Skip to main content

Kantikas Klassikko v 2.0

 Moi,

Tällä viikolla on tosiaan luvassa toinen osa PS1:n Mobile Suit Gundam “duologiasta”, joka alkoi viime viikolla. Tällä kertaa siis vuorossa Mobile Suit Gundam 2.0 vuodelta 1996. Suosittelen lukemaan edellisen blogin, sillä viittailen tässä viime viikon juttuihin. 

Lähtökohta on täysin sama kuin alkuperäisessä osassa, eli peli käy läpi ensimmäisen animaatiosarjan tapahtumat, joissa pelaaja pääsee Amuron paikalle Gundamin puikkoihin. Tällä kertaa esillepano ja sisältö on mennyt pari harppausta eteenpäin 1.0:n hyvin simppelistä ja karusta tyylistä. Peli alkaa aikaisekseen ihan tyylikkäällä animaatiolla, mainion musiikin säestyksellä, valikoissa on enemmän vaihtoehtoja, mukaan lukien tervetullut tallennusominaisuus. Hauskana bonuksena levyltä löytyy myös jokunen 90-luvun Gundam-pienoismallien TV-mainos pällisteltäväksi ja sen lisäksi 08th MS Team-animaation traileri. 

Sama pätee myös itse peliin. Mukana on nyt yksityiskohtaisempia välianimaatioita, joissa pelimoottorilla toteutetaan sarjan tapahtumia pohjustamaan tehtäviä. Itse pelaaminen on samankaltaista kuin ykkösessä, mutta menoa on hieman monipuolistettu ja mukana on nyt esimerkiksi kilvellä torjunta, mitä ei ollut alkuperäisessä. Tehtävät ovat myös vähän erilaiset ja aavistuksen laajemmat. Kovin mullistavaa muutosta ei ole tapahtunut, mutta eron kyllä huomaa välittömästi. 

Ulkoasu on niin ikään hieman hiotumpi, edellä mainittujen välianimaatioiden lisäksi. Kentissä on hieman enemmän objekteja ja yksityiskohtaisuutta ja ruudulla on enemmän tapahtumia. Vihollisten määrä on keskimäärin suurempi, mikä tekee pelistä vähän nopeammalta tuntuvan. Onneksi ohjauksen tuntuma on myös aavistuksen sulavampaa, muuten meno olisi jo turhauttavan vaikeaa, koska Gundam ei vieläkään tunnu miltään vauhdikkaalta animemechalta, vaan enemmän PS1-ajan tankilta.

Mobile Suit Gundam 2.0 on tervetullut päivitys ja sanoisin, että se on sitä, mitä jo ensimmäisen pelin olisi pitänyt olla. Kyseessä ei ole arvokkaasti vanhentunut klassikko, mutta nyt tämä on hintansa väärti kokonainen videopeli. 

Meneillään olevien projektien perusteella näyttää siltä, että blogissa on tulossa Gundam-painotteinen Huhtikuu. Robottihommat eivät siis jää tähän. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv