Skip to main content

Kantikas klassikko

 Hei,

Tällä viikolla pelivuorossa on PS1:n vuonna 1995 ilmestynyt Mobile Suit Gundam, luonnollisesti Bandain julkaisemana. 

Gundam-lisenssipelejä on nähty eri konsoleille runsain mitoin, myös tässä blogissa, mutta nyt on kyseessä PS1:n varhainen julkaisu, joka on itseasiassa ensimmäinen, joka kertoo ensimmäisen Gundam-animaatiosarjan tapahtumat pelin muodossa. Hieman erikoisesti vaikkapa Famicomilla nähtiin vain Zeta Gundam, strategiapelejä ja jopa SD Gundam jrpg-hommia, mutta ei yhtään suoraan ensimmäiseen sarjaan perustuvaa peliä. Ilmeisesti 1979 sarja ei ollut kasarin puolivälissä enää suosittu Japanissa, vaan siellä oltiin jo siirrytty uudempiin. Katsotaan siis, miltä ensimmäinen Grandpa-Gundam peli näyttää.

Kun sanoin, että kyseessä on linsenssipeli, joka kertoo ensimmäisen sarjan tapahtumat, niin sitä se todellakin tekee, mutta todella, sanoisinko pelkistetyssä muodossa, eikä mitään ylimääräistä ole mukana. CD-ROM mahdollistaa esirenderöidyt animaatiot ja kunnollisen audion, joten homma alkaa kertojaäänen saattelemana ja suoraan siitä, mistä sarja alkaa, eli kun Amuro löytää Gundamin Zeonin hyökättyä Side 7:n siirtokuntaan ja hyppää ohjaamoon. Peli on käytännössä sarja tunnetuimpia kahakoita ilman sen kummempaa juonen rakennusta tai pitkiä dialogin pätkiä, kuten tämän tyylisiltä peleiltä voisi olettaa. Homma alkaa simppelillä valikolla, tehtävän jälkeen palataan simppeliin valikkoon, kaikki on todella minimalistista ja karua. Pelissä ei ole edes tallennusmahdollisuutta muistikortille, tosin eipä pituuttakaan ole paljon. 

Pelaaminen on käytännössä varhaista first person-meininkiä ohjaamonäkökulmasta. Koska PS1:n tässä vaiheessa analogeja ei ole, niin ristiohjain hoitaa tähtäyksen ja liikkuminen on mallia “tankki” päätynappi pohjassa. Hyppynamiska löytyy, kuten myös aseiden vaihto ja kohteen lukitus. Ohjaamossa on mittarit, kuten Beam Riflen ammusten määrä ja tutka immersion lisäämiseksi. Tehtävät kestävät yleensä noin viitisen minuuttia ja sitten siirrytään valikon kautta seuraavaan tapahtumaan, olettaen, ettei nirri lähde. Continue on sentään loputon. Meno on varhaisen 3D-meiningin mukaisesti kankeaa ja framerate ei huimaa. Paitsi, jos hidas sellainen aiheuttaa päänsärkyä.

Ulkoasua ei voi juuri kehua, mutta ei sitä voi oikein kritisoidakaan kun ajattelee, että tämä tehtiin vuonna 1995. Maastotekstuurit ovat tietysti puuroa, mutta kyllä hahmomallit sentään näyttävät ihan siltä, miltä pitääkin. Zakut tunnistaa välittömästi ja ne ovat oikean muotoisia ja melko teräviä. Missään vaan ei ole pintakuvioita, vaan kaikki on yksiväristä polygonia. Tämä itseasiassa auttaa hahmojen erottumista kauempaa, joten se taitaa olla olla hyvä asia pelin kannalta.

PS1:n ensimmäisestä Mobile Suit Gundamista paistaa kiire ja/tai resurssien puute. Ainekset olisi parempaankin, mutta kaikki on niin niukkaa, suoraviivaista ja lyhyttä, että peli tuntuu enemmän tekniikkademolta kuin valmiilta peliltä. Tämä ilmeisesti tiedettiin Bandaillakin, sillä pelistä ilmestyi myöhemmin versio 2.0, jota käsitellään ensi viikolla. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-jarmo



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv