Skip to main content

ABBA, vaan ei se bändi, eikä silli

 Hei,

Tällä kertaa on vuorossa taas Famicomia ja hahmotkin ovat jo entuudestaan tuttuja. Katsotaan, miltä SNK:n vuoden 1986 kolikkopelikäännös Ikari Warriors tuntuu. 

Ikari Warriorsin kakkososa onkin ollut jo aiemmin tarkastelussa, mutta nyt nähdään, millainen peli se eka osa olikaan. Meininki on tuttua ylöspäin scrollaavaa Run & Gun -pyssyttelyä, jossa paidatomat Rambon näköiset tyypit ampuilevat tiensä läpi vihollisarmeijan. Tällä kertaa ei ole tarjolla avaruuden muukalaisia tai muitakaan erikoisuuksia. Näistä toistensa klooneista jalostui sitten myöhemmin King Of Fightersin Ralph Jones ja Clark Steele, jotka nähdään nykyään myös Smashissa.

Run & Gun on kuitenkin ehkä hieman harhaanjohtava termi, koska peli on pikemminkin “löntystele hitaasti ja gun” -genreä. B ampuu ja A heittää kranaatteja. Kentistä löytyy myös toisinaan ajoneuvoja, kuten pinkki chibi-tankki ja helikopteri. Meno on suoraviivaista ja nirri lähtee yhdestä osumasta. Ja usein. Pientä power uppiakin on tarjolla, kuten nopeammin ja pidemmälle ampuva pyssy. Alkuperäisessä kolikkopelissä oli erikoisuutena joystick, joka 8:n suunnan lisäksi oli kierrettävä, eli hahmon tähtäyssuuntaa pysyi kääntämään myötä ja vastapäivään. NESin ristiohjaimesta moinen ominaisuus luonnollisesti puuttuu.

Tämä joystickin erikoisuuden puute nimenomaan aiheuttaa hahmon kankeahkon liiikkeen, koska animaatiossa on edelleen ukon kääntyminen, vaikka pelaaja sitä ei enää ohjaakkaan. Tämä aiheuttaa hitaan kääntymisen, joka puolestaan nostaa vaikeustasoa reippaasti, koska reagointi uhkiin on vaikeampaa. Ikari Warriorsissa onkin eräs klassisimmista huijauskoodeista koskaan “ABBA”, joka herättää ukon henkin välittömästi kuoleman jälkeen. ABBA onkin kovassa käytössä, ellei ole erityisen maskostista tyyppiä ja halua välttämättä yrittää koko urakkaa rehdisti. Siihen ei moni kykene, tiedän vain muutaman tyypin, jotka ovat pelanneet tämän läpi virallisesti ilman huijausta ja kaikilta näiltä tämä tempaus vei kymmeniä tunteja yritystä ja erehdystä.

Audiovisuaalisesti ei voi puhua mistään loistokkaasta pelistä ja tätäkin vaivaa ajanjakson SNK-käännösten lievä bugisuus. Välkkyviä spritejä ja pikku scrubua löytyy. Tästä huolimatta tunnarimusiikki on tarttuva ja yleinen pinkin ja vaaleansinisen käyttö on aika hassua sotapelille. Jotain sympaattista tässä on, mikä auttaa sietämään karua vaikeustasoa ja pieniä ongelmia.

Ikari Warriors on maineeltaan sellainen “klassikko mutta ei välttämättää okeista syistä” -statuksen peli. Karu, liian vaikea eikä oikeassti kovin hyvä, mutta siitä huolimatta jollain tapaa sympaattinen, jonka suurin osa aikansa pelaajia kyllä muistaa. Muistikuvat pitivät paikkansa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Oliko nessin graffoilla oikeesti tehty tuommonen poseerauskuva? o.o Mun kaverilla oli se Suomessa julkaistu Ikari Warriors. Pääsimme ylöspäin parhaimmillaan ehkä viivottimen mitan ennen kuin ukot kuolivat D: Oli ainakin realistinen peli.
Snou
Malone said…
Jep, realistinen ilman ABBAa, ei oikeesti kaks tyyppiä pärjää koko armeijalle, joten tässä saavutettiin ensimmäisenä autenttinen sotimisen tunne.

Tuo poseerauskuva on evoluution tulos, Neo Geon King of Fightersista. Mua aina huvitti, miten nuo on muka samat tyypit. :D

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv