Skip to main content

Palikkaa piippuun

 Moi,

Famicomilla jatketaan. Tällä viikolla vuorossa on lähes varmasti suurimmalle osalle tuntematon Konamin peli, Quarth vuodelta 1990. Konamin kulta-ajan tuotoksiin lukeutuva peli on kolikkopelikäännös ja löytyy myös joiltain muilta, pääasiassa Japanissa suosituilta alustoilta, kuten MSX:ltä ja X68000:lta. 

Quarth in erikoinen yhdistelmä puzzlepeliä ja avaruusräiskintää: Alareunassa oleva alus liikkuu aluksi hitaasti, myöhemin nopeammin eteenpäin, mutta laserilla ja ohjuksilla vihollisalusten tuhoamisen sijaan ammutaankin palikoita kentässä esteinä oleviin muotoihin, tavoitteena täyttää niistä jokainen täsmälliseksi suorakaiteeksi, jolloin ne häviävät. Jos yksikin esteistä ehtii liikkua nokan edessä olevan viivan kohdalle, alus räjähtää, joten väistellä ei voi. Siinäpä se idea lyhykäisyydessään. 

Hieman kummalliselta kuulostavasta konseptista saadaan yllättäen aikaiseksi todella mainio ja koukuttava peli: Meno on juuri sopivan helppoa alussa ja muuttuu pikkuhiljaa haastavammaksi, kunnes ollaan kunnon paniikkimodessa, jossa virheisiin ei ole varaa ja on oltava nopea ja täsmälllinen, sekä mestari priorisoimaan. Homma menee näet niin, että tässä pitää ampua oikean kohdan lisäksi oikea määrä, joten napinhakkauksella ei pärjää, vaan luo itselleen lisää poistettavaa. Indikaattori löytyy, eli osuman paikka näytetään muotojen pinnalla pienenä neliönä. Homma ei silti ole helppo, koska usein on ammuttava vaikkapa kaksi palikkaa, siirryttävä hieman ja ammuttava kaksi lisää. Tai neljä yhten riviin. Jos namiskaa rämpyttää liikaa, tulee neljän vaakasuoran helposta palikasta äkkiä “kaksi oikeaan reunaan ja sitten taas kolme lisää vasemmalle” -palikka, joka syö kallisarvoista aikaa. Kun pelin näkee käytännössä, siitä tulee välittömästi tosi jännää ja mielenkiintoista. 

Ulkoasu on toimiva, joskaan ei erityisen loistokas ja musiikki ajaa asiansa. Konamilta oisi voinut odottaa jotain hieman päräyttävämpää, varsinkin tämän ajankohdan Konamilta, koska tuoreeltaan muistissa edellisvuosilta ovat mm. Castlevania, Contra ja TMNT.

Quarth on hyvin omaperäinen ja harmillisen tuntemattomaksi jäänyt peli, nimittäin sen verran hyvästä puzzle/toiminnasta on kyse. Ainoana jupinan aiheena on että ehkä kenttien pituus olisi voinut olla aavistuksen lyhyempi. Siitä huolimatta tämä meni heittämällä vuoden parhaiden pelaamieni Famicom.-pelien joukkoon ja liittyy Konamin muiden Famicom-helmien seuraan, sinne Goemonien ja Getsu Fuuma Denin kintereille. Vahva suositus.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun