Skip to main content

Arat Jalat

 Moi,

Tällä viikolla vuorossa on Famicomin linsenssipeli, joka perustuu Richard Donnerin ohjaamaan ja Steven Spielbergin tarinoimaan kasarileffaan Goonies (Arkajalat) vuodelta 1985. Famicomille julkaistu peli julkaisitiin Konamin toimesta vuotta myöhemmin. Leffa on nykyään vähän niinkuin kulttimaineessa ja siinä esiintyivät mm. Sellaiset näyttelijät kuin Josh “Thanos” Brolin, Corey Feldman ja Sean “Sam” Astin. 

Goonies on videopelinä siitä erikoinen, että länsimaissa ei saatu ollenkaan ensimmäistä osaa, vaan Goonies 2. Tarina mukailee leffaa hyvin vapaasti, eikä oikein mistään ilmene selvästi, mikä juttu on kyseessä, mutta tarina menee kuulemma niin, että Mikey on pelastamassa porukan muita kersoja. 

Koska kyseessä on Famicom, niin pelityyppi on tietysti tasoloikka ja tällä kertaa ideana on tutkia sokkeloisia luolia, joista löytyy ovien takaa 3 avainta, jotka avaavat lukitun portin, joka johtaa seuraavalle tasolle. Samalla pitäisi tietysti löytää ja pelastaa ne kamut. Mikey hyökkää potkimalla, mutta vihollisina toimivilta rotilta ja konnilta putoaa pommeja, joita pitää käyttää ovien räjäyttämiseen. Ovien takaa puolestaan paljastuu bonusesineitä ja avaimia. Hyökkäysesineenä toimii ritsa jossa on rajoitettu määrä ammuksia, mutta mukana on myös perinteistä haavoittumattomuutta, parannuspulloa ynnä muuta tasoloikista tuttua esinettä. Pelaajalla on elämämittari, eli yhdestä osumasta ei lähde nirri, ellei satu jäämään kivenlohkareen alle, tai pommin räjähdyksen alueelle. Elämiä on aluksi kolme ja sitten se on takaisin ekaan kenttään.  

Ulkoasu on aikaisekseen keskitasoa, sellaista Mario 1:n luokkaa, mutta esimerkiksi muille saman ajan Konamin tuotoksille, kuten Castlevanialle ja Contralle hävitään ulkoasussa sekä musiikin tarttuvuudessa. Tosin, rima on Konamin tapauksessa todella korkealla, joten missään nimessä ei olla konsolin heikomassa päässä, sillä heikompikin kasarin loppupuolen Konami on parempaa kuin monen muun tuotokset. 

Vaikeustaso on maltillinen, mutta yksi yritys on melko karu vaatimus, sillä pelissä on sokkeloiset kentät sekä aikaraja. Äkkikuolemat, kuten pommit ja lohkareet on helpohko välttää, mutta itse olisin kaivannut continuea. 

Goonies on ihan mukiin menevä tasoloikka ja ottaen huomioon linsenssipelien laatu noin ylipäänsä, niin siinä joukossa paremmassa puoliskossa, vaikka ei tämä nyt mikään unohtumaton klassikko ole. Se, miksi Goonies ei koskaan tullut NESille (muuten kuin Play Choice 10:n mukana) on melkoinen mysteeri. Ehkä se johtuu siitä, että Konamilla oli niin paljon pelejä, että joitain piti karsia Nintendon rajoitusten takia, vaikka sitä yritettiinkin kiertää mm. “Ultra Gamesin” kautta. Malliesimerkki pelistä joka on ihan ok, mutta eipä juuri muuta.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv