Skip to main content

Sähköputkimies tulevaisuudesta: Pikku-ukkoperjantai #7

 Moi,

Perjantain kunniaksi unboksataan. Japanista saapui eilen paketti, joka sisälti tuliterän Amazing Yamguchi-sarjan (Tämä on siis käytännössä Revoltech, mutta Katsuhisa Yamaguchin mukaan nimettyä supersankarisarjaa) hahmon numero #20. Suoraan ysärin X-Menistä saapuu herra nimeltä Cable!

Heebo saattaa olla monelle tuttu yrmyilijä Deadpool 2 -leffasta mutta sarjisten Cable (normonimi Nathan Christoper Charles  Summers) on eräs supersankarisarjakuvien monimutkaisimmista hahmoista: Hän on Ryhmä X:n Kykloopin, eli Scott Summersin ja Jean Greyn, eli Feenixin (Itseasiassa se ei edes ollut Jean Grey, vaan hänen klooninsa, Madelyne Pryor, mutta mennään nyt Feenixillä että joku järki säilyy) poika, jonka superpahis Apocalypse kaappasi ja tartutti tappavalla tulevaisuuden viruksella, joka korvaa elimet ja ruumiinosat kyberneettisillä osilla, eli ikäänkuin Star Trekin Borgit, tai Tetsuo the Iron Man. Pelastaakseen poikansa Kyklooppi antoi pojan jo sylivauvana aikamatkustavalle Askani-klaanille, koska viruksen hillintään tarvittiin tulevaisuuden teknologiaa. Askani-klaani myös suojeli poikaa kunnes hän kasvoi vanhemmaksi. Tarinaan liittyy vielä jumalattomat määrät käänteitä, mutta tämä riittänee. Cable on siis tulevaisuuden aikamatkustaja, jolla on äitinsä supervoimat, eli telekinesia ja telepatia sekä tulevaisuuden pelit ja pensselit. Supervoimista suurin osa tosin menee viruksen leviämisen hallintaan, joten siksi tarvitaan järkyttävän kokoisia pyssyjä. 




Katsotaanpa sitten, mitä lootasta löytyy: Itse figuurin lisäksi toinen pää eri ilmeellä ja toisella, irrotettavalla kyberneettisen silmän “välähdysefektillä” (tämä oli sarjisten trademark-piirre, joka oli pakko laittaa mukaan), parit vaihtokädet, neljä pyssyä ja kotelot pistooleille, työkalu silmän kääntelyyn ja ständi.

Ensimmäisenä huomion kiinnittää hahmon koko ja fysiikka. Cable on todella massiivinen körmy, varsinkin kun on tottunut Japanilaisten figujen tiettyyn hoikkuuteen ja painoakin löytyy aika reippaasti. Tämä on ehdottomasti hyvä asia, sillä ulkonäöstä tulee mieleen erehtymättömästi Cablea ysärillä paljon piirtänyt Rob Liefeld, joka oli tunnettu lähinnä massiivisista lihaksista, runsaista pikku pussukoista ja remeleistä ja pienistä jaloista. Onneksi sentään jalkojen kokoa ei kopioitu sellaisenaan. Maalaus ja kaiverrus, etenkin puvun tekstuuri ja metallikäden kiilto ovat vakuuttavaa jälkeä ja väriskaala jäljittelee vahvasti 90-luvun kirkkaita värejä, mikä on hyvä asia, koska tässä myydään nimenomaan nostalgiaa.


Revoltechin tuttuun tyyliin niveliä löytyy enemmän kuin tarpeeksi ja jokainen kuviteltavissa oleva poseeraus onnistuu. Isojen pyssyjen kekseliäs gimmick on, että ne ovat transformerseja ja muuttuvat pariin eri modeen, sekä yhdistyvät “Super Mega Deathcannon” -muotoon.

Amazing Yamaguchin Cable on mainio figu, meni kertaheitolla aivan kärkipaikoille suosikkieni joukkoon. Tässä yhdistyvät jotenkin sarjan kaikki parhaat puolet ja jännät, uniikit hahmokohtaiset suunnitteluratkaisut, joista aina tykkään.

Siinä oli unboksausta viikonlopuksi, kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun