Moi,
Tällä viikolla jatketaan PS1:n pelitarjonnan parissa. Peli ei kuitenkaan ole ole import, vaan ihan kotoisa PAL-julkaisu, jonka moni saattaa muistaa hämärästi joltain demolevyltä mutta kovin moni ei ole varsinaisesti pelannut. Katsotaan, millainen on Shiny Entertainmentin omaperäinen MDK vuodelta 1997.
Shiny Entertainment ei sano monelle yhtikäs mitään, eikä ihme, sillä studio on myyty aikoinaan jo hyvissä ajoin ja uudelleen nimetty useaan kertaan. Studio lienee nykyään jokin osa Amazonin omistuksia. Firman tunnetuin peli taitaa olla Earthworm Jim. Toinen peli, josta joillain saattaa olla muistikuvia on nimenomaan erikoisesti nimetty MDK. Kyseessä on kolmannen persoonan toimintaräiskintä, jonka omaperäisyys ei jää pelkkään nimeen.
Pelin tarina menee kutakuinkni niin, että Kurt Hectic-niminen hahmo pelastaa maailmaa ulkoavaruuden muukalaisvalloittajilta huippukehittyneen pukunsa avulla. Mukana on reilu ripaus huumoria, hieman 2000AD-sarjakuvien tyyliin. Pukuun kuuluu Mega Man -tyylinen pyssykäsi, liitovarjo sekä kypärään kiinnitetty, erikoisen näköinen tarkkuuskivääri, jossa on suurentava tähtäin. Todella hienosti tunnelmaa luovana yksityiskohtana kypäräsniperillä tähdättäessä ymäröivät äänet vaimetuvat ja pelaajalle kuuluu vain kypärän sisällä kohiseva hengitys.
Pelattavuus on aikaisekseen modernin tuntuista, sillä peli tukee analogitatteja PS1:n dualshockilla. Hahmo liikkuu sujuvasti, ottaen huomioon että kyseessä on melko varhainen 3D-toimintapeli ja tuntuma on suorastaan kuin rasvattu salama, jos vertaa vaikka Tomb Raiderin kankeaan kääntyilyyn. Mukana oleva sniper zoomaa ja tarkentaa todella kauas, PS1:n mittapuulla jopa uskomattoman pitkälle ja tarkasti. Mukana on pientä ongelmanratkontaa, joka perustuu usein tarkkuuskiväärin luovaan käyttöön. Nämä osuudet rytmittävät mukavasti muuten melko vauhdikasta ja hektistä toimintaa. Mukana on jokunen muukin erikoisempi osuus, kuten lentokoneesta kameran avulla pommitusta, noin 10 vuotta ennen CoD nelosta.
Toinen asia, mikä on modernia ja aikaansa edellä on ulkoasu ja kentät. Jokainen tehtävä alkaa “laskuvarjo-osuudella” jossa Kurt hyppää, oletettavasti kiertoradalta kohteeseen ja väistelee ilmatorjuntaa sekä kerää power uppeja kentän alkua varten. Sitten alkaa toiminta maan kamaralla, joka on rakenteeltaan ikäänkuin yhdystunneleilla yhdistettyjä laajempia areenoita. Lataukset tapahtuvat kätevästi tunneleissa areenoiden välillä. Maisemat ovat paikoitellen jopa edelleen vaikuttavia, sillä niissä on mielikuvitusta ja skyboxien väripaletit ovat taidokkaasti valittuja. Pelin tyyli ja tunnelma on omaperäinen ja erittäin mieleenpainuva.
MDK teki vaikutuksen tyylikkäällä ulkoasullaan ja kekseliäillä pelimekaniikoillaan, jotka ovat vuoden 1997 pelille edistyksellisiä. Tässä yhdistyy useamman aikansa muun laadukkaan pelin, kuten Quaken kaltaisia oivalluksia, jotka tekevät MDK:sta täysin pelattavan ilman nostalgia laseja vielä tänäkin päivänä, mitä ei voi sanoa kaikista varhaisista 3d-toimintapeleistä. Vahva suositus.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments