Skip to main content

Pari Paria Pallokorvia

 Hei,

Tällä viikolla jatkuvat taas Famicom-pelailut. Vuorossa on Mickey Mouse: Adventures in Wonderland vuodelta 1987. Pelin on julkaissut Capcom, mutta kehittäjä on Hudson Soft. Jenkki-NESille peli ilmestyi nimellä Mickey Mousecapade, mutta Euroopassa tätä ei tietääkseni nähty ollenkaan.

Kuten arvata saattaa tämän ajan Disney-pelistä, niin tasoloikkaa on luvassa. Meno on perinteistä A hyppää, B ampuu ja tasojen ideana on selvittää reitti pomon luokse ratkomalla kevyitä pulmia tasoloikan ohessa. Kun Musta Pekka tai joku muista mikin pahiksista on päihitetty, niin vuorossa on seuraava kenttä. 

Se, mikä pelistä tekee hieman tavallista erikoisemman on, että Minni peesaa mukana koko seikkailun ajan ja käytännössä toimii Mikin varjona, kuten vaikka yksi Ninja Gaidenin power upeista. Minni esimerkiksi hyppää ja ampuu heti samalla tavalla Mikin perässä, mikä kätevästi tuplaa ammusten määrän. Minni on haavoittumaton, vain Mikkiin osumat lasketaan ja mukana on elämäpalkki. Minniä voi myös käyttää mielikuvituksellisilla tavoilla, esim. ongelmanratkaisuissa tai hyväksikäyttämällä Minnin haavoittumattomuutta. Tätä ei kuitenkaan taideta vaatia missään kohtaa. Minnin voi myös menettää variksella ainakin parissa kentässä ja läpäisy ei onnistu ennen kuin Minni on pelastettu. Kenttiä on 5 kappaletta ja ne ovat teemoiltaan vaihtelevia. 

Kontrollit tuntuvat aika paljon Adventure Islandilta, mutta vähemmän liukkailta. Myös energiapalkki muistuttaa Hudsonin muita pelejä. Tästä näkee ja tuntee selvästi, että porukka ei ole sama kun vaikka Ducktalesin tai Chip ‘n Dalen tekijät, vaikka samalta näyttävä NESin Capcom-loota voisi niin antaa ymmärtää. 

Peli myös tuntuu hieman vaikeammalta kuin vaikka nuo edellämainitut Disney-pelit, tai sitten vuosikymmenien treeni saa ne tuntumaan siltä. Se on myös ymmärrettävää, koska kenttiä on vain 5. Ensimmäistä kertaa minulla oli jo ongelmia toisen kentän hyppelyosuudessa, joka muistutti adventure Islandin meriaiheista pilvillä hyppelyä. Hommaa ei helpottanut, että tajusin katsoa continue-koodin vasta myöhemmin yritysten jälkeen. Famicomin peleissä pitäisi aina muistaa tarkistaa tämä, koska se kerrottiin manuskassa. NES:illä se on jo ihan menuissa. Läpi saakka ei siis menty, mutta nyt kun (naurettavan helppo, alas+A ja Starttia) continue on tiedossa, niin varmaan menee aika pian.

Ulkoasun puolesta ei päästä ihan Capcomin parhaiden näyttävyyteen, vaan ollaan Famicomin keskikastissa. Sama pätee musaan: Ihan hyvää taustamusaa, mutta Ducktalesin tunnarit ovat parasta 8-bittistä mitä on tarjolla, joten siitä jäädään reippaasti.

Kaikenkaikkiaan Hudsonin Mikki on mukava ja menevä tasoloikka, jossa on Capcomin helpoimpia Disney-pelejä enemmän haastetta ja hyvä oivallus Minnin käyttämisessä monipuolistamaan peliä. Kyllä tätä pelaa ennemmin kuin selkäänsä ottaa. Aivan kärkeen ei päästä, mutta pistesijoille.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitos lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv