Skip to main content

Pallopäinen Pommittaja

Moi,
Otetaan katsastukseen taas Famicomin tarjontaa, kahden kotoisen NES-pelin jälkeen. Tämäkin on tosin NESille aikoinaan tiensä löytänyt, vaan ei täällä Pohjois-Euroopassa. Vuorossa on Hudson Softin vuonna 1985 Famicomille julkaisema Bomberman. 


Bomberman on todennäköisesti ainakin jossain määrin tuttu lähes jokaiselle 80 ja 90-luvuilla pelejä pelanneille, sillä peli on käännetty lähes jokaiselle tuon ajan konsolille ja kotitietokoneelle. Täällä päin käytettiin myös nimeä Dynablaster. Bomberman oli aivan alunperin vuonna 1980 tehty ohjelmointidemo Japanilaisille kotitietokoneille BASICilla. Pitkään on Pommimies säilynyt hengissä, koska viimeisin esiintyminen on niinkin uutukainen kuin Switchillä. Hudsonin Pallopäinen maskotti Bomberman on varmasti yksi pelimaailman sitkeimpiä hahmoja, eikä suostu vaipumaan unohduksiin vaikka vuosien varrelle on osunut Hudson Softin konkurssi ja sen ostaneen Konamin pelipuolen totaalinen näivettyminen. 


Famicomin Bomberman on niin perus ja simppeli kuin olettaa saattaa: Bombermanin pitää selvittää 50 kenttää keinoinaan maahan jätettävät pommit, jotka räjähtävät neljään suuntaan. Joka kentässä on tuhottavia tiiliä, jotka saattavat paljastaa bonusesineen, tai seuraavaan kenttään johtavan oven. Kapuloita rattaisiin laittavat viholliset sekä aikaraja. Bonusesineillä Bomberman voi jättää useamman pommin kerralla, sada isommat räjähdykset, lisää juoksuvauhtia, immuniteetin omille räjähdyksille tai kaukosäätimen, jolla pommit voi räjäyttää haluamallaan hetkellä. Kuolemalla menettää aina yhden kerätyn bonuksen. 


Bombermanissa suurin osa kuolemista tulee omista möhläksistä, joissa pelaaja nakittaa itse itsensä pommin tielle tai muuten vaan säheltää, eikä huomaa uhkaavaa räjähdystä. Viholliset ovat enemmän hidaste kuin vaara ihan paria vihulasityhyppiä lukuunottamatta. Myös aikaraja on varsinkin ilman hyviä bonuksia toisinaan tiukka: Joskus jemmassa olevaa ovea ei vaan meinaa löytää ajoissa. Pelissä on kuitenkin salasana, joten yrityksiä voi jatkaa loputtomiin. Tässä kannattaakin pitää jemmassa salasana, jossa on hyvät bonusesineet, koska ratkaisevalla hetkellä esineiden menettäminen voi johtaa hankalassa kentässä aika tekemättömään paikkaan.


Ulkoasu ja äänimaailma on tässä ensimmäisessä tosi simppeli, mutta kuitenkin toimiva. Olisin arvostanut useampaa musalooppia. Bomberman itse ei myöskään ole vielä ihan sen näköinen, kuin useimpien mielikuva hahmosta on, tässä ekassa ukko on vielä hieman pidempiraajainen, eikä vielä ole ihan maksimi-chibistetty. Viholliset ovat Hudsonin söpöstelytyylin malliesimerkkejä. 


Eka Bomberman on tosi yksinkertainen ja joku myöhempiä pelejä pelannut voisi sanoa, että karvalakkiversio. Minä olen vähän samaa mieltä, tästä puuttuu muutama sarjalle ominainen piirre ja meno muuttuu yksinkertaisuuden vuoksi toisinaan vähän monotoniseksi. Onneksi on password, joten tätä voi pelata lyhyissä pätkissä. 


Jo Bomberman 2 vaikuttaa huomattavasti enemmän sen kaltaiselta, kun muistan 90-luvulla nähneeni, esimerkiksi Amigalla. Pelin parhaat versiot löytynevät varmaan ladattavana digidiginä tai PS1/Sega Saturn-osastolta. Sitä uutta en ole pelannut. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Anonymous said…
Asettuuko ovet ja muu sälä aina randomisti johonkin vai voiko sijainnit oppia ulkoa? Mulla Bomberman tuli todennäkösesti nimenä vastaan ykköspleikkarin inkarnaation myötä... hmm.
Snou
Malone said…
Joo, esineet, ovet ja räjäytettävät tiilet tulee joka kentässä randomilla. Bonusesineen tyyppi on tosin ennalta määrätty, mutta paikka on missä sattuu.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv