Skip to main content

Paluu Perusasioihin

 Moi,

Tällä viikolla pelinä on kevyt “paletin puhdistaja”, joka on pelinä niin perinteinen, kuin videopeli voi ylipäänsä olla, nimittäin Nintendon vuoden 1983 Famicomin julkaisupeli: Tennis. 

Tennis on videopelinä yllättävän toimiva, sillä pelin ajatus toimii kaikessa yksinkeraisuudessaan hyvin primitiiveselläkin pelikoneella. Tämän todistaa parhaiten Pong lukuisine kotiversioineen jo 70-luvulla. Yksinkertaisimmillaan tarvitaan vain pallo ja kaksi mailaa, mutta Nintendon Tennis vie tämän idea jo hieman Pongia tai Atarin yksivärisiä tikku-ukkoja pidemmälle. Mainio yksityiskohta on, että pallon spriten koko kasvaa sen mukaan, miten korkealla ja lähellä "kameraa" se on. Tämä tuo sekä realismin tuntua, että auttaa arvioimaan pallon lentorataa. 

NESillä/Famicomilla on lukuisa joukko erilaisia tennispelejä, mutta tässä tapauksessa mukana ei ole mitään erikoisuutta tai pelaajan nimeä lisenssinä, joten mukana ei ole Björn Borgia, vaan porukka saman näköisiä ukkoja, joko kaksin tai nelinpelissä. Vaikeustasoja on viisi ja tuomarina toimii tietysti Mario. Pelin suunnittelusta vastasi kukapa muukaan kuin itse Shigeru Miyamoto. 

Pelattavuudessa on omanlaisensa tuntuma verrattuna muihin vanhoihin tennispeleishin. Tässä on mukana ajoitusta, joten miten sattuu napin hakkausta ei sovi yrittää. Lyöntejä on kaksi, A-napilla normaali, matala lyönti ja B-napilla korkea roikku. Jos pallo on osuman aikaan suoraan pelaajan yläpuolella, on tuloksena iskulyönti. Lyönnin suuntaa voi ohjata ristiohjaimella mailan heilahduksen aikana ja myös pelaajan asema suhteessa palloon ja lyönnin ajoitus vaikuttavat siihen, mihin suuntaan pallo lentää, joten mukana on yllättävän paljon nyansseja.  

Vaikeustaso on vaihteleva. Helpoimmalla tasolla pallo liikkuu hitaasti ja tietokonevastustaja tekee paljon virheitä, siinä missä vaikeimmalla meno on todella hektistä ja ohjainta saa takoa tosissaan, että voitto irtoaa. Hyvä esimerkki pelistä, joka sopii kaikille. 

Ulkoasu on ymmärrettävästi simppeli, niinkuin Famicomin julkaisupeleissä tuppaa olemaan. Tästä huolimatta mukana on Nintendon peleille tyypillistä charmia, jota on vaikea selittää. Mukana on tietysti roima annos henkilökohtaista nostalgiaa, mutta kaikki NESin parissa kasvaneet varmasti tietävät mitä tarkoitan. Se on yhdistelmä graafista tyyliä, hahmosuunnittelua, ääniä ja väripalettia, joka on välittömästi tunnistettavissa Nintendon peliksi.

Tennis on todella simppeli Nintendon varhainen peli, jossa ei ole pilvin pimein vaihtelua ja pelimuotoja, mutta se on siitä huolimatta puoleensavetävä ja charmikas tapaus, jonka kanssa viettää mielellään vartin verran aikaa. Peli on myös niin halpa ja helppo hankkia, ettei tätä ole montaakaan syytä olla kokeilematta, jos omistaa Famicomin tai NESin. Pohjimmiltaan kyseessä on eteenpäin kehitetty Pong, mutta sama pätee lähes jokaiseen Tennispeliin koskaan.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv