Skip to main content

Apina-Ammuskelua

 Hei,

Famicomin parissa jatketaan. Tällä kertaa vuorossa on Capcomin varhaista tarjontaa, SonSon vuodelta 1985. Kuten moni tämän aikakauden peli, tämäkin perustuu kolikkopeliin.

SonSonissa Son Goku, eli Länteen matkaava apinakuningas, johon siis Dragon Ballin Goku perustuu (Alunperin tämä hahmo on Hindujumala Hanuman, jolta löytyy samat ominaisuudet, pilvellä lentelyä myöten) ammuskelee ja loikkii tasoilla reilut parikymmentä kenttää. Sen kummempaa tarinaa ei löydy, mutta panin merkille, että tässä ei kuljeta länteen, vaan itään eli kartalla katsottuna oikealle päin. Hyvin harva peli ylipäänsä muuten scrollaa oikealta vasemmalle. 

Pelattavuus muistuttaa itseasiassa enemmän avaruusräiskintää kun tasoloikkaa, koska ruutu vierii itsekseen ja Goku ampuu muodostelmissa tulevia vihulaisia samalla keräten bonusesineitä. Tässä pelissä voi kuitenkin kääntyä katsomaan taaksepäin, mikä erottaa pelattavuuden useimmista aluksella lentelyistä. Napista ampuu, ristiohjaimella hypitään ja siten  vaihdetaan tasoa, jolla seistaan, sen kummempia ei ole, eikä paljon kaivatakaan. Kaksinpeli löytyy, jolloin kakkospelaaja ohjaa Possua (Zhu Baije, tai Oolong). Muutaman tason välein tulee pomotaistelu ikäänkuin muurilla seisovien vihulaisten muodossa ja sitten jatketaan samalla meiningillä eteenpäin. 

Tästä kyllä huomaa, että vielä ollaan 80-luvun alkupuoliskolla, sen verran simppeli ja pelkistetty tämä on, ulkoasu mukaanlukien. Tausta on musta, tässä ei ole mitään suontrackia, vaan yksi luuppaava tunnari, joka on kyllä ihan hyvä ja aiheeseen sopiva. Myös ääniefektit ovat sarjaa “pari piippausta ja kilahdusta”, samalla lailla kun muissakin Nintendon Black box-ajan peleissä. Vihollisista löytyy vaihtelua kaukoidän mytologiasta itikoihin. 


Vaikeustasoa löytyy varsinkin aluksi melko kipakasti, kuten kolikkopelikäännökseltä voi odottaa. Tämä on “laakista vainaa” -kolukunnan peli, joten virheisiin ei ole paljon varaa. Elämien loputtua se on koko homma alusta, pisteillä tosin saa lisäukkoja. No, eipä tämä ole kovin pitkäkään, joten ratkaisun ymmärtää. 

SonSon nauttii käsittääkseni Japanissa sellaista pienimuotoista nostalgia-kulttimainetta. Pystyn näkemään sen kun pelin asettaa sen ajan kontekstiin. Famicomille löytyy parempiakin pyssyttelyjä, mutta tässä on aihepiirin ja hahmojen ansiosta jonkin sortin vetovoimaa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan pian asiaan!


-malone


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv