Hei,
Tällä kertaa vuorossa on ajankohtaan sopiva Famicomin talviaiheinen toimintapuzzle, Iremin kolikkopelikäännös vuodelta 1990, Kickle Cubicle.
Kickle cubicle on varmasti monelle tuntematon suuruus, mutta lyhykäisyydessään kyseessä on toiminnallinen pulmapeli, jota on ehkä helpoin verrata monen tuntemaan Adventures of Lolo -sarjaan. Pienen palleron sijaan tässä ohjataan kaljupäistä pikkupoikaa nimeltä Kickle, jolla on korvaläpät. Tarina menee kutakuinkin niin, että eräänä päiväni Kickle huomaa että hänen kotipaikkansa on valloittanut tyyppi nimeltä Velhokuningas ja fantasialandian asukkaat on orjuutettu. Pelastusretki siis alkakoon!
Kickle Cuciblen idea on melko simppeli mutta hieman hankalampi pukea sanoiksi: Ylävinkkelistä kuvatuilla saarilla on tarkoitus kerätä kaikki punaiset pussukat, jolloin saari vajoa mereen ja Kickle lentää ilmapallolla seuraavalle.Famicomin versiossa joka maailman saaret voi pelata haluamassaan järjestyksessä. Kapuloita rattaisiin laittavat viholliset, jotka vaihtelevat Dragon Quest-limojen nökoisistä löllyköistä kaiken maailman karvaturreihin ja kanakoviksiin. Vaihtelua on runsaasti ja kaikki on toteutettu chibisti.
Kicklellä on varastossa kaksi temppua, joilla kentät ratkaistaan: A-nappi luo jäisen palikan, joka toimii esteenä ja stopparina, B-napilla puhalletaan kylmää ilmaa, joka viholliseen osuessaan jäädyttää ne joka palikoiksi, mitä käytetään täyttämään ruutuja, eli luomaan väylää mereen laajentamalla saarta ja täyttämällä aukkoja, tai potkimalla niitä vihollisia päin ja liiskaamalla ne seinää vasten tai pudottamalla mereen. Kovemmat vihulaiset vain jähmettyvät paikoilleen. Jää kuitenkin sulaa ajan kanssa ja vapauttaa vihulaisen. Läheskaikissa kentissä pahiksia myös putkahtelee esiin jatkuvalla syötöllä, koska niitä tarvitaan palikoiden tekoon. Yksi osuma ottaa Kickleltä nirrin pois. Jokaisen maailman lopussa on myös pomotaistelu, joka toimii samalla periaatteella: Jääkuutioita potkitaan bossia kohti.
Se, mikä tästä tekee mielenkiintoisen on, että melko omaperäistä ideaa hyödynnytetään kekseliäästi. Kentät ovat lyhyehköjä ja aluksi helppoja, mutta jonkin ajan päästä ne monipuolistuvat ja mutkistuvat reippaasti. Lopulta pitää luoda monimutkaisia ketjureaktioita jousien, vasaroiden ja stopparipalikoiden avulla, jotta reitti viimeisille pussukoille aukeaa. Samalla pitää olla ajoitusta ja sorminäppäryyttä vihollisten välttelyyn ja ja palikoiksi jäädyttämiseen. Vaikeustaso nousee sopivalla tahdilla ja hyvin Lolomaisesti. Kenttiäkin riittää satakunta. Ja kontrollit ovat mainion simppelit sekä responsiiviset, joten siitä homma ei jää kiinni. Continue ja salasana löytyvät molemmat, mikä on ehdottmasti hyvä juttu.
Peli näyttää miellyttävältä ja kaikki on hyvin kohdillaan, hahmojen designia ja värejä myöten. Musiikki ja äänetkään eivät ole lainkaan hullummat. Tämän ajan Famicomin paremmalla puoliskolla ollaan.
Kickle Cubicle on ehdottomasti vähemmän tunnettujen puzzlepelien kärkikastia, laittaisin sinne samaan sarjaan nimenomaan Lolon ja vaikkapa Solomon’s Keyn/Fire & Icen kanssa. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen ja 8-bittisten toimintapuzzlejen aatelia.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments