could be stored on the rear waist armor.


Shield
A small, expandable anti-beam coated shield that is mounted on the left arm. In its compacted state, it can be used together with the beam shield. However, this shield is rarely ever seen being used.

MX2351 "Solidus Fulgor" Beam Shield Generator
Like its brother unit, the Legend Gundam, the Destiny has an MX2351 "Solidus Fulgor" beam shield generator on the back of each hand. The generators produce powerful beam shields that can block physical and beam attacks, one beam shield was enough to stop the combined power of a GFAS-X1 Destroy Gundam's three "Super Scylla" multi-phase beam cannons. By combining both generators, a larger beam shield can be created.


M2000GX High-Energy Long-Range Beam Cannon
Stored on the left side of the backpack, it is Destiny's most powerful long-range weapon and can destroy a MS or a battleship with a single shot. It is developed from the ZGMF-X56S/γ Blast Impulse's M2000F "Kerberos" high-energy long-range beam cannon, and thanks to the Destiny's Hyper-Deuterion Engine, it has a higher firing rate, output, and firing range. When in use, the cannon unfolds and swivels underneath the Destiny's shoulder while a trigger and guard extend to allow the Destiny to take manual aim.

MMI-X340 "Palma Fiocina" Palm Beam Cannon
A unique feature of the Destiny is its two MMI-X340 "Palma Fiocina" palm beam cannons. Meant for use in close combat at zero range, the beam cannon fires powerful bluish beam that can destroy the head of the Destroy Gundam in a single shot.


RQM60F "Flash-Edge 2" Beam Boomerang
The Destiny has two RQM60F "Flash-Edge 2" beam boomerangs stored on its shoulders. They are upgraded forms of the ZGMF-X56S/β Sword Impulse's RQM60 "Flash-Edge" beam boomerangs, and utilized a simplified version of the DRAGOON system. The Destiny's beam boomerangs have the unique ability to double as beam sabers by lengthening their beam blades. Shinn uses these weapons in a variety of ways, such as using them to distract opponents while he closes in for a close-range attack, or to destroy several enemy units in its trajectory.

MMI-714 "Arondight" Beam Sword
Stored on the right side of the backpack, the foldable MMI-714 "Arondight" beam sword is powerful enough to slice a Destroy Gundam in two. Despite its name, the weapon is actually a combination of a physical blade and a laser beam blade. Developed from Sword Impulse's MMI-710 "Excalibur" anti-ship laser sword, it seems to be Shinn's preferred weapon-of-choice for close combat.


Maalaus, osien valu ja kaiverrus, käytännössä kaikki on viimeisen päälle. Erityisesti arvostan kaikkia pikku merkintöjä, jotka ovat selvästi huoltoa varten. Yhdistän nämä tosimaailman sotilaskalustoa muistuttavat yksityiskohdat nimenomaan Japanilaisiin mechoihin. Jotkut suunnitteluratkaisuista on suorastaan nerokkaita, kuten se, että selkäreppuun kiinnitetty vihreä Beam Cannon oikeasti kääntyy ampumavalmiiksi eikä sitä tarvitse irrottaa kiinnityksestään. Ei tästä paljon jupinaa keksi, hintaa lukuunottamatta, mitä nyt muutama pikkutilpehööri meinaa irrota vähän turhan herkästi kun tätä vääntelee. Yksikään tämän sarjan figuuri ei irtoa alle satasella, mikä on aika kova hinta 15cm kokoisesta Gundamista.


Siinä sitä olikin unboksausta kerrakseen. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv