Skip to main content

Hauska tappaa vanha tuttu

 Hei,

Ylläriblogia Joulun pyhiä piristämään. Kuten me kaikki tiedämme (Kyllä, kaikki!) maineikas Tähtien sodan vuoden 1978 Jouluspesiaali oli ikimuistoinen teos, mutta kaiken muun hyvä lisäksi siinä esiteltiin yleisölle eräs erittäin ajankohtainen hahmo, nimittäin Boba Fett, joka on taas kuuminta hottia Mandalorianin ja “Boba Dad” Temuera Morrisonin tulkinnan johdosta. Ensi Jouluna saadaan ensimmäistä kertaa kunnolline pläjäys hahmoa, jonka maine nojasi lähinnä oheismateriaalin ja fanaattisten fanien varaan, itse elokuvissa Boba Fett ei tehnyt paljoa ennen kuuluisaa mahalaskua.  


Alunperin hahmon suunnitteli herra nimeltä Joe Johnston ja tarkoitus oli tehdä Imperiumin supersotilas, eikä palkkionmetsästäjä. Johnston suunnitteli jopa kokonaisen prototyyppikostyymin, jota myös testattiin näyttelijällä. Tässä siis kurkistetaan kulissien taakse Sideshow Collectiblesin ⅙ figuurin muodossa. Tämä ei ole mikään upouusi ostos, vaan jo lähes 7 vuotta vanha, mutta nyt oli oikea ajankohta ja tilaisuus esittelyyn.

Loota on tyylikkäästi suunniteltu kypärän visiirin tyyliin, mutta pointtina on katsoa, mitä sieltä pahvin kätköistä löytyy: Itse ukkeli tietty, pari pyssyä, parit kädet, poncho/mikälie kangasvaate ja ständi.

Tämä on näitä isomman mittakaavan figuureja, joilla on nivelletyn muovivartalon päällä oikea kangasvaatetus, sellasita kalliimpaa päätä, mutta ei aivan yhtä suolaista kuin Hot Toysin vastaavat. Joku voisi sanoa pahasti että “nukke”. Parasta on ehdottomasti sileä ja yhtenäinen muoviosien valkoinen väri ja hieman luonnonvalkoisempi vaatetus ja sen kontrasti mustiin osiin. Aluksi se vaikuttaa melko blankolta, mutta pidempään katsomalla se alkaa todella miellyttää silmää. 

Koska kyseessä on prototyyppi, niin kaikki ei vielä ole niinkuin lopullisessa versiossa, siis muutenkin kun värien osalta. Hauskin on ehdottomasti pyssy, joka on tehty Uzista, johon on liitetty eka leffan Luken valomiekan puolikas piipuksi. Tykkään jostain syystä tästä yksityiskohdasta aivan mahdottoman paljon. Se myös samalla jatkaa perinnettä, jossa Tähtien Sodan vehkeet ovat aina jotain muokattuja ja kierrätettyjä tosimaailman vermeitä.  

Niveliä on reippaasti, mutta asusteet rajoittavat liikettä jonkin verran. No, näitä isoja figuja ei olekaan niin tarpeen saada mitenkään erikoisiin asentoihin, yleensä riittää joku suhteellisen neutraali pönötys ja vitriiniin. Pikku miinuksena pitää mainita löysähkö nivusten nivellys, joten ständi on lähes pakollinen. Tämä on aivan selvästi super niche-figuuri, joka on suunnattu lähinnä syvän pään faneille, eli ilmeisesti meikäläiselle.

Siinä oli pieni “Holiday special”. Toivottavasti sain esiteltyä hieman jotain uutta ja erikoista.

Kiitos kaikille lukijoille, palaan pian asiaan!


-malone



 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun