Skip to main content

Kehän Kuningatar

Moi,
Vaihtelu virkistää, joten tällä kertaa on luvassa vähän muuta kun Famicomia. Kehään astuu All Japan Womens Pro Wrestling Queen of Legend PS1:lle. Pelin on kehittänyt Dream Japan ja julkaissut TEN vuonna 1998. 


Kyllä vain, joshi puroresua, eli naisten showpainia on luvassa. Japanissa naisilla on ollut aina omat promootionsa, sen sijaan, että ne olisivat olleet osana isompia miesten firmoja. Tämä on puolestaan hyvä juttu, sillä Japanin showpainissa oltiin naisten puolella jo 90-luvulla siinä pisteessä, mitä amerikassa vasta nyt lähestytään, sekä arvostuksen, että tason puolesta. Suosiossa ei olla (eikä varmaan tulla) vielä lähelläkään. Joshipaineissa mukana oli ja on ennen kaikkea muitakin kun bikinimalleja (WWF/WWE), joka meinaa sitä, että kaikki osaavat asiansa ja hommaa lähestytään taito edellä. Ei hyvästä ulkonäöstä ole koskaan haittaa ollut ja kyllä Japanissakin myydään painityttöjen bikinikalentereita ja videoita ja paljon myydäänkin,  mutta se ei ole mikään vaatimus menestykselle. 


Kaikki mukana olevat painijat  eivät ole minulle ennestään tuttuja, mutta jokunen on: Manami Toyota lopetti vasta pari vuotta sitten ja on yksi kaikkien aikojen parhaista showpainijoista, miehet mukaan lukien. Eikä vain minun mielestäni, vaan samaa mieltä on mm. “showpainin Roger Ebert”, Dave Meltzer. Aja Kong on kehissä edelleen ja yksi parhaista koko uransa pahiksena esiintyneistä showpainijoista. Muita tuttuja nimiä olivat Yumiko Hotta ja Kyoko Inoue.


Koska kyseessä on uutta ja hienoa CD-teknologiaa hyödyntävä PS1, niin se näkyy ja kuuluu siten, että musiikit ja äänisamplet soitetaan DC:ltä sekä jokaisen painijan sisääntulo on aito videoleike. Ihan mukava lisä tunnelmaa nostamaan. Jotenkin aidot tömähdykset ja kiljaisut ovat tämmöiseen peliin lähes pakolliset. Kontrollien puolesta peli toimii aika peruskaavan mukaan. On heittonappi, jota yhdistellään ohjaimen suuntiin, on lyöntiä ja potkua, juoksua ja niinpoispäin. Tässä on vaurioindikaattori erikseen jaloille kropalle ja nupille, jotka muuttavat väriä keltaiseen ja punaiseen. Ajan kanssa osumista myös toipuu. Lisäksi mukana on spesiaalimittari, jonka täytyttyä voi tehdä voimakkaamman erikoisliikkeen. Kontrollit ovat siis mallia basic, mutta toimivat. Aivan monipuolisimpien painipelien sarjassa tämä ei ottele.


Ulkoasu on PS1-mittapuulla varsin mukava. Ei mitenkään silmiä hivelevä, mutta riittävän hyvä. Animaatiot ovat hyvät, jotenkin painipeleissä suosin 3d-malleja, koska niillä saa liikkumisesta sulavampaa kun spriteillä, joiden vastaavan tasoinen animointi vaatisi aivan huippuluokan tiimin ja paljon aikaa ja rahaa. Otan siis mielummin suttuiset tekstuurit, joten siinä suhteessa painipelit ovat poikkeus sääntöön. 


All Japan Women’s Pro Wrestling on simppeli, mutta toimiva painipeli, jonka vetonaulana nykyään toimii aidot videopätkät ja Muutama legendatason painija hahmona. Nykyään ei joshipaineja pelinä nähdä, mikä kertoo lajin hurjasta suosiosta 90-luvulla. Onneksi on Fire Pro Wrestling (PS4 & PC) ja sen kaiken kattava editori. Peliin saa myös virallisen World Wonder Ring Stardomin dlc-paketin, jos nykyajan joshipainia halajaa. Lopuksi muutama tyylinäyte Chaparita Asarilta, Manami Toyotalta ja Bull Nakanolta (joka jostain käsittämättömästä syystä puuttuu tästä pelistä).



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Anonymous said…
Taas kerran opin blogista uutta :o Kuten sen, että naisten showpainia on olemassa ja että aiheesta on myös peli. Mahtaako sukupuoli tuntua ohjauksessa? Ainoo kokeilemani on ollut joku Dreamcastin demo, jossa tripla-H oli niin kömpelö liikutella, että "showsta" ei tullu yhtään mitään D:
Snou
Malone said…
Jep, kyllä näitä pelejä oli etenkin Super Famicomilla ja PS1:llä Japanissa. Joshi wrestlinki oli suosittua 90-luvulla ja kyllä sitä harrastetaan vieläkin aika paljon. Viime vuosina on ollut jonkin sortin noususuhdannetta.

Eihän näitä lokalisoitu, kun ei edes isompia miesten firmojen pelejä näkynyt täällä.
Mitä pelaamiseen tulee, niin Dreamcastin paini ei ole tuttua, mutta oletan että tunne on samansuuntainen, jos nyt ei samanlainen. Pienet on keskimäärin ketterämpiä, körmyt hitaita ja vahvoja.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun