Skip to main content

Persikkapojan Päihittäjä

 Moi,

Tällä viikolla pidetään tauko Gundam-hommista ja katsotaan, miltä näyttää Shueisha Gamesin (jep, se mangajulkaisija) hiljattain ilmestynyt Oni: Road to be the Mightiest Oni. Pelin on kehittänyt Kenei Design ja se löytyy Switchille, PC:lle ja Playstationeille.

Kyseessä on seikkailupeli, jossa pieni Oni nimeltä Kuuta ja hänen yokai-kaverinsa Kazemaru matkustavat Kisejiman saarelle treenaamaan taitojaan, jotta Kuuta voisi kostaa karmaisevan nöyryytyksen, jonka hänen klaaninsa koki murhanhimoisen Momotaron käsissä. Tämä on siis tarina, joka kertoo Momotaron kansantarun, mutta Onin näkökulmasta. 


Pelin ulkoasu muistuttaa paljon Zelda Wind Wakeria ja myös pelityyli lainaa vahvasti Zeldaa, elämämittarina toimivia sydämiä myöten. Kuuta seikkailee pitkin saarta suorittaen tehtäviä ja tehden hommia saaren muille asukkaille, joilta puolestaan saadaan bonuksia ja tarvikkeita Kuutalle. Valuuttana toimivat saarelta poimittavat sienet ja ostettaviin esineisiin kuuluvat mm. uudet nuijat, housut ja selkäreput. Kazemaru toimittaa Navin virkaa, mutta on hieman aktiivisempi hahmo, sillä se voi liikkua ja avittaa henkien etsinnässä ja kiinniotossa, joita vaihdetaan lisäsydämiin. Tämän lisäksi Kazemarulla on taistelussa auttavia kykyjä, kuten parannusvoima. Taistelut ovat niin ikään paljon 3D Zeldoja muistuttavaa meininkiä, jossa on lyönti, väistö ja mittarilla toimiva erikoishyökkäys. Kuutan pitää kirjaimelilsesti nuijia vihollisilta henki pois, joka jää leijumaan ja lopuksi se täytyy kumauttaa olemattomiin, jotta henki ei palaa kroppaan ja vihollinen takaisin pystyyn. Tässä on mukana combomekaniikka, jossa Kuuta voi hoidella usean vihulaisen henget combolla, jos niitä on ilmassa useita yhtä aikaa. Taistelu on melko simppeliä, mutta ihan hyvin toimivaa. Tietysti myös pomoja löytyy ja niihin pätee sama periaate, mutta hieman omanlaisilla kikoillaan.  


Pelin ulkoasu on pelkistettyä cell shadingia, mutta ainakin omaan silmääni todella mukavan ja sympaattisen näköistä. Ulkoasu ja väripaletti on omiaan luomaan sellaista satumaista ja leppoisaa, joskin melko haikeaa tunnelmaa. Tätä tukee myös melankolinen musiikki. Tässä oikein tuntee Kuutan surumielisen mielen maiseman, mutta samalla pikku Onilla on kova yritys ja määrätietoisuus tulla vahvemmaksi ja päihittää Momotaro. Dialogia ei ole, vaan kaikki jokeltavat siansaksaa, niinkuin joissan Zeldoissa. Muutenkin keskustelut ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, mutta eivät kuitenkaan merkityksettömiä. 


Parin illan pelailujen perusteella Oni: Road to be the Mightiest Oni on tunnelmallinen kevyt-Zelda, joka varmasti kelpaa Hyrulea innokkaasti tutkiville pelaajille. Peli on selvästi pienen studion projekti, joten Breath of the Wildin kaltaista valtavaa eeposta ei kuitenkaan kannata odottaa. Itseäni kiehtoi pelin asetelma, joka ottaa perinteisen tarinan ja tekee sillä jotain uutta, sekä todella sympaattiset hahmot. Odotan paljon myös tarinalta, varsinkin loppupuolella jos hommat kehittyvät epäilemääni suuntaan. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun