Skip to main content

Pompadourien MM-kisat

Moi, 
Jatkakaamme kesäisissä merkeissä Famicomin parissa. Tällä kertaa vuorossa on jälleen mittavan Kunio-kun Nekketsu -sarjan peli, Technos Japanin vuoden 1993 Kunio-Kun no Nekketsu Soccer League. Mitä, eikö tämä jo ollut kertaalleen aiheena? No ei, kun se oli länsimaihin lokalisoitu vuoden 1990 ykkösosa. Tämä on jatkoa. 


Nyt Kunion lukiojoukkue lähtee ihan kansainväliseen turnaukseen, jossa pelataan  kahtatoista maata vastaan yhteensä 16 ottelua, joiden jälkeen on vielä lopputurnaus, jossa kohdataan vastustajat vielä kerran. Matseja siis riittää. Onneksi tässäkin on salasana. Muutoksia edelliseen peliin on yllättävänkin paljon, vaikka ulkoasun puolesta niin ei olettaisi. Tässä on paljon vahvempi joukkuepelin fiilis ja Kunio, jota siis pelaaja ohjaa yksinpelissä (moninpelikin tietty löytyy, 1-4) tiimikavereita, jotka ovat ihan hyödyllisiä, eikä pelaaja kanna koko porukkaa reppuselässä omilla suorituksillaan. Tällä kertaa pelaajia on monipuolistettu siten, että jokaisella on omat yksilölliset superinsa, siinä missä ekassa koko joukkueella oli samat. Myös liikkeitä on enemmän, mukaanlukien harhautuksia sun muita kikkoja. AI-heeboja voi myös ohjata etänä tehokkaammin ja jopa ajoittaa niiden liikkeet täsmällisesti möykkäämällä joko syöttämään tai ampumaan. Hemmot tekevät tehokkaasti superinsa ja ovat aggressiivisia.  Tässä siis enemmänkin pyöritään keskikentän maestrona Zidanen tai Pirlon tapaan ohjaamassa peliä sen sijaan että aina tehtäisiin kaikki itse. Ihan hyvä uudistus, eka teki jo toisen tyylisen pelin tarpeeksi hyvin.


Muina uudistuksina on kenttäolosuhteiden muutokset, jotka tuovat reippaasti satunnaisuutta peliin. Kesken matsin saattaa kova tuulenpyörre lennättää palloa minne sattuu tai salamanisku lanaa puoli kentällistä ukkoja pitkälleen. Jos tämä sattuu omaksi eduksi, niin naurunhörähdys on herkässä, toiseen suuntaan taas hampaidenkiristys. Mukana on myös vesilammikkoja, pehmeää hiekkaa ja lähes suon kaltaista lälliä. Muuten mennään hyvin pitkälle tutulla linjalla pelaamisen suhteen, eli ukkoja pyritään murjomaan parhaansa mukaan ja maalit tällätään pääosin supereilla tai kimmokkeesta yrityksillä 2 tai 3. Vaikeustasoja on kolme, helppo on sellainen että kaikki pärjäävät, keskimmäinen jo aika tiukka. Vaikeimmalla en viitsinyt kokeilla, koska medium oli lopussa aivan riittävä. Tässä ei ole yhtä helppo juustottaa maaleja kun ekassa.


Ulkoasu on taas taattua Technos/Kunio -sarjaa. Hauskoja, ilmeikkäitä ukkoja ja mainiot musiikit. Eri näköisiä pelaajia on nyt enemmän ja eurooppaan siirryttäessä designit muuttuivat jo suoran koomisiksi. Etenkin Englannin joukkue on täynnä groteskeja, mulkosilmäisiä perunaneniä. :D


Kunio_Kun soccer league on hyvä, joskin melko erilainen jatko-osa kaikkien tuntemalle jalikselle. Itse tykkäsin taktisempaan suuntaan viedystä yksinpelistä, simppelimpää kahden napin peliä suosivan kannattaa pelata mielummin ykköstä. Tämä on kuitenkin vähän lajista perillä olevalle parempi valinta varsinkin yksinpeliksi. Helposti Famicomin parhaita urheilupelejä ja ehkä paras jalkapallo.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun