Skip to main content

Kattia Kanssa

 Moi,

Tällä viikolla tarjolla on jo kolmas Famicomin julkaisu peräjälkeen, joten voisi jopa sanoa, että Toukokuu oli paluu normaaliin päiväjärjestykseen. Katsotaan, miltä näyttää Hudson Softin lisenssipeli Doraemon vuodelta 1986.

Doraemon on varmasti yksi tunnetuimmista Japanilaisista piirroshahmoista, heti siinä Astro Boyn vanavedessä. Hahmo on tietysti alunperin Hiroshi Fujimoton mangasta, joka alkoi vuonna 1970 ja jatkui tekijän kuolemaan saakka vuonna 1996. Doraemonista on tehty tietenkin myös animaatiosarjoja sekä uusia mangasarjoja, joista viimeisin ilmestyi tietääkseni vuonna 2014. Niin, ja tietysti myös videopelejä. 

Doraemon-kissa on käsittääkseni tulevaisuudesta tuleva robotti, tai ainakin sinne päin, en ole varma, kuinka tarkkaa hommaa avataan sarjassa, eikä se ole kovin tuttu, joten jos joku tietää tarkalleen Doraemonin salat, niin yhteydenotto on tervetullut. Doraemon tulee ilmeisesti jeesaamaan Nobita Nobin, eli tulevan omistajansa esi-isän perhettä ja sitten tapahtuu monenlaisia seikkailuja. Sarja on selvästi suunnattu lapsille ja tunnelmaltaan sen mukainen, joten mukana on huumoria ja mitään raskaita aiheita ei käsitellä. 

Sitten itse peliin. Juoni menee kutakuinkin niin, että Doraemonin pitää pelastaa Nobita ja muut kamut jonkin sortin avaruusolennoilta. Pelissä on kolme maailmaa, jotka poikkeavat toisistaan siten että ensimmäinen on Zelda 1-tyylinen seikkailu, joita kutsun nimellä “NES-haahuilu”, toinen on Gradius-tyylinen sivulle scrollaava luolalentely, jossa Doraemon hyödyntää propellihattua, joka mahdollistaa lentämisen ja kolmas on vedenalainen uintimaailma.

Pelin kynnys on alussa melko korkea, etenkin ollakseen lasten manga/animaatiohahmoon perustuva peli, pääasiassa siksi, että ensimmäinen kenttä on nimenomaan haahuilu, eikä peli anna paljonkaan ohjeita, mitä pitäisi tehdä, minne mennä ja niin edespäin. Kun peliin pääsee sisään, niin homma alkaa sujua paremmin. 

Ulkoasu on Famicomin keskitasoa, joten sen suhteen ei ole valittamista, mutta mikään näkemäni ei aiheuttanut myöskään suuria ihastuksen tunteita, ehkä mustekalapomoa lukuunottamatta. 

“Keskitasoa” on sana, jota käyttäisin kuvaamaan kokemustani Doraemonin parissa noin ylipäänsä. Kyseessä on kelvollinen lisenssipeli Famicomille, mutta mukana ei ole mitään, jota jokin muu peli ei tekisi paremmin. Doraemon kelpasi varmasti mainiosti ilmestymisen aikoinaan kohdeyleisölleen, eli lapsille, mutta pakko myöntää että tässä tapauksessa ajan hammas on puraissut vahvasti.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv